föl på gammalt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om man kan ta ett föl på äldre ston 20-25år?
om dom har fått flera föl innan.även fått föl vid 20års ålder?
pigga och fullt friska.
tacksam för svar

Så länge stoet klarar av det så kommer hon att bli dräktig. Jag har själv ett sto som ska föla i början av april, hon blir 21 i år! Det blir hennes elfte eller tolfte föl sen hon fick sitt första vid 8 års ålder. Hennes mamma gick med föl som 25åring!

En viktig grej med äldre avelsston är att hålla dem i tillräckligt hull. Oftast är det avgörande för om de blir dräktiga eller ej (enl vet). Hellre lite överhull dessutom! Dock ej feta såklart.

mitt sto är 23 år och ska föla i början på april blev dräktig på första försöket och innan det var hon 20 år när hon fick sitt 2 föl sitt första föl fick hon när hon var 4 år så det har ju varit några år mellan hennes avkommor :angel:

Självklart går det att ta föl på äldre ston som har fått föl tidigare.. Så länge de tar sig så brukar det inte vara några problem. Gör en hälsokontroll på stoet innan och kolla upp så att hon inte har några bakterier/ någon sjukdom, typ livmoderinflammation..

Hade du däremot frågat om det var ok att betäcka ett äldre sto som tidigare inte fått föl så hade jag nog sagt NEJ. Jag tycker inte att det är lämpligt.. har både hört talas om och sett många skräckexempel på äldre ston som har blivit dräktiga. Men det är min personliga åsikt..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat