Föl som "hänger" lite i framknäna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helena T
  • Startdatum Startdatum
H

Helena T

Ja jag undrar vad ni har för erfarenheter/rekommendationer för föl som hänger lite i sina framknän?

Mitt föl är 2v och det går lite fram och tillbaka, har han vilat mycket/vart inne blir det lite bättre men inte helt. Självklart tar det lite lite innan de rätar upp sig helt men hur orolig bör man vara, när/hur ska man "göra nåt" åt saken? Hon vilar i hagen också och inte vill man stänga in dem när det är så fint väder ute... I övrigt är hon rak och korrekt i sin benställning och står stadigt på sina hovar. Naturligtvis tror hon att hon är född till rodeohäst och gillar att spring, leka, skutta etc :angel:

Vad har ni för erfarenheter, tacksam för lite input..?
/H

Sv: Föl som "hänger" lite i framknäna

Hej,
Mina föl brukar alltid hänga litet i knäna av och till i början. Jag fick rådet av min Länsvet att ge Flytande B vitamin (ShyFeeder) och flytande E (kommer inte ihåg om den har nått namn, står i stallet, orkar inte gå ut).

Alltså B och E, brukar hjälpa upp. Sedan att de har chansen att ligga ner och vila. Halma en plats i hagen så lägger de sig gärna där även om de är ute med mamma.

mvh Eva

De ska inte stå inne och vila, ut och rör på dem så brukar det räta upp sig! (om inte veterinär ordinerat annorlunda dvs)

Ok, hur ger du det, bara vanlig oral spruta eller i stoets foder *fattar inte*? E-vit har stoet fått under slutet av dräktigheten dock pulver i maten, det har väl inte samma effekt naturligtvis. Hur mycket och hur länge ger du det, tills de ser raka ut eller någon viss tid?

Hon vilar i hagen men annars är halm ett bra tips!
Naturligtvis går de ute i hage och springer och leker men står inne på natten och när det har spöregnat. Har även hovslagare som kommer ut till stoet men jag tror inte det hänger på hovarna...

Tack för tipsen,
Helena

Näe jag sprutar dem inte.
Det är fölet som skall ha men ger stoet och bjuder fölet att slicka i sig. Jäkligt mycket kladdhistoria men efter bara någon vecka så är det nästan så de trängs om att slicka i sig.
(Som bekant så går ju det mesta över i mjölken så det är ju inte fel om man kan få något även den vägen.)

Har i en liten bytta så tar jag på fingrarna och smetar litet på fölet läppar och så. Föl är ju så nyfikna så när de ser att mamma slickar i sig så brukar det vara extra intressant.

ShyFeeder och VSL. Shyfeedern kan man överdosera av ganska friskt, den kissar de ut om det blir för mkt. VSL får man vara försiktigare med.

En del ber sin vet att boosta fölet med b-vitamin mha injektion.

mvh Eva

Näe ut i hage, helst hela dagarna!

Men de blir skakiga i knäna så de orkar inte stå så länge. Då är det uppskattat med en liten halmhög som de kan vila i en stund.

mvh Eva

glömde, sista fölungen var inte så stor som de dessförrinnan och växte inte heller lika gruvligt så den fick i perioder (när den växte som värst) under första 2 månaderna.

En annan fick av och till de första 6 månaderna.

En som var en stor hingst redan vid födseln och växte som bara den, honom fick vi ge varje dag tills han avvandes och litet till. Sedan vet jag att hans ägare har gett extra av och till under växtperioderna tills han var 2 1/2.

Så det är nog högst individuellt beroende på hur mkt de kräver och hur mkt de växer. Samtliga har som vuxna blivit rättställda utan häng och en av den har i sin tur lämnat en avkomma med litet häng i knäna vilken i sin tur rätade till sig på ca 2 månader.

mvh Eva

Jag blir fundersam när du skriver att alla dina föl brukar hänga i knäna. Vad kan det bero på?
Min känsla är att bara max 1 av 10 föl hänger i knäna.

Jag har haft ett som hängde lite, jag gjorde inget annat än att lät det vara ute och springa med mamma. Efter ett par veckor rätade det uppsig av sig själv.

Säg det, kanske det har med rasen att göra.

Jämför jag med många andra nyfödda föl så har mina i regel upprätade kotor istället för veka. (Antar att det hjälper till att förstärka intrycket av knähäng.) Många föl går ju nästan på kotorna bak tex.

Rasen i sig växer oxå väldigt fort så det kan ha med saken att göra oxå. Allt måste hinna med.

mvh Eva

Ok nga veckor, jo jag har lugnat ner mig lite nu..pratat med vet som sa jag kunde stretcha lite/gå på hårt underlag och vila i halm. Hon har vuxit ganska mkt då hon föddes ganska liten men är nu "normal" Hon låter mig iaf hålla på och sliter hoven jämt och trampar igenom i trav.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Avel Ni som har erfarenhet av föl som inte är raka i frambenen utan hänger lite med framknäna, hur lång tid är normalt att det rätar upp sig...
Svar
11
· Visningar
5 056
Senast: Novali01
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 780
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv