Fölet går ej att leda i grimma/ej att lasta

Jo men det har inte fungerat, låt mamma göra jobbet, det är det säkrasta for alla och då bli det gjort.

Inte fungerat, de har ju inte provat? De har inte lyckats få på fölet utan det slank vid sidan, då tog de på mamman först, och hon blev orolig när bebben inte kom och kastade sig ut och där gav de upp.

Och om mamman inte är stensäker vid lastning är det inte varken säkraste sättet eller blir gjort med att binda fölet vid mamma.

Så med fler medhjälpare och lite envishet, gärna backa till port om det går, så kommer fölet på först.Sen tar man mamman.

Inte fungerat, de har ju inte provat? De har inte lyckats få på fölet utan det slank vid sidan, då tog de på mamman först, och hon blev orolig när bebben inte kom och kastade sig ut och där gav de upp.

Och om mamman inte är stensäker vid lastning är det inte varken säkraste sättet eller blir gjort med att binda fölet vid mamma.

Så med fler medhjälpare och lite envishet, gärna backa till port om det går, så kommer fölet på först.Sen tar man mamman.

Jag börda har fråga hur gamle är tråd skapar först?
Hade bebis lärt sig att gå bunden vid mamma siden då är det bara gå in med hela packet!

Jag börda har fråga hur gamle är tråd skapar först?
Hade bebis lärt sig att gå bunden vid mamma siden då är det bara gå in med hela packet!

Det är väl ganska irrelevant hur gammal trådskaparen är?
Och att en 2 v fölis inte lärt sig gå bunden vid mamman är mer sunt än motsatsen. Men varför vill du även i den här tråden propagera för restriktiva tvångsmedel före mindre invasiva lösningar?

Det är väl ganska irrelevant hur gammal trådskaparen är?
Och att en 2 v fölis inte lärt sig gå bunden vid mamman är mer sunt än motsatsen. Men varför vill du även i den här tråden propagera för restriktiva tvångsmedel före mindre invasiva lösningar?

Ibland kan det vara bra att vet åldern på den man tala med. Jag ger inte hanterings råd till ett tio åring som jag vet klara inte av den uppgift dom söker svar till.

Att diskutera ditt andra pgh. är meningslös.

Ibland kan det vara bra att vet åldern på den man tala med. Jag ger inte hanterings råd till ett tio åring som jag vet klara inte av den uppgift dom söker svar till.

Det är givet att TS är en vuxen människa utifrån att denne ska köra till seminstationen med sto och föl , bland annat .
Alexandra har ju svarat högst sunt .

Det är givet att TS är en vuxen människa utifrån att denne ska köra till seminstationen med sto och föl , bland annat .

Om det är vuxen människa det ror sig om då har de en hel del att lära sig om dom tro de ska klara av att lästa mor och sitt föl som är inte led van och hinna till semin:crazy:

Om det är vuxen människa det ror sig om då har de en hel del att lära sig om dom tro de ska klara av att lästa mor och sitt föl som är inte led van och hinna till semin:crazy:

Det är inte TS första föl. TS har en språkbehandling långt över en tioårings nivå. Det handlar om att köra sto med föl, dvs finns minst en person med körkort inblandad. Mao sluta fåna ang ålder.

Jag anser det högst relevant att du över lag rekommenderat tvångslösningar före mildare men lika funktionella. Särskilt när det handlar om ett 14 dgr gammal föl, en bebis.

Det är inte TS första föl. TS har en språkbehandling långt över en tioårings nivå. Det handlar om att köra sto med föl, dvs finns minst en person med körkort inblandad. Mao sluta fåna ang ålder.

Jag anser det högst relevant att du över lag rekommenderat tvångslösningar före mildare men lika funktionella. Särskilt när det handlar om ett 14 dgr gammal föl, en bebis.

Det vet man aldrig, jag har sett mycket i mina dar.

Som att lyfta in babisen...right, igen tvång där:D ya ya, whatever works:up:, men kom dom iväg till semin?

Som att lyfta in babisen...right, igen tvång där:D ya ya, whatever works:up:, men kom dom iväg till semin?

Tvång, ja möjligen en övertygande behandling. Men inte utifrån huvud/nacke (känslig de) utan bakifrån genom påfösning. Mycket mild och lugn metod, både för föl och sto. Ingen blir upprörd, snabbt och relativt riskfritt även för de som hanterar.

När man sedan har tid och inte ska iväg, vidtar man andra åtgärder för att minimera risken att problemet uppstår igen. Som att ledträna fölet t ex.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar