Föl på boxvila - överskottsenergi!

Tabitha

Trådstartare
Mitt snart 3 månader gamla föl vrickade sitt ena bakben i hagen för några dagar sedan och ordinerades boxvila. Hon har nu blivit betydligt bättre tack o lov, men jag vill avvakta någon dag till innan jag släpper ut henne igen. Problemet är att hon har byggt upp världens överskottsenergi och ibland får hon ryck och far som en tok i boxen. Hon går runt på bakbenen :crazy: och har redan givit sin stackars mamma några rejäla sparkar både här och var! Jag är orolig för att hon skall skada både sig själv och mamman om de forstätter stå inne, samtidigt som jag misstänker att de kommer rusa en del när de väl släpps ut i hagen igen. Har ni några tips på hur man ska få henne lugnare, eller är det bara att hålla för ögonen och hoppas på det bästa?
 
Sv: Föl på boxvila - överskottsenergi!

Ja du...Suck :crazy: att dessa små krutburkar inte kan förstå sitt eget bästa. En vrickning är inte att leka med, men kontrollerad rörelse är ju bättre än frivolter i boxen.
Prova att göra som förr, gjord på stoet, kort elestiskt grimskaft till fölis ock ut på kort promenad 2 ggr per dag. Förhoppningsvis blir h*n lite psykiskt trött och lungnare i boxen.
Lycka Till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har nyss fått hem en häst efter behandling av ledinfektion, så den är nu sydd och ordinerad boxvila/sjukhage i 2-3 veckor framöver. Det...
2
Svar
24
· Visningar
3 816
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 528
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp