Föl som vägrar ligga ner????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Månsane
  • Startdatum Startdatum
Sv: Föl som vägrar ligga ner????

Ja, nu har jag lagt henne ner igen, men jag måste sitta kvar för annars kör stoet upp henne.
Fölet somnar sött och man märker att det varit en stor anspänning för musklerna att var uppe så där, efter en stund när hon slappnar av börjar det rycka i benen, inte för att hon vill upp, utan mer så det ser ut som hon drömmer att hon är ute och springer:laugh:

Har du behövt ge ngn fölis antiinflammatoriskt för att den varit svullen i kotorna (av uppeståendet)?

Tror jag ska ringa Hbg igen och uppdatera läget och höra vad dom tycker.

Hur går det, har hon lagt sig ner själv ännu? Vad sa de på djursjukhuset?

Nej, hon lägger sej inte själv. men hon ligger kvar när jag lagt henne nu iallfall, och jag har full pli på stoet, så nu är målet att jagska kunna lämna dom när jag lagt henne.

Än så länge så ligger jag lika "kraschad" som fölis i boxen:grin:

Har totalförbjudit alla utom mej själv i stallet (tur det är mitt:D)

Hoppas att stoet ska lägga sej ner och visa fölet.

Hade ut dom en sväng på dan för att kunna göra rent boxen och sen fick jag jaga sto med mathink och godis i en halvtimme för att få in dom igen.
Pluss var att svullnaden gick ner i kotorna när den rörde sej, minus att jag inte kan komma åt att lägga ner fölet.
Nu blir dom inne tills hon kan själv.
Pratade med en annan vet. idag på Hbg och även hon tyckte fölet lät frisk och att jag skulle fortsätta lägga henne. Jag ville fråga om det är nödvändigt att sätta in ngt för kotornas skull. Men så länge hon inte har temp eller hälta så gjorde man inte det.

Kanske skulle hängna in en liten hage så domkan få komma ut lite imorn också. Det är ju skönt att kunna mocka och bra för stoet att röra sej.
Skritt och galopp var fölets enda gångarter, hon gör riktigt fina byten:D
Försöker kolla ev. hälta, men på föl som varit ute för första gången så är det inte jättelätt - lite puttad av mamma från staketen och urtjusig galopp emellanåt - och hon står på alla fyra hela tiden.

Ligger:D

1211580707000_Bild118.jpg

Fast inte på egen hand.

Nu ligger hon kvar själv i alla fall, hoppas hon lägger sig själv snart. Fint huvud och tecken.

Ibland kan det hjälpa att distrahera stoet genom gräshage att låta fölis vara ifred, ett sådant hade jag. :D

Pratade med en uppfödare här inärheten som sa att det händer ibland och det kan ta ett par dagar:eek:

Snark! Jag hängde upp en hängmatta i stallgången så kan jag ligga där nu när jag inte måste vara i boxen. Snart kanske man kan gå från stallet också:laugh:

Nu har jag gjort två berg med halm i boxen också och hoppas att det är så högt att hon törs prova att lägga sej själv.

Stoet har verkligen lugnat ner sej. Men så har jag bestämt kört ut nyfikna fölälskare med ett otrevligt "UT".
Känns elakt, men är jag inte så tuff så blir dom kvar, stoet blir oroligt och mitt jobb så mkt svårare.

Fast när jag förklarar sen så är det inga sura miner som tur är.

Många med föl får ju hjälpa upp dom flera gånger per dygn,
Jag måste hjälpa henne ner:crazy:

Ibland kan det hjälpa att distrahera stoet genom gräshage att låta fölis vara ifred, ett sådant hade jag. :D

Ja, det kommer nog funka sen, men nu springer hon bara och fölis med, och så vill hon inte komma in igen.

Så då måste jag jaga stackarna tills dom ger upp.

Sen kan inte fölet lägga sej själv än, så då är det kört ändå, för i hagen kan jag inte hjälpa det att lägga sej....

Nej har aldrig gett antiinflammatoriskt på en sån liten unge pga risken för magsår. Kotorna behöver vila...det brukar hjälpa. Ha henne ute ca 2 timmar och sen prova ta in henne och fölet igen, kan du sedan ha dom ute en stund igen på em/kväll så är det ju jättebra. Lagom med rörelse och lagom med motion brukar vara susen... Jag har själv ingen erfarenhet av att ston gör som din att dom kör upp ungen hela tiden trots att jag arbetar på ett stuteri samt har egen uppfödning. Men jag tror att lugn och ro för sto och föl är A och O den närmsat tiden så att hoon blir trygg i sin mammaroll och inte upplever hot/stress utifrån. Mammans temperament brukar ganska tydligt prägla fölungen i framtiden, dvs skygg mamma=skygg fölunge.

Nu har fölet lagt sej ner två gånger själv:banana::banana::banana:

Och nu tänker jag gå och lägga mej och sova åtminstone till åtta i morgon bitti.

God natt så länge:bow:

Helt RÄTT av dig! Nu är det natt, lugn och ro och stoet kanske inte har samma behov att vakta/flyktbeteende som föregående dagar. Sov Gott!!!

Nu har fölet lagt sej ner två gånger själv:banana::banana::banana:

Och nu tänker jag gå och lägga mej och sova åtminstone till åtta i morgon bitti.

God natt så länge:bow:
Skönt att höra. Hur många dygn tog det innan fölet la sig ner självt?

Skönt att höra. Hur många dygn tog det innan fölet la sig ner självt?

Det tog drygt ett och ett halvt dygn.

Släppte ut dom nu på dan efter att jag sett att hon vilat några gånger i boxen (Bra med kamera även efter fölning)
Och nu har hon lagt sej ute också.

Tempen ligger bra och svullnaden som var har gått ner (kotorna på alla fyra)

Hon är riktigt pigg ute och galoppar mest hela tiden. Det som är bra med en sån vaktig mamma är ju att jag inte känner mej speciellt orolig över staketen. Stoet vallar undan hela tiden. Och fölet verkar ha rätt bra koll.

Tror hon är dryga metern i manken, men miljöskadad som man är så tycker jag att hon är rätt liten. :angel:

Vad skönt att det börjar lösa sig för dig och att du nu ska får sova en hel natt på länge .

Mvh Mia

Har haft samma problem som du fast i mindre skala. :crazy: Fick en hingst unge i lördags morse som var uppe på benen när vi upptäckte att hon fölat. (Hade naturligtvis vakat och sov i stallet men det är ju inte alltid det hjälper...) Han lade sig ner en gång första dagen och var rejält trött och svullen i bakbenen på kvällen. (Hade väl en liten tanke på att lägga honom ner men hade inte läst den här tråden och tänkte att han skulle få natten på sig.) Jag tror inte riktigt att det var stoet som påverkade det, provade att ha dem både ute och inne eftersom hon kan röra sig längre bort från de andra hästarna ute- vilket är det som stressar henne mest. (Det är hennes tredje föl och jag har haft henne i snart 14 år. )Hur som helst så hade han kommit på det till dagen efter och sov liggande både inne och ute vilket resulterade i att benen har återgått till det normala. Skönt att höra att det verkar lösa sig för dig med även om du har fått arbeta lite mer för det. Lycka till! Konstaterade att din liksom min är brun med stjärn...;)

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 136
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 804
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 511
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna