Föl som går över när man tar in en annan häst

L

lotta2

Nu behöver jag er hjälp :laugh: Som ni kanske vet sen tidigare så har vi ett russ, hennes föl (10mån) och två shettisar. Sto allihop.

Fölet är väldigt socialt, ska vara med över allt. När man hämtar en av hästarna i hagen så vill hon också gärna tränga sig igenom grinden. Men än så länge har det gått bra, tills i dag :crazy:

Jag hämtade en shettis i hagen, fölet försökte tränga sig som vanligt men jag lyckades stänga innan hon hann komma ut. Jag gjorde det jag skulle med den shettisen, gick ner med henne. Sen efter en timme så gick jag och hämtade den andra shettisen, tog ut henne ur hagen och det gick också bra.

Men, när vi gått ca 5 meter från hagen så hör jag hur fölet kommer efter. Grinden sprängs, går sönder ( översta tråden ) fölet är ute ur hagen, Stoet (mamman kommer efter). Kvar i hagen går den andra shettisen :o. Jag gick tillbaka med den shettisen jag har i grimskaft, lagar grinden provisoriskt för att inte shettisarna också ska gå ut. Sen hämtar jag sto och föl och får in dem i hagen igen.

Min tanke är: varför stannar inte fölet i hagen när "mamman" är kvar i hagen? Även en av shettisarna var ju kvar i hagen. Hur ska jag göra för att lära henne stanna kvar i hagen? Lära henne att inte tränga vid grinden?

Kom gärna med förslag, tack.

Sv: Föl som går över när man tar in en annan häst

har ni el i grinden? du kan kanske ge fölet en liten stöt varje gång det försöker tränga sig, (känns kanske lite elakt att ge ett föl el stötar men de lär sig att respektera grinden i alla fall)

men om fölet är 10 månader så borde det väll vara lite mer självständigt och utforska omgivningen utan att ty sig till mamma hela tiden?

Till att borja med, satt upp en riktig grind istallet for dessa hamska saker som inte fungerar (snoren och handtag). Det finns att kopa pa olika lantbruks postorder (kommer inte pa namnet just nu).

Sen far du val lara hasten lite hyfs. Den ar ju 10 manader och skall kunna klara av att vara ensam eller i sallskap med andra aven om du tar ut en eller annan..

Hon ar tydligen valdigt attached till de andra hastarna.. Kanske dags att stoppa henne i ett stall och lara henne att det ar ok att vara utan sina kompisar hela tiden..

Lycka till

eeh så för att lära fölet att inte tränga sig i grinden så ska man stänga in den i boxen så att den blir sjuka av oro???
är det inte bättre då att lära den att inte tränga sig vid grinden och så den att respektera tråden. om den lär sig att den kan gå igenom utan problem så kommer den att fortsätta med det även i vuxen ålder.

ts; borsta/pyssla med hästen då den står själv och ta gärna ut den på promenader så att den inte blir lika fäst vid flocken och får förtroende för dig som ledare istället och kan acceptera att den är ensam ibland men att du då finns i närheten.
att promenera borde vara bra för fölet då den får lära sig att gå snällt bredvid dig och stanna/gå på ditt kommando.

Sätt upp en bättre grind!
Mitt sto rymde 2 ggr under sin första levnadsvecka :confused: och mamman blev :eek:

Det är ju inte helt normalt av en så pass liten fölunge men vi satte upp en bättre grind och sedan var problemet löst. Vi har trästaket + elband och satte träslanor även i grinden som var lätta att flytta på. (Ungefär så som man brukar ha på ridbanor i grindarna.) Det fungerade jättebra för oss. Sedan kanske du borde stimulera unghästen lite också, hon verkar lite ouppfostrad och understimulerad. (Och nej, hon måste inte vara ouppfostrad hela tiden men poängen är att hon uppför sig oacceptabelt i dessa lägen).

Lycka till!

har ni el i grinden? du kan kanske ge fölet en liten stöt varje gång det försöker tränga sig, (känns kanske lite elakt att ge ett föl el stötar men de lär sig att respektera grinden i alla fall)

men om fölet är 10 månader så borde det väll vara lite mer självständigt och utforska omgivningen utan att ty sig till mamma hela tiden?

Ja, vi har el i grinden, och i dag på fm gjorde vi så att vi gav henne en stöt med grinden. Det fungerade bra :laugh:

Jo, hon är självständig. Det jag menade var att hon hade ju två kompisar kvar i hagen och ändå vill hoppa efter. Tycker det skulle varit skillnad om vi lämnat henne ensam i hagen.

eeh så för att lära fölet att inte tränga sig i grinden så ska man stänga in den i boxen så att den blir sjuka av oro???
är det inte bättre då att lära den att inte tränga sig vid grinden och så den att respektera tråden. om den lär sig att den kan gå igenom utan problem så kommer den att fortsätta med det även i vuxen ålder.

ts; borsta/pyssla med hästen då den står själv och ta gärna ut den på promenader så att den inte blir lika fäst vid flocken och får förtroende för dig som ledare istället och kan acceptera att den är ensam ibland men att du då finns i närheten.
att promenera borde vara bra för fölet då den får lära sig att gå snällt bredvid dig och stanna/gå på ditt kommando.

Vi har börjat ta in den själv, borsta och pyssla med henne själv. Första gångerna var hon väldigt orolig. Men nu går det bra. Till saken hör också att igår så var elen inte på när detta hände. Av en annan orsak. Men efter det kom elen på igen. Och som sagt, idag gav jag henne en stöt så hon får respekt för tråden.

Annars när vi håller på och pysslar med henne så är hon duktig ;) Hon tycker om att bli borstad, vi kan kratsa hovar. Det är ena bakhoven hon är lite skeptisk till. Men annars går det bra. Vi gör ledövningar med henne, följa, backa och gå undan vid tryck och det går bra. Så jag lär henne hyfs också :)

Däremot har jag inte stängt in henne i boxen, och då tror jag också att hon blir sjuk av oro. Jag vill att hon ska känna sig trygg i behandlingen innan jag bara stänger in henne och lämnar henne själv.

Några frågor,

När började hon trängas vid grinden?
Vad gjorde du första gången hon trängdes vid grinden för att avbryta det?
Vad har du testat för att få henne att sluta trängas vid grinden?

Kram

Några frågor,

När började hon trängas vid grinden?
Vad gjorde du första gången hon trängdes vid grinden för att avbryta det?
Vad har du testat för att få henne att sluta trängas vid grinden?

Kram

Det är rätt länge sen hon började trängas vid grinden. Vi har varit alldeles för slappa när det gäller det. Vi har alltid varit två när en häst har hämtats.

Det var första gången jag var ensam denna gången när jag hämtade en häst. (sen hon föddes) Och jag vill ju även kunna pyssla med hästarna när det inte finns någon i närheten som kan hjälpa mig. Den andra människan som varit med har motat bort henne. Men hon har aldrig fått en stöt innan av grind eller stängsel.

I går gjorde vi så flera gånger, jag menar att hon fick en stöt. Det hjälpte tydligen för efter första gången så hade hon resepekt för tråden.

Jag ska även lära henne mer av att stanna vid ledträning. Och ledträna henne ensam. Vi har ju även börjat ta hem henne själv några ggr, lite orolig har hon ju varit men inte så farligt. Vi har inte lämnat henne själv i box utan det har varit uppbunden samtidigt som vi håller på och pysslar med henne.

När du leder och fostrar henne, lär du henne då att inte gå för nära inpå dig? Om en häst kommer för nära inpå, går förbi eller "på" mig ska den genast backas undan från mig, och stanna där tills jag bjuder in den att komma ända fram. Det brukar inte vara så svårt att lära hästen att ens personliga "rum" är något man inte beträder utan tillstånd. Om du befäster det i den vardagliga hanteringen av henne så kan det säkert vara till hjälp just när du ska hämta en häst i hagen. Kommer hon gåendes och börjar tränga sig så ska hon backas undan och stanna där.

När du leder och fostrar henne, lär du henne då att inte gå för nära inpå dig? Om en häst kommer för nära inpå, går förbi eller "på" mig ska den genast backas undan från mig, och stanna där tills jag bjuder in den att komma ända fram. Det brukar inte vara så svårt att lära hästen att ens personliga "rum" är något man inte beträder utan tillstånd. Om du befäster det i den vardagliga hanteringen av henne så kan det säkert vara till hjälp just när du ska hämta en häst i hagen. Kommer hon gåendes och börjar tränga sig så ska hon backas undan och stanna där.

Tack för tipset. Nu har jag börjat träna henne stenhårt på detta. Det fungerar. Och likaså när vi leder henne, hon har blivit jätteduktig på att hålla avstånd, stanna, följa oss. Flytta sig för tryck. Tränar oftare nu, och är mera konsekventa än vi kanske varit tidigare. Men det märks att det gjort nytta :) Som sagt, hon har blivit jätteduktig. Likaså har hon haft lite svårt för att stå still när vi borstar henne, men i går när vi gjorde det så var det precis som det hänt något, hon stod still och njöt i fulla drag :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama