föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Netted

Trådstartare
Har det någon större betydelse om en föl-unghäst inte går med någon/några jämnåriga hästar? kan de må dåligt? lägga till sig vissa beteendestörningar?

eller något annat?
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Det beror på vem du frågar.
Vi som föder upp ett gäng föl varje år anser att det är otroligt viktigt att de får umgås med jämnåriga. Vi ser klart och tydligt att de har stort utbyte av det.
De som bara tar ett hobbyföl anser alltid att fölen inte alls tar skada av att bara gå med sin mamma och ägarens gamla ponny.:smirk:
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Citerar ASVH lilla trycksak som gick ut till ägare och uppfödare av föl i år.
"För att utvecklas optimalt behöver föl ha bra bete och anpassad utfodring. De behöver också stora ytor att rör sig på, jämnåriga att leka med samt en god uppfostran och senare utbildning."

Har själv tagit emot en ettåring i år som varit enda fölet. Där kan man snacka om problem. De få hästar han fått gå med innan har behandlat honom som den bebis han var och han har fått fritt fram över allt. Ingen vare sig människa eller häst har satt några gränser för honom. Så när denna stora ettåring nu släpptes ihop med andra i samma ålder blev det nästan kaos. Han förstod inte att det fanns en rangordning i gruppen att alla inte bara kunde går rakt fram till saltstenen eller vatten baljan. Han har fått många bett och sparkar av de andra. Det har tagit nästan hela sommaren för honom att lära sig förstå de jämnårigas språk. Vad det betyder när någon lägger öronen i nacken o s v.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Visst ska föl och åringar ha sällskap av andra jämnåriga i den mån det är möjligt.
Det är utan tvekan det allra bästa för dem, men tyvärr så har inte alla möjligheten att ge dem chansen att växa upp med jämnåriga.
Men att det skulle innebära problem för dem senare i livet har jag lite svårt att tro, visst så blir den inte likadant uppfostrad som om det hade varit en större flock, men sen tror jag inte direkt att det blir en "problemhäst" bara för det heller...
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

en som kommer att må fasen så mysket bättre om fölet unghästen har en jämnårig att lattja med är du, och speciellt om vi snackar unghingst. Det är mycket energi så dom gör av med att lattja med jämnåriga som du skulle få tampas med annars. Och en äldre ponny är helt olämplig eftersom unghästen/fölet ska ha en helt annan utfodring än sällskapshästar av annat slag. Nä en polare är det bästa, dom rör sej också jättemycket och stärker senor och skelett för framtida bruk på ett helt annat sätt än om dom har en trött äldre häst eller sur morsa med sej hela tiden.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Min val. ville inte alls leka med den jämnåriga, utan var bara med den äldre val. som lekte med, fostrade o försvarade båda 2.

Det är mer naturligt att den har äldre mentorer i flocken som de lär sig av.
O de flesta brukar ha glädje av jämnåriga.
Varför inte blanda unga o gamla?
Man bör inte blanda åringar med äldre. De behöver ägna mer tid åt att äta o vila.
2 åringar o uppåt går bra.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Tja, det är lite olika beroende på vem fölet går med i övrigt, tror jag.

Jag har haft några föl under åren, men eftersom jag bara hade ett sto i taget så fanns där inga andra föl/unghästar att gnabbas med.

Första fölet gick med sin mor och ett annat äldre sto. Fölets mamma var slö och tråkig, tyckte det var extremt besvärligt att ens jogga lite med sin fölunge.
Dock blev det äldre stoet lite av en "lektant" åt fölis, men det räckte inte, tyckte han.
Han blev väldigt präglad på mig, då jag var i hagen med honom varje ledig stund... Han blev omöjlig att hålla i hage. Hur vi än trocklade med bräder och elstängsel, lyckades han ta sig ut och söka upp första bästa människa att kela med. Inklusive okända besökare. (dessa mindre förtjusta över att få en unghingst i knät innan man ens hunnit lämna förarsätet:D )

De föl jag fött upp under de senare åren har haft fyra andra hästar i varierande ålder att tampas med, (yngste född -93) förutom mamman, och det har fungerat fantastiskt bra, just för att de övriga hästarna är så lekfulla.

Den ende som inte leker så enormt mycket med fölen är ledarhästen, men han börjar dock bli till åren kommen (19 år) men ibland busar han också till.
Men visst är det han som stävjer om det blir för stimmigt i den lilla flocken.:cool:
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Har det någon större betydelse om en föl-unghäst inte går med någon/några jämnåriga hästar? kan de må dåligt? lägga till sig vissa beteendestörningar?

eller något annat?

JAg tror att framförallt hingstungar har mer behov av likvärdiga.
Deras lite stundtals tuffa lek behöver spelas ut.


Ser många inlägg här om just problemet "bitiga småttingar" och diverse varierande svar om uppfostran av sådana

Det problemet skulle man slippa helt om denne lille hade en kompis eller fem kompisar.


AM
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Räcker det om fölet/åringen går på bete med jämnåriga? Det måste väl i allla fall vara bättre än att de är utan jämnårigt sällskap även under betessäsongen. Har haft mitt sto på bete med jämnårigt sällskap både som föl och åring, men det är ju svårt att säga hur hon hade blivit annars.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Japp, ja tror de kan må riktigt dåligt om de går ensamma, ja tror dock inte de märks så mycket när han är liten.. men när han blir äldre, blire jobbigare.. en av mina hästar fick stå själv som ung, han äre mycket jobb med nu, han är något respektlös, och lite svår att ha å göra med, men de går att jobba bort men det är inte så lätt.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Det bäst är så klart att ha jämnårigt till fölet/unghästen.
Själv har jag inte haft den möjligheten utan "bara" haft ett föl åt gången.
Nu sist hade jag ett islandsföl och hon var väldigt skygg när hon var föl så jag tog det beslutet att hon skulle gå hemma på bete när hon var ett. Jag blev idiot förklarad för dels för det var en islandshäst och dels för de MÅSTE gå i stora flockar för att inte bli nafsiga och odrägliga.
Till saken hör nu att jag sålde henne nu för ett par månader sedan, hon blev tre år nu i sommar. På vetrinär besiktningen som gjordes på klinik fick jag hur mycket beröm som helst för det var en så trevlig och väluppfostard islandshäst. Det var tydligen inte de vana vid.
Tro att jag sträckte på mig för då fick jag bevisat att jag gjorde rätt med henne.
Jag tror mycket på hur man själv är mot hästen.
MEN jag tror hingstfölen "kräver" mer än vad stofölen gör.
 
Sv: föl - skada pga ingen kontakt med jämåriga?

Vi vill gärna ha 2 föl eller mer. Jag tycker att framför allt hingst fölen blir jävligare då dom inte har någon att leka med. I sommras så sålde vi ett sto och föl. Men väntade 2 till. Tyvärr så dog det ena så lille Alazio blev själv. Man kunde se på han hur rastlös han var och ville leka mycket. Så vi kommer se till att vi har 2 föl eller fler även i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 683
Senast: Willys
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp