föl som sparkar och rör sig väldigt mycket?

fridshem

Trådstartare
Mitt sto har nästan en månad kvar, men hon är ordentligt stor. Har sedan tidigare föl en ganska rejäl "fölmage", men det ser ut som magen "sjunkit" ner ytterligare och föl ungen lever om så man kan tro att det är på väg att bryta sig ur magen. Stoet verkar dock relativt oberörd av fölens akrobatik. Är de vanligt att de rör sig så mycket, man ser stoets mage tryckas ut ordentligt när den lever om.....

Sv: föl som sparkar och rör sig väldigt mycket?

Jag har två ston dräktiga och den ena har ett föl som inte rör sig mycket och i den är fölet mycket mer livligt. Det är nog helt enkelt väldigt olika :)

Ena märren här, hon har en enorm mage och det ser ut som om fölungen försöker sparka sig ut.

Mitt eget sto har inte lika mycket mage och hennes bebis är helt tyst, jag tror att den har ganska ont om plats.

Så precis som Jennyjenny skriver så är det helt enkelt olika!

Jag hade en sån, hon var ovanligt energisk redan när hon föddes och är det fortfarande två år senare.

Här är en till! Hon är rejält stor, och har varit det länge nu. Man ser verkligen hur fölet lever om där inne, precis som du säger. Hon bryr sig inte om det heller, men börjar bli ganska trött.

Skönt att höra att det är fler föl som lever om, gissar att det blir en väldigt pigg krabat :)

Vår ettåring var också sån i magen. Man kunde se hur han nästan galopperade där inne i magen då flera hovar/sparkar syntes utanför magen ;) Han är en liten vilding än idag, vilket vi anade när vi såg magen.. ;)

Min travade runt mamma när hon var 1,5 timme gammal. Sen sov jag i tre timmar och när jag kom ut till stallet igen galopperade hon runt mamma. Normala föl brukar ju galoppera några varv ute, sen rycker det i benen och de faller ihop i en hög, men det gjorde inte hon utan hon drog ett par varv till.

Född på dygn 330, en fullt normal fölning.

Det låter härligt :D

Vårt föl var nog ca 1 timme gammal när hon galopperade runt i boxen. Hon hade inte visat något liv alls under hela fostertiden, verkade sova och gosa sig igenom alla 11 månaderna. Hennes mor var likadan, vi lyckade aldrig varken känna eller se några fosterrörelser. Men från dag 1 i sitt liv har hon varit ett energiknippe i kubik. :banana:

Samma här... vi trodde Zlatan skulle komma ut istället för en fölunge ;)
men ut kom en minst sagt krävande och mycket starkt och piggt stoföl, som reste sig ovanligt fort och redan första dygnet for runt som en skottspole i boxen...:D

Filmen är från 4 dygn i rasthagen/ föluteboxen.... (stäng av ljudet om ni vill slippa bebissnacket.......:o
http://www.youtube.com/watch?v=rGUPmc2-XK0

Min fölunge är bara 1½ dygn. Hon var tokvild i magen hela dräktigheten.
Hon var uppe på benen efter 20 minuter. Och efter 1-1½ timme tog hon galoppsprång i boxen runt mamma och visade upp en lätt bakdel som kunde sparka bakut.

I fm när de fick gå ut så var det fölis som motionerade trött mamma. Och när trött mamma inte orkade trava efter så stod hon och studsade på stället småstegrade, bockade och brallade.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 881
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka