Fölet äter Mammans bajs!

Sass

Trådstartare
Usch ja så äckligt är det! Fölet är nu 7 dagar gammalt och igår såg jag honom stå och slicka, småtugga på stoets bajs! Vad är detta för konstigheter???
Han försöker även äta hennes kraftfoder och hö, men det är väll mer normalt...

Någon som vatt med om liknande eller vet varför?

Blä vad äckligt! Men då e väll allt som det ska vara då! Tack för svaret!!!

En som jag känner som hade föl för längesedan, hade ett föl som först mummsade ordentligt på mammas bajs, som sedan med bajs smetad mule gick för att dia. Mums, mums tyckte fölet :crazy: :D

Vet en tjej som mockade hysteriskt första tiden i fölboxen så fölet inte kom åt att äta bajset. De fick senare åka in akut för att fölet hade diarré och mådde jättedåligt. Han hade nästan en nästintill obefintlig bakterieflora. De klarade honom som tur efter en hel del arbete ett bra tag efteråt...

Att bli med föl är en bra bok som förbereder en på det mesta ;)

Men som påpekat så SKA de äta mammas bajs.

Hästar som är kaos i magen slangas emellanåt med en frisk hästs avföring = bombat med snälla bakterier.

Sv: Re: Fölet äter Mammans bajs!

Ush vad äckligt att dem äter bajset,jag märkte också idag att min gör det ,hon är 6 dar gammal och jag blev orolig först men så kolald ejag sen här och i boken att bli med föl att det var normalt.

Sv: Fölet äter Mammans bajs!

Min bebis som redan hunnir bli 6 veckor, tar stora tuggor ur mammas bajs :P Idag var Elma lös i magen, men han tog glatt en tugga ändå :P Mysigt :P haha

Sv: Fölet äter Mammans bajs!

KL

Jag är nog lite konstig och inte kräsmagad alls för det rör mig inte i ryggen att fölen äter bajs :o.

Däremot tycker jag att det är ett fantastiskt och sinnrikt system för att snabbt hjälpa magen att kunna ta hand om det som fölis stoppar i sig i världen utanför magen. I vintras när en av mina halvåringar blev lite dålig i magen och fick lite koliksymtom så åt han självmant mammas bajs och kurerade så sig själv. Så det kan vara mycket bra även när de är lite äldre, bajsätandet ;).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 704
Senast: Luff
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka