Föl på bete,

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bettan1
  • Startdatum Startdatum
B

bettan1

när kan man släppa dem ute dygnet runt? Alltså hur gammalt bör det vara? Rasen är sv halvblod.
Hälsningar
Elizabet

Sv: Föl på bete,

Det beror lite på typ av bete och väder och vind. Mina halvblodsföl har gått ute sedan de var ca 5 dagar i år. Men jag har haft de som gått ute dygnet runt från dag två men också de som fått gå in på nätterna tills de var över en månad gamla. Allt beroende på vädret.

Mitt föl kommer inte att få gå ute på nätterna förren det är ca 3-4 veckor gammalt. Men jag är kanske lite överbeskyddande. Men hon hade svårt att resa sig i början och även om allt är bra med henne nu så vill jag att hon ska växa till sig lite innan betessläpp.

Det beror lite på typ av bete och väder och vind. Mina halvblodsföl har gått ute sedan de var ca 5 dagar i år. Men jag har haft de som gått ute dygnet runt från dag två men också de som fått gå in på nätterna tills de var över en månad gamla. Allt beroende på vädret.

Tack för svaren!
Är det ok tror ni, om jag släpper dem i slutet av nästa vecka? Då är han 2 1/2 vecka gammal. Om vädret är ok, vill säga. De har rejält med skog som skyddar mot blåst o regn.
Hälsningar
Elizabet

Mina årsföl är födda ute (nr 1 i ligghallen dock, den var inne de första kanske fem timmarna). Sen dess har de varit ute. Med tillgång till ligghall den första veckan, därefter tillgång till skydd i form av några björkar ;).

KL.

Jag hoppas på att min tösa snart fölar för då jag lär flytta från stallet till bete UTAN vindskydd men med skog 1Juli så hoppas jag att fölis hunnit blivit minst 1v gammal.

Annars vet jag inte vad, men det är massa strul här så :(

Mitt föl kommer inte att få gå ute på nätterna förren det är ca 3-4 veckor gammalt. Men jag är kanske lite överbeskyddande. Men hon hade svårt att resa sig i början och även om allt är bra med henne nu så vill jag att hon ska växa till sig lite innan betessläpp.

Överlägset bäst att resa sig har fölen när de går på bete?

Min lill kille är nu 7 veckor å har gått ute på natten sedan han var 3 veckor gammal (dock med skjul att gå in i) de första 2 veckorna nu går han ute som alla andra. det funkar super. e de dåligt väder åker vi dit åtar in dom..

Alla utom en har fölat ute, den första runt 21/5 har jag för mig, sedan dess har de varit ute. Den som fölade inne fik komma ut dygnet runt redan första natten.

Jo det har dom ju såklart. Men hon var inte så pigg och vi fick mjölka ur osv, så jag vill vänta med miljöbyte ett tag.

Jag är nog väldigt övernojig, kanske för att det är mitt första föl :crazy:

Men förhoppningsvis kommer dom ner på betet nästa vecka, då är fölis 1 ½ månad gammal, det blir sent pga att dom är på seminstationen.

Å andra sidan har vi sto med föl betet hemma så de synd genom fönstret.

Hade det varit till att släpa iväg dem utom synhåll hade jag nog inte varit så kaxig.

jag har fått 2 föl iår, det skiljer 11 dagar på dom, så när det sistfödda var 3 dagar släpptes dom ut dygnet runt, dock är det shettisar. Just nu är dom dessutom på betäckning så det går inte o ta in dom om det skulle bli ruskväder

Min förstfödda i år gick ut dygnet runt men med 'ligghall' redan i april (född i mars).
Nr 2, född 9 juni gick ut efter ca 5 dygn. Ville att hon skulle hinna växa till sig lite några dagar iaf.

Min förstfödda i år gick ut dygnet runt men med 'ligghall' redan i april (född i mars).
Nr 2, född 9 juni gick ut efter ca 5 dygn. Ville att hon skulle hinna växa till sig lite några dagar iaf.

Oj, jag kanske är lite "sjåpig"....
Till saken hör att mitt bete ligger en bit efter andra sidan vägen hemma här. Så jag kan inte se dem från huset. Tar dock bara ca 5 min att gå dit...
Kollar väl väderprognosen innan jag släpper dem!
Och tack för alla era svar o synpunkter.
Hälsningar
Elizabet

Jag bor inte ens vid mitt stall, dock ligger det ju hus och andra stall runt omkring och vi är där varje dag minst en gång. Hästar klarar sig faktiskt mycket mer än vi tror :)

Oj, åhh, vad roligt att läsa alla svar i denna tråd:love: att så många låter fölen vara ute:bow:

Jag som trodde jag var/sågs som för "iskall" och hmm "halvblodsm'nniskan som tror hon har islänningar" nu n'r jag släppt ut mitt lilla föl på bete... vid 1,5månaders ålder :o

(Fast hon har varit ute lååånga dagar och var ute från och med dag ett) Jag hade nog kunnat tänka mig släppa tidigare men delar sto och föl med min mamma som är lite överbeskyddande, + att vi hade riktig värme så fölis tappade fölpäls innan nya pälsen kom- sen slog vädret om och hon har ju nästan frusit :crazy:;)
Och vi misstänker att vi haft loo i hagen också.. en stark anledning att vi inte släppt, och att stoet är väldigt överbeskyddande och hispig och inte slappnar av ute (utan annan ledare och nu har vi ingen annan häst hon litar på- bara unghästar)

så det finns många faktorer som kan spela in när man kan/bör släppa dem ute dygnet runt, jag önskar att jag kunnat göra det så tidigt som andra här.. men ja.. av vissa anledningar väntade jag till som sagt 1,5mån ålder.

Jag har en åring nu som är född och uppvuxen på betet direkt. Han överlevde och mår som en prins än idag;)

Vi har inget bete vid stallet utan jag måste köra iväg dem ett par mil till betet. Därför får min gott vänta! Kalla mig gärna nojjig men jag vågar inte släppa tidigare.

Jag antar att jag anses som en av de "sjåpiga"...

Mina går ute flera korta stunder de första dagarna, "lära sig" eltråden ordentligt.
För att sedan gå ute "heldag", typ 7-20, med en liten siesta på ca 2-3 timmar inne i stallet mitt på dagen. Spec vid hetta/mkt broms-flygfän.
Nu när de är 2-3 veckor, och dessutom svalare ute, går de ute hela dagen.
Vid ihållande regn tas de in några timmar.
Dygnet runt kommer jag nog inte att släppa dem förrän senare i sommar, om än alls. Funderar på att ev ha de ute på natten och en längre stund inne på dagen.
Jag har ingen ligghall och vill att fölen får vila så mkt de behöver och inte vara tvungna att jaga efter en irriterad vankande mamma.
Mkt spring blir det! ;)

Liknande trådar

Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
923
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka