Fölbesiktning/premering 1 år

Joyride

Trådstartare
Fundrar på om eller man skall visa fölet eller räcker det att visa den som 1 åring?
Har ett hingstföl som jag kommer behålla till vuxen ålder och vill gärna visa han men skall man göra det nu som föl eller som åring och/eller som två åring?

Vill även stamboksföra mit sto(hennes första föl) måste hon visas med fölet? eller kan man visa henne själv?

Är inte så bra på det här med premering och stamboksförning, men försöker lära mig så mycket som möjligt.

Sv: Fölbesiktning/premering 1 år

Det är jättekul att få en bedömning på hästen som föl för att sedan kunna jämföra omdömet mot när den är vuxen. Vi visar våra föl om de ser bra ut, annars får det vara. Sen kan man ju självklart visa den som unghäst också men just fölbedömningen tycker jag är kul att jämföra med.

Läs mer om stamboksföringar m.m. på SH, www.svehast.se om anmälningar, platser, propositioner osv. (finns under Sommarpremiering)

Joyride skrev:
Fundrar på om eller man skall visa fölet eller räcker det att visa den som 1 åring?
Har ett hingstföl som jag kommer behålla till vuxen ålder och vill gärna visa han men skall man göra det nu som föl eller som åring och/eller som två åring?

Vill även stamboksföra mit sto(hennes första föl) måste hon visas med fölet? eller kan man visa henne själv?

Är inte så bra på det här med premering och stamboksförning, men försöker lära mig så mycket som möjligt.

Glömde skriva att det är ett svenskt halvblod :smirk:

Fler tips och mm...

Som sagt...fölmönstringen är ju en fingervisning om att du är på rätt(fel? :crazy: ) väg med din avel. Du vet väl att du även kan stamboksföra ditt sto vid samma tillfälle som du mönstrar ditt föl!!!
Kontakta din lokala avelsförening så hjälper de dig på traven...

ancan skrev:
Som sagt...fölmönstringen är ju en fingervisning om att du är på rätt(fel? :crazy: ) väg med din avel. Du vet väl att du även kan stamboksföra ditt sto vid samma tillfälle som du mönstrar ditt föl!!!
Kontakta din lokala avelsförening så hjälper de dig på traven...

Jo det vet jag att kan stamborsföra vid fölmönstring... undrar hur man annars kan stamboksföra mit sto? Ställa ut henne eller? Hon är 9 år och första fölet.

Stambokföring av sto brukar ju ske i samband med fölmönstring. Kolla med ASVH. Man brukar ju oftast visa fölen och sedan "gömma undan" unghästen till 3-årstesten. Detta p g a att de oftast växer så ojämt och det kan ge en orättvis bedömning. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 610
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka