Fölet går ej att leda i grimma/ej att lasta

Det vet man aldrig, jag har sett mycket i mina dar.

Som att lyfta in babisen...right, igen tvång där:D ya ya, whatever works:up:, men kom dom iväg till semin?

Har du sett något föl bli påföst/pålyft någon gång? Kontra att sätta fast ett föl i grimman i något (oavsett modern eller annat) och reaktionen då?

Om man någon gång sett en åringsauktion utomlands, och hur många av åringarna som är lite ur balans av allt det nya lastas, så får man en del perspektiv på vilket som är värst för hästen - lugnt och fint fösas/lyftas på, eller dras i grimman..

Ett två veckors föl ska dessutom inte ha ledtränats, än mindre bundits vid mamman etc. Börja med sånt i den åldern finns ingen anledning till och riskerar bara att skapa negativa effekter.

Shaggy är på rätt spår.
Du sätter ett kraftig gjörd på mamma sen binda fäst babbis i den, sen bara gå med mamma....babbis kommer att bråka och slänga sig men det är bara att förtsätt, mamma säjer till att han ska lugna ner sig.
För att förtydliga vill jag bara klargöra att jag aldrig skulle komma på den befängda idén att binda fast en unge i stoet. Risken för skador är på tok för hög. Jag ledtränar runt stoet när ungen är 1,5-2 veckor. Leds den utanför box /runt stoet i hagen så har jag alltid ett extra grimskaft runt rumpan. Snöret i grimman är då endast till för att hjälpa till att styra huvudet på fölet och som broms.
Hanteringen i grimma är endast till för nödsituationer mina har fått gå lösa till och från hagen så länge de följer stoet bra. När de börjar ge sig ut på upptäcksfärd har de en viss grimvana och går snabbt att få ledtama.

För att förtydliga vill jag bara klargöra att jag aldrig skulle komma på den befängda idén att binda fast en unge i stoet. Risken för skador är på tok för hög. Jag ledtränar runt stoet när ungen är 1,5-2 veckor. Leds den utanför box /runt stoet i hagen så har jag alltid ett extra grimskaft runt rumpan. Snöret i grimman är då endast till för att hjälpa till att styra huvudet på fölet och som broms.
Hanteringen i grimma är endast till för nödsituationer mina har fått gå lösa till och från hagen så länge de följer stoet bra. När de börjar ge sig ut på upptäcksfärd har de en viss grimvana och går snabbt att få ledtama.

Your opinion - ditt sätt.
Har startet en hel del babis precis som dom gjorda for i tiden, aldrig non problem, jobbet färdig under 1min.

Troxel : Jag kan svara på frågan att jag är närmare 40 :-) , och har haft hästar i 30 år.
Fölet är ovanligt skygg om huvudet även när man ska gosa, och detta gör ju att det tar längre tid än vanligt för att få den van vid att ledas, därav att vi försökte fösa in fölet i transporten.
Men sto och föl är iväg på station och det krävdes 4 man till att lasta för att det skulle gå smidigt och utan att stressa.
Tidigare föl har följt med sin mamma in i transporten utan problem, men detta fölet var annorlunda och det är dessutom ett sto som jag själv aldrig tagit föl på tidigare.
Tänk så mkt smidigare det hade varit att kunnat få ut veterinären och seminerat hemma :-) , slippa stressa fölet o sto med nya miljöer och andra hästar som är runtom.

Det går ju, kan inte tänka mig att det är ett problem att bli gk som mottagarstation. Och jag tror att det är lättare med "filialer" i den nya förordningen.

Troxel : Jag kan svara på frågan att jag är närmare 40 :-) , och har haft hästar i 30 år.
Fölet är ovanligt skygg om huvudet även när man ska gosa, och detta gör ju att det tar längre tid än vanligt för att få den van vid att ledas, därav att vi försökte fösa in fölet i transporten.
Men sto och föl är iväg på station och det krävdes 4 man till att lasta för att det skulle gå smidigt och utan att stressa.
Tidigare föl har följt med sin mamma in i transporten utan problem, men detta fölet var annorlunda och det är dessutom ett sto som jag själv aldrig tagit föl på tidigare.
Tänk så mkt smidigare det hade varit att kunnat få ut veterinären och seminerat hemma :-) , slippa stressa fölet o sto med nya miljöer och andra hästar som är runtom.

Jag vet det kunde man göra före där veterinär kom hem och seminerat, men det verka dom har slutet med det, anta dom vill har mer kontrol än vad finns hemma på gården.
Jag vet inte när dom slutet att har föl bunden intill mamma, men det var vanlig intill 70 talet, till å med krav på primering.

Många bra svar. Vi brukar sätta på grimma dag två så att vi kan gå på vägen med dem redan första veckan då sommarhagen ligger en bit ifrån. Vi tar ett extra långt grimskaft som läggs som en åtta över ryggen och under rumpan och tb. Då får man, som någon skrev, som ett handtag uppe vid manen, som man både kan dra bakåt, framåt, sidled och i viss mån även lyfta rumpen med vid behov. Första gångerna är vi två och tar var sin men redan efter en vecka eller två brukar det funka att ta både sto och föl. Vid lastning kör vi samma grepp och fölet går på först.
Sedan krävs lite mer träning när man ska börja gå som vanligt med grimskaftet hängande eftersom de är vana med "tryggheten" att ha stödet runt sig.
För övrigt är det ett rent oskick att som en del lasta ut lösspringande föl bland massor av brunstiga ston (m föl) på seminstationerna.

Många bra svar. Vi brukar sätta på grimma dag två så att vi kan gå på vägen med dem redan första veckan då sommarhagen ligger en bit ifrån. Vi tar ett extra långt grimskaft som läggs som en åtta över ryggen och under rumpan och tb. Då får man, som någon skrev, som ett handtag uppe vid manen, som man både kan dra bakåt, framåt, sidled och i viss mån även lyfta rumpen med vid behov. Första gångerna är vi två och tar var sin men redan efter en vecka eller två brukar det funka att ta både sto och föl. Vid lastning kör vi samma grepp och fölet går på först.
Sedan krävs lite mer träning när man ska börja gå som vanligt med grimskaftet hängande eftersom de är vana med "tryggheten" att ha stödet runt sig.
För övrigt är det ett rent oskick att som en del lasta ut lösspringande föl bland massor av brunstiga ston (m föl) på seminstationerna.
Har ALDRIG varit ett enda problem med lösa föl på de stationer jag jobbat på.
Fölen har lastats först och en person har hållt fölet mot väggen på släpet medan stoet lastats.
enda gången det blev problem vid Avlastning på station var en fölunge som leddes i grimma och hoppade av rampen, grimskaftet tog emot och den skar upp hela frambenet på släpet.
Blev vistelse kvar på stationen pga sårskada.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar