Ajda

Trådstartare
Fölis har nu blivit 3 dygn och jag har inte sett henne bajsa än.
Har hittat tarmbeck i hagen. Lite här och där. Sammanlagt kanske 20 kluttar. Såg henne försöka bajsa första dygnet utan att det kom något. Men det var efter det jag hittade tarmbeck sen, så det måste kommit ut.

Men sedan dess har jag inte sett något fölbajs. Hon är pigg och glad. Sover mycket under dagen nu när det är så varmt. Nu på kvällen när det "bara" var 26 grader levde hon rövare och galopperade runt i hagen. Hon diar på bra och har gjort det hela tiden.

Igår gav jag henne microlax bara för att jag var orolig. Då bajsade hon inte vad jag såg. Hade bara möjlighet att stanna kvar 15-20 minuter i stallet efter jag gav henne det. Hon la sig och sov lite då ;) Kanske hade hon inget bajs i tarmen som behövde komma ut?

Kissar gör hon.

Borde jag oroa mig? Eller är allt i sin ordning iom att hon är pigg och verkar kry.

Sv: Fölbajs

Det märks om de är förstoppade, de brukar ha svansen rätt upp och vara lite oroliga. Hade hon varit förstoppad hade det kommit ut med Microlaxen, när inget kom verkar det ju som hon redan hade tömt tarmen.

Så jag tror inte du behöver oroa dig!

Jag gav henne en microlax imorse igen nu.
Resultat: Ingenting. Hon gick lite, sen la hon sig och sov. Kissade.

Jag fick inte riktigt i allting, svårt när de inte vill stå stilla. Vill inte heller skrämma henne genom att hålla fast för mycket heller, så jag passade på medans hon diade.
När jag drog ur pipen var det lite brunt på den. Så var det sist också. Ungefär som det är när man tar temp på hästar i allmänhet.

Men alltså, du märker om hon är förstoppad.

Onödigt att trycka i henne Microlax om det inte behövs. Fölbajs är så smått så det dröjer ofta flera veckor innan man hittar nåt när man mockar.

Okej, för vad jag förstått så ska fölbajset vara gulaktigt. Och jag trodde det kom nu direkt efter tarmbecket ungefär.
Har kollat i böcker och sökt på google, men hittar ingen fakta alls om fölbajs mer än att tarmbecket ska ut inom 72 timmar.

Men då avvaktar jag igen då :D

Hade inte fölis bajjat på 4 dagar, hade du garanterat inte haft en pigg o kry unge. Sluta microlaxa i onödan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Eloise
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 270
Senast: WildHorse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka