Föl ute om nätterna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sickan
  • Startdatum Startdatum
S

Sickan

Hur gör ni med era föl nu när det kanske inte är så fint väder? Nätterna kan vara ganska fuktiga och blåsiga dessutom är marken våt efter dagsregn.

Sv: Föl ute om nätterna?

Jo de är ute men har tillgång till ligghall

Har visserligen inget föl i år men hade förra. Han var ute oavsett väder. hade dom ej ligg ha så hade han ett regn täcke på sig vid mkt dåligt väder. han hade ingen mamma att få varm mjölk ifrån heller så därför valde vi att ha regn täcke på han (bara vid dåligt väder som långvarigt regn tex)

Pga att några av stona i flocken inte håller hull trots stödutfodring så tas våra in på nätterna from 2 veckor tillbaka och fodras ordentligt. Vädret är helt ok fö att dom skulle kunna gå ute.

Jag har mina inne de nätter det regnat som mest, annars är de ute. De ston som stödfodras tas in en stund på dagen om de inte sovit inne.

Här blåser det så mycket nu så jag undrar om jag kommer ha några hästar kvar i hagarna imorgon...

Mina föl går ute men har stora hagar med dels stora ekar och lönnar där det är torrt under och dels skogar kring öppna betesytor så de får vindskydd. har även mkt berg så att det är relativt torrt på rätt stora ytor även om det har regnat mkt. Planerar att ha dem ute hela september om det inte blir hagel och drivis. Då får de naturligtvis även halm under träden som de har valt ut och tillskottsfoder.
Som det nu är så är den ena lika tjock som hon var som högdräktig och får därför inget mer än mineraler.

Mitt sto och föl var på lösdrift och nu är dom i nytt stall så pga, hull på stoet, och att det varit växlade väder mellan hagelstorm och blixtar och solklart o varmt så får dom nu komma in på nätterna, speciellt som nya hagen inte har några träd.

Mina har bara sovit ute när vädret varit som absolut finast...

Så sover inne numer, och är även inne om det regnar...

Så länge det är torrt i backen så ser jag egentligen inte något problem med att de sover ute (och så länge det inte är för mkt mygg vid skymmning för då vandrar stona), men nu har det regnat så pass mycket till och från att det sedan 1 1/2 vecka bakåt får komma in och sova (beror också lite på att mammorna behöver stödfodras).

Tror inte de kommer få sova ute mer i år, om det inte, helt plötsligt, blir sommarvarmt igen!

Mina går ute dygnet runt så länge det inte är för blött ute stödfodrar med hö just nu tills dom byter hage om några dagar

Mina går ute men tas in vid regnoväder. Räknar med att de kan gå ute september ut. Ingen stödutfodring behövs än men vi kommer att öppna återväxten i slutet av veckan.

mitt föl (fullblod) går ute dygnet runt
nu har de förvisso ett litet hus (ligghall låter för stort ochavancerat för detta lilla hus...) att gå in i, i hagen där de går just nu. men de hade varit ute även om de gått i någon annan hage.
om det regnar oavbrutet i flera dagar brukar jag ta in dem en eller flera nätter för att de ska få sova torrt, men dagar med regnskurar får de tåla.

Mina föl som är födda i april, maj & juni går fortfarande ute dygnet runt. Dom brukar gå ute till oktober, minst, men jag fodrar dom förstås.
Är det ihållande regn, tar jag in dom så dom får torka upp, men annars funkar det jätte bra att ha dom ute.

Mina föl går ute tills uppstallning som brukar vara okt-nov beroende på vädret. De tar inte skada av lite regn, det gör oftast bara ägaren;)

KL

Mina går alltid ute tills oktober iallafall. Jag har tillgång till ligghall om det blir väldigt ruggigt väder, men det brukar oftast gå bra utan. Jag har aldrig några snoriga eller hostiga föl så länge de går ute även om vädret känns trist.

Mina föl som är födda i april, maj & juni går fortfarande ute dygnet runt. Dom brukar gå ute till oktober, minst, men jag fodrar dom förstås.
Är det ihållande regn, tar jag in dom så dom får torka upp, men annars funkar det jätte bra att ha dom ute.

Låter sunt! Så gör jag själv också, Vi har också haft en liten ligghall där dom kunnat gå in i, men om det regnar ihållande för länge tycker jag att det är skönt att ta in dom ett dygn el så, så att fölen hinner vila och torka upp. Mammorna tar inte hänsyn till regn, dom går gärna ute på styckena och betar medans fölen skakar av regnet:(

Alla våra älskar "Ligghallen" de står helst därinne allihopa vid regn och hetsol

Vi bor ju mitt på slätten och det finns inte mycket till skydd. Än så länge går de ute om det inte är riktigt ruskväder, då får de sova inne. Vi är dock på gång med att bygga ligghall och hoppas komma igång nästa vecka. Går bygget riktigt fort hoppas jag kunna ha dem ute riktigt länge. Så länge de är erbjudna torr liggplats känns det bättre, jag såg redan nu hur fölen sökte upp hö-högarna för att få ligga torrt när jag stödfodrade på andra betet...

Inser hur priviligerad man är med kuperade hagar, stora träd och bergknallar. Där finns en plats för alla väder.

Öppna "gläntor" på morgonen när solen börjar värma, öppna högt liggande ytor där det alltid blåser när det är mkt knott, blinningar och liknande, skyddade platser när det blåser och regnar samt torra platser när allt annat är dyngsurt. Och så naturligtvis ett par stora fält att lapa sol på :D

Jag är otroligt avunsdjuk på er som har såna hagar! Får jag vår ligghall kommer vi ganska långt trots allt tycker jag. Skuggpartier har de gott om i hagarna och vi lider inte heller så mycket av flygfän eftersom det är så öppet. Det vi är utsatta med är blåsten och den förstör mycket just när det blir kallare, när det är varmt är det dock skönt!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 248
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Avel Hur tänker ni som har föl där det finns varg, får de sova inne ett tag tills de vuxit på sig lite eller går de ute dygnet runt direkt...
Svar
5
· Visningar
1 150
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31