Föl som är svullen vid strupen?

J

juliaandersson

Hej!

Jag har ett föl som är svullen på båda sidor av käken. Svullnaden är mjuk och inte speciellt varm och hon verkar inte alls ha ont av dem. Hon har haft svullnaderna i 3 dagar nu men verkar som sagt inte alls påverkas av dem i övrigt. Hon leker och springer som vanligt i hagen så jag trodde först att hon kanske var getingstucken men det borde inte visa två knölar på var sin sida, vad kan det vara, någon som har en idé?

Tack!:)

Sv: Föl som är svullen vid strupen?

Det finns ju nått som heter föl..luftsäck..nånting som de kan få när de är små, någon körtel eller så som blir luftfylld.. Googla och se om du hittar nått :idea:
Tror det var en tråd här nyligt om det också.

Hur gammal är hon?

Dom kan bli svullna och bli "knöliga" runt käkarna och under ganascherna (om du förstår vad jag menar, undersidan av huvudet;)) när de sätter tänder.
När min kille var närmare 1 år var han knölig och dan och jag var säker på att han var svårt sjuk och ringde ut jourveterinären... Det var tänder på G och inget annat (kosatde mig 3000:- för att få konstaterat, haha:D)

Sök på luftsäckstympani, jag hade nyligen en tråd om det. Det är väldigt ovanligt men mitt föl hade det. Du kan också googla på Guttural Pouch Tympany, det finns mycket knapphändig information på svenska tyvärr men lite mer på engelska.

Kort om det så får dom luftfyllda påsar bakom ganascherna, och fölet ter sig opåverkad men kan ha ansträngd andning. Operation krävs.

Mitt föl har varit hemma efter sin op i drygt en vecka, mer än 2 veckor sedan hon opererades och prognosen är god.

Luftsäckstympani är en medfödd missbildning i örontrumpetens mynning som gör att luften som ska passera i luftsäckarna inte kommer ut utan stannar där. Man ser symptomen på föl från några dagars ålder upp till något år med det är medfött och ingen körtel inblandad. Måste som sagt opereras, om det är den formen men det är som sagt väldigt ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 360
Senast: Sirap
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka