Föl pga tjuvbetäckning.

F

Fantasi

Hejsan!
Jag misstänker att mitt sto kan vara dräktig, det som är är att hingsten i sådana fall ej är godkänd.I våras skedde en incident då stoet kom lös, och det är i sådana fall betäckningen skedde.
Det är ingen planerad betäckning, och hingsten är ej min.
Men om det visar sig att hon är dräktig så är det ett välkommet föl :love: , då dessa hästar kompletterar varandra mycket bra, sen så bör hon vara i tredje dräktighetsmånaden nu om jag räknat rätt, och då är det väl för sent med abort spruta eller(hur funkar en sån?)?
Om det nu skulle vara så att hon är dräktig, hur går jag då vidare med ex pass osv?
Kan jag välja att regga detta föl med okänd härstamning då :confused: ? För jag känns inte vilja blodtypa och dna testa föräldrarna om fölet liks ändå stannar hos mig som ridhäst.
Måste detta föl både reggas och ha pass? räcker det inte med pass?
(stoet är kallblod och hingsten är finskt kallblod)

Hur funkar det rent praktiskt och vad kostar det då det gäller ett föl som uppkommit genom tjuvbetäckning? Tager tacksamt emot svar och tips! :bow:

Sv: Föl pga tjuvbetäckning.

självklart skall jag kolla henne med vet, väntar på att dom skall ha vägarna förbi, har redan pratat med dem och dom ska höra av sig då dom kommer!

jag har sökt på internet om pass men allt jag vill veta står inte där..
som tex detta om jag både måste registrera och skaffa pass?

och om jag själv kan välja att fölet får ett grundpass?

anledningen till att jag fått för mig att hon är dräktig är att hon börjat bete sig så knepigt mot andra hästar.
Hästar som hon förut stått och gosat med och varit nästintill oskiljaktiga tjuter hon bara åt idag om dom luktar på varandra, och dom går ofta låångt ifrån varandra, samt att jag inte sett någon brunst på henne.

Det var en kompis till mig som trodde att hon var dräktig, har själv inte tänkt så långt och därav att det gått så lång tid..

När du registrerar hästen är passet den registreringshandling du får.

så pass och registrering är samma sak??

Nu för tiden är det så. En häst måste vara registrerad för att få pass, och passet är den registreringshandling du som ägare får.

men hur skall jag gå tillväga för att i så fall registrera ett föl som uppkommit genom en icke planerad betäckning och med en icke godkänd hingst?
Vart skall jag i så fall regga ett sådant föl?

Jag hoppas ju att hon inte e dräktig, det skulle ju vara det bästa, men jag vill som ändå förhöra mig lite utifall att!

Räknar du med att den blir häst eller ponny ?

För ponnysar kan du använda ASRP's slaskregister. Det är plättlätt. Den kommer att reggas utan härstammning, som okänd korsning med raskod 99.

Räknar du med att den blir häst så kan du regga den på gråa papper hos ASVH. Också med okänd härstammningen.

Du kan också regga med stam, men då måste du DNA testa både sto, hingst och föl för att fastställa härstammningen och det verkar lite overkill.

Kolla upp respektive hemsida.

Om det är ett kallblod så vet jag faktiskt inte hur den kan reggas.

Jag skulle strunta i ASVH å regga den som okänd härstamning i SH med GRUNDPASS enbart.

GRUNDPASS - oregistrerad häst - okänd härstamning

Hästar som har grundpass kan enligt nuvarande regler lösa tävlingslicens.

Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Förteckning på godkända chipmärkare finns på SH:s hemsida, www.svehast.se . Bifoga chip- rapport inklusive streckkod med ansökan.
Ett konturdiagram som utfärdas av en godkänd ID-kontrollant. Förteckning på godkända ID-kontrollanter finns på vår hemsida, www.svehast.se. Det går även att kontakta oss för att få hjälp med detta.
Åldersintyg krävs som skall vara utfärdat av en veterinär.
Kopia av köpekvitto bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen, med uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges).

Kostnad: 400 kr inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto +
postförskottsavgift .

Enklast och billigast är ju att skaffa ett grundpass hos SH. Du behöver INTE registrera hästen först, utan passet ÄR "registreringsbeviset". :)

Liknande trådar

Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 102
Senast: SeagirlM
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 675
Senast: ameo
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 781
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Dammsugare
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur