Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, det resonemanget förutsätter ju att "defekterna" vore ärftliga, och det är ju inte säkert, det finns ju en massa faktorer som spelar in som inte är ärftliga. Jag tror inte riktigt att det är så att vi blivit mer "förlossningsodugliga". Det är farligt att föda barn, hur naturligt det än är. I vissa länder i Afrika dör upp till 12 procent (!!) av kvinnorna i samband med barnafödande.No1 skrev:Har läkarvetenskapen gjort kvinnan mer förlossningsoduglig? Det "naturliga" vore väl annars att de som inte klarar av en förlossning skulle dö och antagligen även avkomman. Dvs den deffekten skulle dö ut.
Nej, jag vet inte heller faktiskt... jämfört med de flesta andra djur så är vi väl rätt dåliga på att föda barnNo1 skrev:Fast då måste jag ändå undra om det är så korrekt att säga att "kvinnan är skapt för att föda barn"?
filiduttan skrev:**knapplån**
Go jul på er alla! gått över 10 jäkla dagar idag... börjar tvivla ännu mer på kroppen. inge kul! Jag vill föda vaginalt... men är ju redan som en elefant, tänk om den är för stor för vanliga vägen? *morr*
Önska lite värkar åt mig i julklapp av tomten
Tokmaja skrev:jag har "bara" gått upp ca 8 kg sen i maj (men 12 kg sammanlagt efter viktnedgång) och i o m att jag vägde lite mycket från början börjar det verkligen kännas i knän och höfter nu ... börjar inse att jag kommer ha runt 25 kg att gå ner sen för att gå ner övervikten innan också.. inte kul
Hur gör folk som bara går upp 6 kg????
Hur små barn föder ni då??
Min son vägde ju 4,3 bara och så ska blod, fostervatten, moderkaka osv medräknas också...
JAJA jag VET, det är långt ifrån de 20 jag gick upp :smirk: