Fölbrunsten

juvelen

Trådstartare
På vilket dygn brukar ni åka till seminstationen om ni absolut inte får missa den?

Ska betäcka på fölbrunsten, det blir enda chansen då jag inte vill ha för sent föl nästa år. Hon gick över 29 dygn i år (2:a fölet)

Efterbörden kom ut som den skulle 2½ timme efter fölningen, hon har inte spruckit "där bak". Har longerat hennes utan föl + att hon varit ute och rört sig tillsammans med fölet i hagen.

så det borde väl normalt inte vara några problem att betäcka på fölbrunsten?

Sv: Fölbrunsten

Om man seminerar på fölbrunsten, brukar man inte vilja göra det före dygn 9. Alltså, om ägget släpps före det, brukar man inte seminera i fölbrunsten, utan vänta på nästa brunst, alternativt spruta igång efter fem dygn. Alltså kan det vara lämpligt att åka på dygn 8 eller 9, och se om det finns något ägg kvar eller inte, och bestämma planen utefter det.

Om man seminerar på fölbrunsten, brukar man inte vilja göra det före dygn 9. Alltså, om ägget släpps före det, brukar man inte seminera i fölbrunsten, utan vänta på nästa brunst, alternativt spruta igång efter fem dygn. Alltså kan det vara lämpligt att åka på dygn 8 eller 9, och se om det finns något ägg kvar eller inte, och bestämma planen utefter det.

Amen.:laugh:

Ja.. Det var väl inte så mkt mer att säga än så. Mitt sto blev dräktig utan problem med Quite Easy för 2 år sedan. Hon gick över så mkt att det kändes sent till året därpå. Lycka till

Nästa år ska vi åka 50 mil till hingst så vill jag inte att det föds för sent. Ska prata med stationen imorgon och höra vad dom tycker.

Han är född Fredag morgon, 8-9 dygn blir Lör-Sön Midsommarhelgen och då blir det ju svårare med ev. skick. Veterinären är där Mån, Ons och Fre.

Svårt det här när man är nybörjare.

Ja.. Det var väl inte så mkt mer att säga än så. Mitt sto blev dräktig utan problem med Quite Easy för 2 år sedan. Hon gick över så mkt att det kändes sent till året därpå. Lycka till
Glömde skriva att jag betäckte på fölbrunsten...

Ring din seminstation och prata med dem. Det låter väl som om du ska åka till seminstationen så att hon kan kollas på fredag. Lämna sedan med varm hand över allt till stationen. Det finns inte fryst på den hingsten som du ska ha, som kan användas som backup?

Senast ändrad:

har hört att man aldrig använder fryst på fölbrunsten stämmer detta?

Man använder inte fryst på kallblod tyvärr. Har för mig att simmarna inte klarar sig vid fryst. Konstigt att vissa raser går och andra inte.

Ska ringa till stationen efter lunch så uppdaterar jag här sen vad dom sa.

Vissa använder fryst på fölbrunsten, med bra resultat, vissa vill inte använda det.

Jag har seminerat två ston på fölbrunsten i år. En seminerad på dygn 6, klar vid kontroll på dygn 8. Den andra seminerad på dygn 6 och ska semineras idag igen på dygn 9. Stod med en 5:a igår så vi får hoppas den inte har gått i går kväll eller natt... Får inte sperman förrän framåt 19 i kväll..
Kanske du ska kolla ditt sto redan på onsdag? Det är mitt tips iallafall..

Nä, man måste åka till Huddik med stoet om man ska betäcka med honom.

"Hudik Stallion erbjuder transportsperma till godkända stationer. Erbjudandet gäller alla Hudik Stallions hingstar förutom Järvsöfaks och Hallsta Lotus. "

Senast ändrad:

Stationen tyckte vi skulle komma på Måndag eftersom man tidigast kan få skick på Tisdagen iom Midsommar. Jag får se hur vi gör eller om hon får gå tom i år.

Men har hon släppt på måndag, och ni sprutar igång henne, så blir det ju ändå tidigare än i år.

Hon får gå tom i år och sedan skickar vi henne tidigt -09. Blir nog enklast utan föl + ingen stress med att få henne dräktig direkt.

Förra året seminerade jag min på fölbrunsten 7dagar efter fölning,hon tog sig direkt. Fölbrunsten är ju igentligen till för att rena stoet men har man gjort som du tycker jag det är helt ok.I år har vi tyvärr missat fölbrunsten tack vare midsommar så det är bara att sputa igång henne på Torsdag! och hoppas på seminering tisdag....osv...lite önsketänkande..Lycka till med din..

Jag har 2 ston som ska/håller på att semineras på fölbrunsten, den första seminerades igår på dag 8 och den andra kollades idag, och är redo att semineras imorgon oxå på dag 8!!
06 hade jag ett äldra sto som tog sig på första försöket på fölbrunsten, men reabsorberade sedan, men jag har hört att det är vanligt på äldre ston?? Denna var 23år.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 366
Senast: malumbub
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka