Föl som hostar?

Springsteen

Trådstartare
Mitt 6 månader gamla föl fick lite feber och gult snor den 12 november, vet var ute och tittade på henne samma dag som hon blev dålig.

Inget missljud på lungor osv. Hon blev feber och snorfri på ett par dagar.

Ingen hosta alls.

Den 19 hörde jag henne hosta, vet kom ut den 20 och gjorde en koll på henne. Allt lät bra, fanns ingen hostreflex osv.

Idag hostade hon en hel del när hon kom in, hon hade då kört tokrejs i hagen innan. Torrhosta, ingen feber eller nosflöde.

Hon föddes prematur och fick x antal plasmapåsar då hon inte fick i sig någon råmjölk.

Jag har haft ett riktigt skitår med hästarna, och nu har jag så klart fått för mig att hon har Rhodococcus på lungorna. Speciellt eftersom att en vän till mig precis ringde och berättade att hennes fölunge troligtvis är drabbad och är ganska dålig med hög feber, svårt att andas och hostar en hel del.

Vad bör jag fråga veterinären om när jag ringer imorgon, blodprov? något annat prov? Röntgen på lungorna direkt?

Sv: Föl som hostar?

Hon är självklart avmaskad i två omgångar med axilur också. Så det borde ju inte vara därför hon hostar.

-Största smittkällan tycks vara hästarnas träck. Det är oerhört viktigt att såväl boxen där stoet fölar, som den första rasthagen sto och föl släpps ut i, är noggrannt rengjorda. Viktigt är också ge helt nyfödda föl extra råmjölk för att stärka immunförsvaret. Det är de unga fölen som drabbas, mellan en till fyra månaders ålder

din har väl mest stått med sin mamma + att hon är äldre än 1-4månader...

sluta oroa dig ;)

Min väns fölunge är 7 månader, så det där med åldern verkar inte stämma.

Min fölunge har bara gått med sin mamma fram tills en vecka sedan då hon vandes av då vi akut fick avliva hennes mamma.
Nu går hon med ett annat sto.

Hon föddes prematur och fick x antal plasmapåsar då hon inte fick i sig någon råmjölk.

Jag har haft ett riktigt skitår med hästarna, och nu har jag så klart fått för mig att hon har Rhodococcus på lungorna. Speciellt eftersom att en vän till mig precis ringde och berättade att hennes fölunge troligtvis är drabbad och är ganska dålig med hög feber, svårt att andas och hostar en hel del.

Vad bör jag fråga veterinären om när jag ringer imorgon, blodprov? något annat prov? Röntgen på lungorna direkt?

Rhodoccer tror jag nog med stor säkerhet att det inte är. Ofta får föl det vid torr och dammigt väder såsom på sommaren. Rhodoccer finns i jorden och andas in utav fölungen. Den perioden har vi ju passerat för läääänge sen. Och om din fölis haft feber för snart två veckor sen skulle den varit död vid det här laget om det är Rhodoccer ;)

När vi haft föl som fått Rhodoccer har sjukdomsförloppet varit ganska snabbt :cry: Feber och hög andningfrekvens (bukandning) är några av symtomen.

Din fölis är så pass stor nu att hon passerat gränsen för mottaglighet av rhodoccocer och hon borde verkligen ha fått igång sitt eget immunförsvar nu ;)

Hon har förmodligen fått något virus av de andra hästarna i stallet eller en förkylning vilket är vanligt vid denna tid på året. Kallt o blött samt att man stallar in dem....håll koll på temp och andningsfrekvens så går det nog bra!

Rätta mig om jag har fel men hos oss har vi aldrig haft rhodoccer på hösten! Vissa år har vi fler iår hade vi ingen :laugh:

Det är inget konstigt med att hosta följer en virusinf.förkylning.

Chilla lite o jag beklagar sorgen:cry:

Tack för svar, ringer nog vet imorgon ändå. Nervös som jag är, tar inga chanser i år, då hon redan haft dödsdom på sig och
jag har redan förlorat hennes mamma, jag vill inte att den lilla ska bli sjuk också.

Axel, Tack så mycket, sorgen är enorm.

Lady_vip, Det är mycket ledsamt, men Stella orkade inte längre trots att vi gjorde allt vi kunde.

Jag ringde land och rike runt i slutet och bad om råd och frågade om det fanns något att göra, tyvärr så fanns det
absolut inget mer att göra och och hon blev inte bra trots att hon verkades var 4e vecka med sjukbeslag där vi röntgade
inför varje besök av hovslagaren, 50 cm spånbädd, medicinering mot smärta (vi provade flertalet) vi tog alla blodprover,
hon fick inte äta på marken, hon fick grovfoder med 6 % socker.

Veterinärerna var handfallna och visste inte vad mer man kunde göra. Sen så blev hon så fick hon ett nytt anfall på båda
hovarna och då var det dags att säga farväl. Som jag skrev i dressyrsnacktråden, hon fick så mycket smärtstillande att hon
kunde gå ut ur stallet och äta lite god betfor på en gräsplätt, sen så dog hon i mina armar.

Stella var så fin och du tog så väl hand om henne, rätt beslut, men det sticker i mitt hjärta så jag kan inte ens tänka mig hur tufft du har det/har haft det.

Hoppas nu fölis repar sig, de brukar vara tuffa de där små!

Så oerhört ledsen för din skull :( ...står i valet och kvalet om jag ska betäcka Lilly men tycker att det är oroande många ston som fått fång i samband med det....en kompis fick ta bort sitt sto nyligen av samma anledning.

Jag hoppas att det blir bra med fölet nu och att hostan ger med sig. Jag tänker lite som att det varit attan så fuktigt och förkylningar är inte ovanligt nu.

Det är väldigt tufft, ungefär som att någon slitit bort halva mitt hjärta och kvar är något demolerat och trasigt som aldrig går att laga.

Piraja, Jag är väldigt avskräckt från det här med avel, Jag kommer nog aldrig att våga betäcka fölungen.

Det är extremt fuktigt här och fölis är ju fortfarande stressad över att ha blivit avvand så tidigt och snabbt, enligt mig är 6 månader galet tidigt.

Hur som helst så har hon en tid bokad den 28 redan, då hon ska chippas, har inte kunnat göra det tidigare då hon ändrat färg så mycket samt att vi hela tiden hittar nya kossa-fläckar på hennes mage, och så ska hon få "besiktiga benen" som var extremt krokiga när hon föddes. Men frågan är om man ska ringa ut en vet tidigare än så.

Det kostar ju inget att ringa och höra sig för ;) ...samt om det bara är hostan kanske vet har någon kur som kan sättas in. Lycka till!

Haha, nej det gör det inte, har redan ringt en gång idag till min vet men gissar på att denne är upptagen.

Men veterinären ser nog att det är jag som har ringt, jag är liksom stamkund och när jag ringer så brukar vet säga "Heeej IW"... den här sommaren
har jag haft ut veterinären i snitt två-tre gånger i månaden...

Vågar nog inte sätta in någon medicin om jag inte vet vad som är fel! Så då får vet ta prover först.

Min häst hade ju lunginflammation för någon månad sen, det hade hon som föl också. Det har inte gått att missa, gult, segt snor och feber. Nu senast var hon inte särskilt medtagen, men fölingar blir ju snabbt medtagna. Så så länge hon är pigg borde du nog kunna vara lite lugnare.

*kl*
När avmaskade du mot spolmask senast?

Om hon är snart 7 månader borde hon varit avmaskad alltså vid 2 och 4 mån ålder, alltså kan det absolut vara spolmask nu.

Hon blev 6 månader den 18 november. :)

Hon har i princip haft boxvila sen hon var tre månader. (Har fått komma ut ett par timmar varje dag) Tror du att hon kan vara smittad?

Jag har en förpackning axilur på recept att hämta ut om jag skulle behöva.

Lady_vip, Tyvärr så vågar jag inte vara lugn bara för att hon är pigg, har läst att t.ex rhodococker kan komma smygande. :crazy:

Min fölunge har bara gått med sin mamma fram tills en vecka sedan då hon vandes av då vi akut fick avliva hennes mamma.
Nu går hon med ett annat sto.

Dagis-smitta.
Har hon aldrig tidigare träffat på andra hästar så blev det väl droppen att först bli avvand, med den stress det innebär, (även om jag inte anser just 6 månader vara så tidigt), och sen släppas ihop med en annan häst med andra basilusker.

Även om hon var sjuk med feber och snor lite mer än en vecka innan hon träffade nya hästar?

Ingen hosta då utan det har kommit nu.

Hon blev 6 månader den 18 november. :)

Hon har i princip haft boxvila sen hon var tre månader. (Har fått komma ut ett par timmar varje dag) Tror du att hon kan vara smittad?

Jag har en förpackning axilur på recept att hämta ut om jag skulle behöva.
Spolmasksmitta kan finnas överallt och i många år dessutom. Jag skulle avmaska om det är ca 8v sen senast. Det kan ju bli lite mycket med så mycket nytt också att maskarna passar på.

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 920
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Hjälp! Har hostat i ungefär två månader nu och det blir bara värre och värre. Fick Mollipect av läkaren för ca 1,5 vecka sedan och...
2
Svar
35
· Visningar
4 858
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 128
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Dumle74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka