A

asiesperfecto

(Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråd, men). Hur som helst, jag är i farten och ska köpa häst och har på senaste tiden funderat oerhört mycket på att skaffa ett föl. Jag har ingen tidigare erfarenhet av just föl, men har haft mycket unghästar från tre och uppåt. Jag tänkte bara höra med er, eftersom ni brukar ha så kloka svar , hur, när, etc, etc ni börjar hantera era små, vad ni gör med dem, osv, osv. Berätta allt! :)

Sv: Föl?

jag fick ett föl på mitt sto för ca 2 år sedan, men om du ska köpa föl så får du ju inte hem den förrens den är från 6 månader - framåt. men när mitt sto fölade så bara efter 2 dagar hade den grimma på sig, jag klappade och umgicks mycket med min lille prins.. när han var 1 månad började jag kratsa hovar och ryckta och så höll det på tills han var ca 4 månader, och för varje dag som gick fick han mer föroende för mej och gnäggade faktist till mej! när han var 4 månade så började jag att gå leda honom ordentligt utan mamma ute men bara korta svängar. när han var ett år var han tränsvan och hade även sadel på sig för första gången. i dag är han 2 år och han är van vid longering, har löshoppat han 2 gånger ca 40 cm, och nu det sista så har vi hängt på honom och har suttit på honom en kort stund! det är mycket jobb med ett föl men det är värt mödan!! det är så kul att se honom utvecklas och att han har bt´ra förtroende för mej!! Lycka till med köp av fölis!!

Har själv ingen skrytvärd erfarenhet av fölhantering.... Men tipsar om alla böcker om föl/unghäst hantering... Läs och läs...man kan hämta mycket därifrån... Lycka till...:)

Jag köpte min valack när han var 7 mån, hur gullig som helst,
nu är han 5 år .
Jag hade ingen erfarenhet av fölisar när jag köpte honom, så det blev en hel del böcker och frågor till andra som var mer vana.
Jag måste säga att jag har inte ångrar mig en sek, det blev en ursnäll och stor liten kille av honom,175cm ca.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar