Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?
Tja, det är lite olika beroende på vem fölet går med i övrigt, tror jag.
Jag har haft några föl under åren, men eftersom jag bara hade ett sto i taget så fanns där inga andra föl/unghästar att gnabbas med.
Första fölet gick med sin mor och ett annat äldre sto. Fölets mamma var slö och tråkig, tyckte det var extremt besvärligt att ens jogga lite med sin fölunge.
Dock blev det äldre stoet lite av en "lektant" åt fölis, men det räckte inte, tyckte han.
Han blev väldigt präglad på mig, då jag var i hagen med honom varje ledig stund... Han blev omöjlig att hålla i hage. Hur vi än trocklade med bräder och elstängsel, lyckades han ta sig ut och söka upp första bästa människa att kela med. Inklusive okända besökare. (dessa mindre förtjusta över att få en unghingst i knät innan man ens hunnit lämna förarsätet

)
De föl jag fött upp under de senare åren har haft fyra andra hästar i varierande ålder att tampas med, (yngste född -93) förutom mamman, och det har fungerat fantastiskt bra, just för att de övriga hästarna är så lekfulla.
Den ende som inte leker så enormt mycket med fölen är ledarhästen, men han börjar dock bli till åren kommen (19 år) men ibland busar han också till.
Men visst är det han som stävjer om det blir för stimmigt i den lilla flocken.