Fölet kom i fel ände...dela med er av råd??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Estrella
  • Startdatum Startdatum
E

Estrella

Mitt sto fick en mycket svår förlossning. Vid en krystning såg jag nosen kom via analöppningen. Fort trycktes fölet tillbaka och vi fick ut det genom rätt väg till slut. Men... stoet togs naturligtvis med ilfart till djursjukhuset där ett hål om ca 1 dm har sytts ihop mellan ändtarm o slida. Har någon annan råkat ut för detta och kan dela med sig? Hur såg prognosen ut för eran häst och hur gick det? Sen en annan sak. Vart kan man få tag på en amma om det skulle sluta illa? Kan du ge ett bra råd ?

Hoppas allt går bra med stoet & fölet.
Om du har något stuteri i närheten så hör med dem. Om inte annat så har Kraft en väldigt bra modersmjölksersättning som vi iaf fått vår att äta snabbt ut hink.
Fick fölet någon råmjölk i sig?

Är det ingen som har varit med om detta förut?
Jag har själv inte haft uppfödning så många år men flera andra jag pratat med, som har sysslat med uppfödning i hela sitt liv har aldrig varit med om detta...Dock på djursjukhuset säger dom att det händer ibland...Kommentar?

Vilken tur att ni var med och vakade så att fölet inte kom ut fel !

KOlla med djursjukhuset om prognos och eventuella komplikationer. Jag tror att eftersom märren kommit under vård omgående så är det bästa läget för att det skall gå bra. Det gäller ju att skadan i tarmen inte är alltför stor !

Jag har själv ingen erfarenhet av detta.

:(Stackars Er, va hemskt! Jag har aldrig hört talas om det. Men kvinnor kan ju spricka vid förlossningen, det händer ju att man behöver bli uppklippt. Hoppas att allt går bra för ditt sto.
Eva

Tack för era svar. Jo naturligtvis har vi intensiv kontakt med djursjukhuset och deras stora erfarenhet är ju fint att nu kunna få ta del av nu...Det beror nu på hur fort hon läker efter att tarmens hål opererats ihop. Faran är inte över och nu börjar hon tappa mjölken då hon inte kan utfodras normalt pga tarmskadan och fölet måste nu handmatas...Men vi får hålla tummarna. Om någon varit med om detta så blir jag jätteglad om ni hör av er o berättar om ni känner till liknande fall.
Jag har många bekanta som fött upp hästar i många år, men ingen har varit med om just detta...

Ja vet iallafall ett sto som sprack rejält vid fölning. Fölets framben rev upp en lång skada så att väggen mellan tarmen och slidan slets sönder. Jag vet inte hur lång tid läkningen tog eller hur hon behandlades, men jag vet att hon fortfarande lever och jag tror att hon har haft föl efter detta.
Ni hade nog tur som upptäckte felet så tidigt och kunde hjälpa henne. Skadan hade säkert blivit mer omfattande om ni inte ingripit.
Hoppas att det slutar lyckligt!

Jag borde inte berätta (skrämmas) om detta, men eftersom du frågar...
Ett sto i stallet fick en komplicerad förlossning där fölet "satt fast". Togs till djursjukhus där det försökte dras ut utan framgång. Eftersom fölet redan var dött beslutade man sig för att söva stoet och stycka fölet (som stack ut till skuldrorna ungefär).
Vi åkte hem och veterinären ringde och berättade att han avlivat stoet då det visade sig att fölet troligvit sparkat hål på livmodern innan den dog (typ dödsryckningar) och fått ett ben in i ändtarmen - därmed fastnat.
Det ansågs inte vara lönt att försöka reparera då prognosen är mkt dålig eftersom tarmen var perforerad.
Jag tror dock att detta fall var betydligt värre än ditt låter! Också svårare då det nog satt betydligt längre in.

Usch vad hemskt!!Hoppas det går bra med mitt stos förlossning (ja e skitnervös nu efter allt jag läst här på buke!!) :cry: med deii..

Det var en tråkig berättelse om stoet i dit stall. Nu blev det inte alls så illa med mitt sto, utan hon fick ett sår om 1 dm som nu är sytt både rektalt o vaginalt.
Fölet kom ut helt eftersom vi tryckte tillbaka henne i sista sekunden....Jag var just o hälsade på henne och prognosen ser just nu bra ut.Det verkar alltså som fara för livet är över och nu kan man tänka på framtiden...Detta är ett sto som jag importerat för avel och som jag väldigt gärna vill kunna ta föl på i framtiden. Men just nu är jag glad att hon lever och så får vi se tiden an.....
Kanske får man i så fall inseminera henne i framtiden för att minimera risk för att riva upp det gamla såret.

Åhh, vad bra att det ser positivit ut.

Jag inbillar mig att läkköttet i de regionerna är förhållandevis bra, med god blodgenomströmmning. Så förhoppningsvis kommer framtida avel inte att vara något problem !

jag var med om samma sak förra året. fast när hon krystade så kom tarmarna ut..........
det blev naturligtvis avlivning direkt i boxen. Men fölis klarade sig och fick tilloch med en adoptivmamma och lärde sig dia från henne fast han aldrig fått dia på mamman! Kan bara säga att råmjölk i frysen är en uppfödares bästa vän........

Har själv inte råkat ut för detta, däremot har vissa föl fastnat med endera en hov eller nosen mellan vagina & tarm.. vilket snabbt kunde rättas till då jag minutiöst övervakar fölningarna!

Däremot har ett litet c-ponnysto perforerats vid betäckning med min första arabhingst, det gick inte hela vägen upp i tarmen och kunde sys ihop vaginalt.. hon betäcktes året därpå med en ponnyhingst och fölade sen utan problem :)

Lycka till med ditt sto och föl!

Intressant. Ja jag har också hört om att ston kan perforeras i samband med betäckning.Något som ju känns lite ovist av naturen att inte den "gjort" hinnor och musklerna kraftigare i dessa så vitala "avdelningar"....Men det finns säkeligen något klok med det också.....Jag har fått höra av flera veterinärer nu, att det alltid är en risk när man går in analt eller vaginalt t.ex. vid ultraljudning....på ett sto. Hinnorna är inte särskilt tjocka....

Vad jag funderar på nu är hur det går till vid seminering. Jag har aldrig varit med om det, men visst borde det vara en beydligt mindre risk o påfrestning för alla ston?
Har någon lust att berätta mer om man använder "mjuka" införselanordningar visd seminering eller är det risk att perforera stoet då också?
Intressant om någon som vet mer, har lust att berätta mer.

Jag tror jag svimmar...

Mitt underbara sto står nu på station, ju mer jag läser här ju mer undrar jag om jag inte skall åka och hämta hem henne och glömma allt som har med föl att göra.

Om det händer henne någonting så kommer jag ALDRIG kunna förlåta mig själv :(.

Man skall nog inte hålla på och expremintera med avel när man är amatör...

På stationen vet de vad de gör.Och amatör eller proffs så kan allt hända.Se bara till att övervaka när det är dax (du har ju ca 11 månader på dig att vila :D)

Nu känns det mycket bättre....NOT :crazy:

Jag behöver verkligen den där tiden för att hispa ned mig...

Ungefär så känner jag osså, fast för mig finns det ingen återvändo nu. :D ;)
Min är beräknad att föla om 3 veckor, ojoj, vad nervös jag börjar bli o vad fort tiden gått. Tycker det var nyss hon var nere på betäckning ju.
Spännande ska det bli, första fölet för oss båda, men ack så nervös o orolig man är hela tiden. Helnojjig. :crazy:
Måtte allt gå bra bara säger jag.

Men alla ni som känner er nervösa av mitt inlägg...Tänk på att det säkert går bra i 90 % av alla fölningar.....Inte ska ni väl känna oro just pga mina ord...Har många kompisar som föder upp hästar och de har aldrig enns hört talas om någon sam drabbats av analförlossning.....

Så....statisktiskt sett har ni stor chans att det går fint, man...se till och vara där när förlossingen är på gång. Själv har jag o min man vakat de sista nätterna och gått upp var annan var tredje timme...Det var det som räddade fölet, ja plus att vi vågade gripa in och trycka henne tillbaka ....

Klart att all slags avel kräver att man sätter sig in i vad som kan ske, så att man är förberedd...och kan agera rätt.
Det är det som är så bra med forumet, här kan man ta del av andras erfarenheter utan att uppleva dem själv!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 605
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 731
Senast: skuggi
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 648
Senast: MJLee
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025