Föl som hostar?

Tuvalisan

Trådstartare
Mitt stoföl drygt 6 mån har börjat hosta. I morse då jag släppte ut henne hostade hon 1-2 ggr och nu ikväll då hon reste sej då hon legat ner hostade hon 2 ggr sen inget mer. Hon är pigg, inget snor el slem el feber och busar i hagen som aldrig förr. De står på spån, får hö och ensilage att äta. Men efter allt vi har varit med om blir man ju livrädd att det ska vara ngt allvarligt. vad tror ni? mamman hostade till ngn gång för ca 2 veckor sedan men nu har jag inte hört ngt. Kan det vara foderrelaterat? dammigt strö? botulism:eek:? (hon är inte vacc) tacksam för svar!

Sv: Föl som hostar?

jag ska kolla upp det, man kan ju hoppas det är så enkelt... tack för tipset...

Kan också ha fått något virus som härjar dessa årstider. Du kan ta ett blodprov om du är orolig, alt kolla daglig temp och allmäntillstånd på henne. Detta skall dom ju alla genomlida i kontakten med andra hästar och ibland kan man bara tyst stå vid sidan av och betrakta sjukdomsbilden och avvakta på självutläkning. Men hålla daglig tempkoll och aptit/allmäntillstånd. I regel finns ingea beh att sätta in om det är ett virus.

Hostan kan ju komma oxå att mögel/damm etc i hästens närmiljö.

ok tack, jag känner mej lite lugnare nu... ska som sagt ta febern imon och ev avmaska henne igen och ta en ordentlig titt i stallet om ngt kan påverka, fast de står i ett kallstall (inbyggda uteboxar) m mkt bra ventilation.

ok tack, jag känner mej lite lugnare nu... ska som sagt ta febern imon och ev avmaska henne igen och ta en ordentlig titt i stallet om ngt kan påverka, fast de står i ett kallstall (inbyggda uteboxar) m mkt bra ventilation.

Tänkte också spolmask.

Tän på när du pratar med vet att du verkligen säger att du vill maska mot spolmask så att du får rätt preparat.
Du kan ju även göra kolla masken innan.

Annars skan det ju vara någo av de saker som redan nämnts, det ända det INTE kan vara är botulism (går mkt snabbare och ger mkt mer/värre symptom).

Inget hostade idag och ingen feber, puh... Men har avmaskat henne med axilur i morse, får se vilket resultat det ger, skickar ett träckprov inom några veckor för att se om det var så. tack för tipset!

Inget hostade idag och ingen feber, puh... Men har avmaskat henne med axilur i morse, får se vilket resultat det ger, skickar ett träckprov inom några veckor för att se om det var så. tack för tipset!

Varför ska du göra träckprov om ett par veckor? Oavsett om hon hade spolmask eller inte så har du ju tagit bort det nu till stor del och träckprovet kommer visa på noll. Förrutom om hon hade spolmask och du inte gav tillräcklig mängd.

jadu, kanske fel av mej. men tyvärr verkar det inte berott på mask iaf, hon hostar fortfarande sporadiskt, speciellt på morgonen då jag släpper ut dem, men är i övrigt pigg och glad och feberfri. ska ringa vetrinär om det inte försvinner till måndag.

Hostar hon speciellt på morgonen skulle jag misstänka att hon reagerar på stallmiljön.

Ingen feber, inte hängig, inte snorig och är busig och äter bra tyder på att du inte behöver oroa dig nämvärt för någon allvarlig infektion i alla fall. Håll dock koll på tempen så att febern inte kommer smygande.

Har två hästar hemma som båda började hosta. En fick varigt snor och hade svullna lymfar men ingen av dem hade feber. I och med att den som var sämst var nyopererad så tog vi prov i samband med att stygnen togs bort.

Odligen skickades till SVA och visade på en streptokock som är släkt med kvarkan, men det gick över av sig självt och ingen medicin behövdes så länge febern höll sig borta och aptiten fanns där.

Det gick bort på en och en halv vecka av sig självt.

jadu, kanske fel av mej. men tyvärr verkar det inte berott på mask iaf, hon hostar fortfarande sporadiskt, speciellt på morgonen då jag släpper ut dem, men är i övrigt pigg och glad och feberfri. ska ringa vetrinär om det inte försvinner till måndag.

Nåja, nu har du iaf uteslutit en lättkollad orsak och kan gå vidare om det inte ger sig.

ja det är alltid bra att få tips på olika saker man kan göra innan man tar ut vetrinär. Troligen var det ngt virus eftersom hon blev lite lite snorig i helgen oxå, men nu peppar, peppar verkar det vara bättre iaf, så det håller vi tummar o tår för. :)

Nu har det gått en tid och förkylningen är fortfarande kvar, även om hon inte har feber och äter som hon ska undrar jag hur länge hon ska gå med denna förkylning? ska jag göra ngt åt det? Hon hostar någongång/dag och är lite snuvig i hagen ibland, men det rinner inte ur henne och hon hostar som sagt inte mkt men det vill inte riktigt ge med sej, hur hade ni gjort? hon är drygt 7 månader nu...

Jag hade tagit ut vet alt åkt in på klinik och tagit ett sköljprov från luftvägarna och gjort en grundlig koll så att det inte är lunginflammation el Rhodococcus equi som behöver en ganska intensiv behandling.

Troligtvis är det väl bara en unghäst förkylning som alla föl får vi denna årstiden, men är man orolig bör man kolla upp det.

Lycka till

men borde man inte märka om det var lunginflammation? hur yttrar sej det andra du skrev? är det bara på klinik man kan kolla det?

Rhodococcus Equi är också lunginflammation men orsakat av en speciell bakterie. Lungröntgen är mkt värdefullt att göra för att ställa diagnos. Blodprov visar också en infektions bild med förhöjda fibrinogenvärden. Antibiotika beh i ett par veckor är nödvändigt om prover från nedre luftstrupen påvisar denna bakterie.

Man kan se på fölets andnings frekvens, kraftigt pumpande bukandning är ett tecken som är tydligt.

ok, får ringa vet imon o höra om de kan komma o ta prover... det enda som tröstar mej lite är att stoet har hostat lite oxå för ett tag sen.... och vuxna hästar får väl inte den sortens bakterier...?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: Flathill
·
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka