Föla på lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 019

Mia_R

Trådstartare
Hur gör ni andra med dräktiga lösdriftsston? Tar ni in dem på box inför förväntad nedkomst eller försöker ni vaka i lösdriften? Om de får gå kvar på lösdrift stänger ni av delar av hagen då så den är mindre och lättare att övervaka eller får de fortsätta gå i hela? Hur vakar ni, tältar utanför hagen om det inte går att se från huset eller åker ni dit några ggr/natt?

Jag funderar på att stänga av delar av lösdriften och antingen försöka sätta upp ett par kameror, en i hallen och en som täcker området utanför så jag kan sitta i stallet och vaka utan att störa. Annars funderar jag på att tälta utanför och beväpna mig med kikare så jag kan kolla på lite håll om de lägger sig ner. Nu vet jag ju att majoriteten fölar under dygnets mörkare timmar, men en av de dräktiga är själv född på en kort lunchrast när hennes mor snabbt klämde ut henne när ingen såg efter att vi vakat flera nätter. Hur löser man problemet med ständig övervakning, dygnet runt? Min gamling knep ju för glatta livet om hon trodde någon fanns i närheten och lurade oss alla, även stuteripersonalen med mångårig erfarenhet av 100-tals födslar. :crazy:

Undrar om man kan övertyga sambon att sova i stallet om jag måste jobba några nätter. :angel: Tror han är ganska less fortfarande efter alla nätter på en hård kökssoffa förra gången vi vakade. :o

Sv: Föla på lösdrift?

Mina ston går på lösdrift nu men som tur är ska de föla i slutet av maj resp. juni så jag tror att de hinner gå på bete när det är dags.

Jag kommer alltså att låta dem gå på bete men i lite mindre, lätt övervakningsbara hagar som man kan vaka i från huset. Ska bygga ett antal fölhagar enbart för detta syfte och då har jag bara 5-10 meter till den aktuella hagen.

Skulle helst velat att de kunnat föla inne men vi ska totalrenovera stallet och det hinner inte bli klart innan sommaren.

Nu har jag ju inte lösdrift (tyvärr), men om jag hade, skule jag ta in dem i fölbox vid fölningsdax, just för att det blir lättare att vaka då.
Vi kör med en kombination av kamera och fölvakt.

Jag har haft mina hästar på lösdrift i ett 10 tal år , en flock på ca 5-8 hästar. Mitt hbl sto har på denna tid fölat 2 ggr, båda gångerna ute, första gången 8:e april ute på lösdriften och den andra gången den25:juni i sommarhagen. Lösdriftshagen har jag ganska nära huset, så jag kunde ha bra uppsikt över henne, de sista 14 dagarna blev det inte mycket sömn kan jag säga, gick ut o kollade henne varannan timme på nätterna, ändå lurade hon mig och fick en fin liten hingstunge på morgonkvisten! Den andra gången fölade hon i sommarhagen en bit hemmifrån, ca 1 km, oxå där åkte jag som en skottspole och tittade till henne, men rätt var det var låg det ett litet välskapt stoföl i gräset! Båda gångerna har hon gått tillsammans med flocken och det har gått bra, nu är hon iofs ledarstoet, så ingen har väl vågat gå för nära förrän hon tillät det, men jag tror att en hästflock tar en fölning med ro, stoet går undan när det är dags att föla, sen skyddar hon fölungen med sitt liv om det behövs. Båda gångerna har det varit en flock som känner varann väl. Har oxå haft ett inhyrt sto som fölade i lösdriftshagen, där var vi med och de andra hästarna stod en bit bort o tittade bara, efter nån dag fick de komma och hälsa på den nya bebisen, allt väl! :banana:

Fast det som oroar mig är inte hur den andra märren reagerar utan just att de skulle föla utan att jag finns i närheten om något skulle gå fel. Jag kommer garanterat aldrig att förlåta mig själv om något händer pga att jag ligger hemma och snusar i sängen istället för att vaka i stallet. :crazy: Det finns ju inga garantier att de klarar sig även om jag är på plats, men chanserna ökar ju iaf något.

Hur tillförlitliga är fölvakter och vad brukar de kosta på ett ungefär? Hur lång räckvidd kan de ha?

Det finns ju flera som avnänder webb-cam och sitter/sover med datorn på, då kan man låta någon annan vakta om man måste hasta iväg.

Jo, det var webcam jag tänkte på om jag skulle sätta upp i hallen och så det täcker in den avdelade hagen. Funderar även på om jag ska investera i en fölvakt för att vara på den säkra sidan. Fast det finns inget Internet i närheten så det skulle bara funka om jag har mig med den bärbara som skärm i stallet.

Nejdå, jag är inte alls hönsmamma, det bara låter så. :o ;)

Nu har jag ju inte lösdrift (tyvärr), men om jag hade, skule jag ta in dem i fölbox vid fölningsdax, just för att det blir lättare att vaka då.

Samma här. Vill ha koll.

De ston vi har med beräknad nedkomst i april kommer stallas på box i början av mars. (vi har kallstall så temperaturmässigt skiljer det inte spec. mot lösdriften.) Men vill ha mer koll. Sedan vet jag att vi har ett sto som gärna stjäl fölet och det är INTE roligt.

Har vi haft sommarfölningar och vädret varit bra har vi ibland låtit dom föla ute under övervakning.

:o Fast hade en märr som utan förvaning klämde ur sig fölet några veckor för tidigt under en av den sommarens regningaste dagar och den fölungen döptes på kuppen i en vattenpöl... Men allt gick bra.

Gira :banana:

Jag hade också velat ha koll. Jag hoppas ju på ett föl 2009, men då lär det inte bli så.Mitt sto vantrivs fruktansvärt i box, och blir bara stressad och försöker ta sig ut. Inte så lämpligt när hon skall sätta föl till världen. Så hon kommer med största sannolikhet att få gå ute i lösdriften och så får jag springa ut och in, ut och in... :crazy:

Jo men hon hinner väl tränas tills det? Ofta så tycker dom det är skönt att få vara lite för sig själva med.

Vår fölvakt ringer upp, så det som krävs är att du har GSM täckning där stoet befinner sig. Dvs du behöver inte bekymra dig om räckvidd, se bara till att ha mobilen med dig!
Jag kommer inte ihåg vad den kostade, men den är köpt hos ladugårdsinrede i Kvänum. Den larmar när stoet ligger helt på sidan.
Beroende på när ditt sto beröknas föla, kan det ju finnas en fölvakt i närheten att låna/hyra?

Allmän reflektion:
Väldigt ofta hör man om folk som kollar till stona en gång i timmen, eller varannan timme, eller vad det nu kan vara. Så har jag också gjort, innan vi skaffade fölvakten, med skillnaden att jag kollat en gång i halvtimmen.
Förrförra året fick vi vårt första felläge. Stoet fölade på dagtid, och stalltjejerna såg när hon lade sig ner. Vi var med andra ord på plats direkt, felläget var som tur var enkelt (Ett framben bakåtvikt), och hon behövde inte krysta speciellt många gånger i ondan.
MEN, så trött som hon var, har jag aldrig sett en häst.
Utifrån denna erfarenhet kan jag säga att jag aldrig mer kommer låta en häst som ska till att föla, vara oövervakad så länge som en halvtimme. Det är för lång tid, om något går snett.

Jag låter mina gå på lösdrift och föla. Stänger till så de bara har en liten hage under natten, men öppet hela dagen. Har bara kamera i ligghallen. De gånger de har fölat på natten har de fölat i ligghallen. Men en har fölat dagtid ute i hagen.

Hur tillförlitliga är fölvakter? Törs man verkligen lita på att den ringer upp? Flickorna ska ha i början av maj och början av juni, så det kan nog vara knepigt att få låna någon utan det blir nog till att köpa isf. Jag har 800 m till stallet, finns det kameror med så lång överföringsförmåga? Jag skulle aldrig våga titta till dem bara en gång i timmen utan får nog lov att sova där om det inte går att lösa på annat sätt, alternativet är ju att lämna bort dem.

Tyvärr är det väldigt kort sändförmåga på de sladdlösa övervakningskamrona och sladd på 800 m är kanske inte så kul. Själv köpte jag en sändningsförstärkare från tyskland och kopplade in till min kamera och kan nu ta med min monitor överallt med mej inne i huset. Kan väl rekommerndera att man i alla fall är lite tekninsk om man ska försöka sig på att göra så.

Lita på att den ringer kan du göra. Hur tillförlitlig den är, har mer att göra med vilken typ av fölvakt du har, dvs vad som utlöser alarmet. Om du tex har en svettdetektor, och stoet fölar utan att svettas, så larmar den inte. Å andra sidan lär de väl svettas vid fellägen... Den typen av fölvakter kan ju också falsklarma vid varma sommardagar.
Vår fölvakt larmar som sagt när hästen ligger platt på sidan, vilket de gör när de har värkar. De allra flesta hästar vilar tydligen inte på det sättet i slutet av dräktigheten, utan när de ligger så, har de värkar. Det finns dock möjlighet att ställa in ett annat program, som inte larmar när de ligger kvar på det sättet, för då vilar de. En värk varar ett visst antal sekunder, och sedan lägger sig stoet på mage igen.
Vårt ena sto lade sig ett par gånger helt på sidan och vilade i fjol, vilket innebar två falslarm. Vi ändrade dock inte inställningen för det. Mig gör det liksom inget om jag får gå ut i onödan, bara den också larmar när den ska.
Det finns ju ckså fölvakter där man fäster ett clip med microchip i vid slidan, som larmar när fölets ben får slidväggarna att säras. Vid svåra fellägen, där inget kommer ut, lär den väl dock inte larma...:eek: En fördel med det systemet är dock att flera ston kan vara kopplade till samma fölvakt samtidigt. En annan nackdel är att det är superdyrt, men kanske ekonomiskt för stora stuterier. Vet att Staro använder det tex.

Både min sambo och jag är ingenjörer, han inom data, så det tekniska kunnandet tror jag inte är ngt problem. Jag tror en fölvakt av den typ Via rekommenderar är vad jag behöver, men ett par kameror i lösdriften kan nog ändå vara aktuellt, så kan jag sitta några timmar i stallet och kika utan att störa dem. :) Jag har ju några månader på mig att fundera hur jag ska göra, men det skadar ju inte att kolla alla alternativ i god tid. :cool:

Allmän reflektion:
Väldigt ofta hör man om folk som kollar till stona en gång i timmen, eller varannan timme, eller vad det nu kan vara. Så har jag också gjort, innan vi skaffade fölvakten, med skillnaden att jag kollat en gång i halvtimmen.
Förrförra året fick vi vårt första felläge. Stoet fölade på dagtid, och stalltjejerna såg när hon lade sig ner. Vi var med andra ord på plats direkt, felläget var som tur var enkelt (Ett framben bakåtvikt), och hon behövde inte krysta speciellt många gånger i ondan.
MEN, så trött som hon var, har jag aldrig sett en häst.
Utifrån denna erfarenhet kan jag säga att jag aldrig mer kommer låta en häst som ska till att föla, vara oövervakad så länge som en halvtimme. Det är för lång tid, om något går snett.
Man är skyldig enl. lag att övervaka fölning.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 358
Senast: Masse
·
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har... 2
Svar
21
· Visningar
5 843
Senast: Ingridl
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: limona
·
Avel Vi väntar föl här i maj och jag går och grunnar fram och tillbaka på vilken lösning som är bäst. Skulle gärna vilja ha hjälp med att...
Svar
14
· Visningar
4 640
Senast: Chickengirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?