Föl som vägrar ligga ner????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Månsane
  • Startdatum Startdatum
M

Månsane

Jag måste vara lite knäpp:confused: Oroar mej över för pigg fölis:crazy:
Men min fölis vill inte lägga sej ner. Hon ställde sej upp efter 15 min, typ andra försöket, diade efter 1 timme.

Hon äter hur bra som helst och har både kissat och bajsat och tempen är bra.

Är nu 14 timmar och har alltså stått i tretton timmar!

Nån som varit med om det?
Tänkte ge det över natten, nån gång MÅSTE hon ju lägga sej...

???????????????????????????:crazy:?????????????????????????????

Sv: Föl som vägrar ligga ner????

Jag måste vara lite knäpp:confused: Oroar mej över för pigg fölis:crazy:
Men min fölis vill inte lägga sej ner. Hon ställde sej upp efter 15 min, typ andra försöket, diade efter 1 timme.

Hon äter hur bra som helst och har både kissat och bajsat och tempen är bra.

Är nu 14 timmar och har alltså stått i tretton timmar!

Nån som varit med om det?
Tänkte ge det över natten, nån gång MÅSTE hon ju lägga sej...

???????????????????????????:crazy:?????????????????????????????
Är det mamman som inte tillåter att hon ligger?

Är det mamman som inte tillåter att hon ligger?

Nej, hon försökte lägga sej efter ett par timmar, vek benen lite, å så ångrade hon sej.

På vets inrådan så la jag ner henne, men hon poppar upp på en gång:mad: Där tror jag stoet är en stor orsak, hon gnäggar direkt på henne. Jag la ner henne tre gånger, sista gången precis brevid mamman, som dök ner och slickade på henne. Tror hon låg max 30 sek.

Hon borde ju bli trött, Står och sover brevid stoet, men lägga sej,
NEJ DÅ...

Erkänner att det känns rätt puckat att ringa vet. och fråga om för pigg fölis... men allt som inte stämmer med det vanliga är oroande

Senast ändrad av en moderator:

En bekants föl föddes natten mellan lördag o söndag förra helgen, han låg heller inte ner. Vet inte hur lång tid han stod, men 16 timmar vet jag iallafall, sen åkte vi därifrån (vår sommarstuga ligger granne med dem) Har inte hört något från ägaren efter det :grin:

En bekants föl föddes natten mellan lördag o söndag förra helgen, han låg heller inte ner. Vet inte hur lång tid han stod, men 16 timmar vet jag iallafall, sen åkte vi därifrån (vår sommarstuga ligger granne med dem) Har inte hört något från ägaren efter det :grin:

Ahhh!!:eek:
Men ring och fråga då!:bump::bump::bump:

Please...:)

Nej, hon försökte lägga sej efter ett par timmar, vek benen lite, å så ångrade hon sej.

På vets inrådan så la jag ner henne, men hon poppar upp på en gång:mad: Där tror jag stoet är en stor orsak, hon gnäggar direkt på henne. Jag la ner henne tre gånger, sista gången precis brevid mamman, som dök ner och slickade på henne. Tror hon låg max 30 sek.

Hon borde ju bli trött, Står och sover brevid stoet, men lägga sej,
NEJ DÅ...

Erkänner att det känns rätt puckat att ringa vet. och fråga om för pigg fölis... men allt som inte stämmer med det vanliga är oroande
Hon kommer att lägga sig ner så småningom av ren utmattning.

Min teori om ston som gör så här med fölungarna är att dem är flyktdjur och vill ha ungarna på benen om dem behöver fly. Men det är som sagt var min egen teori. Fölet kommer att lägga sig ner när den antagligen får tillåtelse av stoet eller av ren utmattning.

Det enda du kan göra är att se till så att stoet får lugn och ro och en chans att känna trygghet/säkerhet så att hon tillåter fölet att lägga sig.

Hon kommer att lägga sig ner så småningom av ren utmattning.

Min teori om ston som gör så här med fölungarna är att dem är flyktdjur och vill ha ungarna på benen om dem behöver fly. Men det är som sagt var min egen teori. Fölet kommer att lägga sig ner när den antagligen får tillåtelse eller av ren utmattning.

Det enda du kan göra ä att se till så att stoet får lugn och ro och en chans att känna trygghet/säkerhet så at hon kan tillåta fölet att lägga sig.

Låter inte helt fel. Hon är väldigt mammig. Vill gärna valla undan mej, men är för väluppfostrad för att gå på mej.
Fölis är dock inte den skygga typen (som dom ibland kan bli med lite föör överbeskyddande ston)
Rätt cool, utan att finna sej i vad som helst, faktiskt.

Då är min förhoppning om att hon kanske får ligga ner till natten då det är lugnt och tyst runtomkring, och fölis förmodligen supertrött:p

Pratade ju med Hbg och vet tyckte att den hade alldeles för bra start för att vara fel på, men skulle kolla tempen också. Och den var ju bra.
Skulle gjort det tidagare om jag bara lyckats få på stoet grimman tidigare:D Men nu är den på, och godis kan hon inte säga nej till så nu har hon varit ute och skrikit lite också :angel:

Vill gärna valla undan mej.
Det kanske är bättre att iaktta dem genom kameran en tid om stoet blir oroligt och inte vill låta fölet ligga ned? ;) Det är så oerhört skört i början när dem skall knyt banden till varandra.

Får du sedan höra en veterinär till som säger åt dig att lägga ned en fölunge som inte vill eller får ligg så slå dövörat till. Fölungar ligger oftast inte ner om dom inte får för stoet. Bråkar man då med fölungen och försöker få fölungen att ligga ner så blir stoet oroligt och kommer att vara ännu mer vaksam. Det blir en ond cirkel sas.

Det enda du kan göra är att se till så att det är lugn och ro omkring dem. Inget spring i stallet. :D

När det sedan är dags att närma sig så skall du endast bry dig om stoet och totalt nonchalera fölet - då märker stoet att du struntar i hennes föl och därmed får hon chansen att slappna av.

Det är alltid springförbud i stallet:D

Jag la inte ner henne förrän hon var 13timmar.

Och eftersom det gick så bra med fölis och den är så pigg, (och stoet är som hon är:p) Så fick dom va "själva".
I eftermiddags stängde jag till stora dörren också så det blev ännu lugnare, men Piggelinen är uppe hela tiden i monitorn ändå:grin:

Snart ska jag ta in andra stoet och ge kvällsmat och sen blir det tyst och släckt, men föllampan på så jag kan kika i monitorn på kvällen om hon kanske möjligtvis kan lägga sej ner en stund.

Känns ändå bra att läsa det du skriver, då är det ju inget fel, bara supermamman som sätter griller i huvudet.
Hon HAR verkligen integritet det här stoet, när jag fick hit henne gick det inte att hämta henne i hagen. Jag fick ta in den andra hästen varje gång innan. Sen, efter ca en månad, så vände det som "över natten" och hon kom galopperande till mej!
Hon är verkligen super mysig och kul med lite "bus" ibland, men hon väljer verkligen vem hon litar på och det tar tid, och det här är ju en ny situation för henne och mig tillsammans, hennes inneboende skeptiker tar överhanden. Antar att det kommer att gå över rätt snabbt när hon inser att hon får behålla bebis:laugh:

Nu känner jag mej mycket lugnare! Tack:love:

Du måste lägga ned fölet, sen ska du lägga dig på fölet till det inser att man ligger och sover.
Det är för ansträngande för kotor och ben att stå hela natten. Kotorna kommer att svullna.
Vi har haft ett föl som stod en hel natt, och till slut fick vi lägga fölet ned och lägga oss på det, ända tills fölet gav sig. Detta fick vi göra några gånger, ca 1 gång i timmen sen kom hon på hur man gjorde när man la sig ned.

Ja, bakkotorna är lite svullna. Inte mkt, men dock svullna.

Ska plocka in andra hästen och natta så det blir lugn och ro.
Lär få låna hit min kompis som brukar rida stoet om jag ska kunna lägga mej på fölet:crazy:

Jag vet ett äldre föl som pga. skada i ett ben inte lade sig ner och det överansträngde sig så i sina ben att det inte gick att rädda. Lång historia som jag inte orkar ta nu men jag hade också sett till att det låg ner. Detta fölet var 6 månader men vi lyckades på tre man att lägga honom och då låg han kvar och bara njöt! det sista kämpade han inte ens emot, utan tackade för hjälpen.

Du hade lagt fölet ner innan? Lägg en hand vid nacken så klarar hon inte resa sig, svårare än så är det inte :) Lägger man andra handen över ögat så tar det inte mer än 15 sek så sover en dödstrött fölis :D

Jag klarade det själv när jag var 16 och vakade över ett föl som fått en smäll på ryggen när den föddes (stoet stod upp :crazy: ) så första 2 dygnen fick vi lägga fölet var tredje timme, dygnet runt. Enligt vetrinär så är det jätteviktigt att fölen får ligga ner och sova i början.

Samma sak skedde med vår nyfödde hingstunge. Han föddes vid 2-3 tiden på natten, stod iaf upp när jag kom strax efter 3. Mkt pigg och fräsch, diade och gick runt i boxen. Vid 8 på morgonen hade han fortfarande inte legat, försökte fälla ihop benen men "vågade" inte sista biten, långa ben - blev som ett litet "fall". Höjdskräck skojade kompisen om....

Märren förstagångare och ganska mammig men inte så jag tror det störde honom.

På morgonen lade vi omkull honom, han var inte heller övertygad om att detta var något bra första gången, ville snabbt upp igen. Men mor höll över nacke och hals och efter mindre än 30 sek sov han, helt slut var stackarn....

Vi tänkte också på risken för överansträngda ben, därav valde vi att lägga ner honom så "tidigt"- tror inte det är hälsosamt för så små fölungar att belasta sina ben för länge första dygnen.

Lycka till!

Hur mkt ligger en fölis då? Hur ofta?
vad är normalt??

Min kille e också på benen väldigt mkt....
ligger endast korta stunder....

Ja, jag har lagt ner henne innan. Problemet är att stoet sedan inte låter henne ligga.
Såg samma som tingelings föl, vek benen, men vågade inte ner.

Kombinationen supermammigt sto och föl som inte törs lägga sej är kanske inte optimal.
Men nu har jag varit ut igen, och struntat i stoet som far runt i boxen. Tog tag i fölis (som gnäggade när jag kom) och la ner henne igen, höll ner nacken. Hon gjorde inte mycket motstånd. Samtidigt som jag måste säga åt stoet att hon inte ska tvinga upp fölis igen.
Det härliga var att när jag viftat undan stoet några gånger medan jagsatt på huk brevid fölet och bara lät handen ligga på bogen, så lugnade hon ner sej och gick och åt! Nästan som hon accepterade att jag passade fölet nu.

Efter ca 5-10 min tyckte jag att det verkade lugnt så jag drog mej sakta tillbaka, smet in i vardagsrummet..
Och vad gör stoet!?! Står och buffar till fölet med hoven och tvingar upp henne igen:(
Gick ut igen och la ner fölet, satte mej brevid och lutade mej mot väggen och bara höll handen påhalsen, stoet gnäggade och ville buffa på fölet för att få upp henne igen, men jag bara lyfte fingret och sa nej. Efter ett par gånger så ställde hon sej istället och vaktade som dom ska. Jag satt ändå kvar nu så fölis skulle få vila en stund. Efter ca 30 min så la hon sej i bröstläge och kollade på mej en stund, la sej ner igen och gnäggade:love:
Efter en stund igen så var hon "på bringan" och då ställde jag mej upp och det gjorde hon med, sen gick jag in (hit:p)
Nu har hon diat igen så jag ska ta och lägga henne en stund igen, hoppas hon fattar tricket sen (och även stoet)

Kände mej rätt stolt i hjärtat när jag lyckats få fölis sova och stoet stå lugnt brevid efter att ha farit rundor och gnäggat och vallat lilla fölis som en galning.
Trött är man efter vak, men det är ändå sånt här som får det att vara så faschinerande med hästar.
*tror jag tar med mej kudden och knoppar in breve fölis*

Förra året fick jag nappa en hingstunge och jag sov därför i stallet i en tom box med filt på massor av halm i över en vecka ( fick sen tag i amma).
Det som var lite lustigt var att fölungen lärde sig snabbt att lägga sig ner på tillsägelse från mig. En klapp i halmen brevid mig och ungen föll som en fura, precis som en hund! Jag matade varje timme dygnet runt och mellan detta sov jag, sambon ,hunden och fölungen i en enda hög. Vi kunde vakna till mellan målen av att ungen klämde ner sig mellan mig och sambon , gärna med en hov i huvudet, allra helst ville han för att sova gott ha en huvudkudde under huvudet!

Ledsen för trådkapningen men tråden väckte gamla minnen !

Vad gäller att lägga ner dem eller inte lämnar jag till dem med mer erfarenhet, men jag tycker att det är ett lustigt beteende hos ett sto att inte låta dem lägga sig ner någonsin!

Jag har varit med om det ett flertal gånger (har erfarenhet av ca 50 fölningar), Jag rek att du tvångslägger ungen ett par ggr per dygn så att den verkligen ligger och vilar ner. det är inte bra för benen att den står upp och "raglar" av trötthet, dom behöver ligga, sova, dia, busa allt i korta perioder men med mkt vila emellanåt.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 136
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 804
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 511
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka