Föl och upp till 1,5 år (foder)

L

Linnzan

satt och funderade på foder då det poppar upp mer o mer western foder.
Någon som kör dessa western foder???? För mig känns det som ett reklamknep för att få oss att köpa ;) Dela gärna med er av era tankar.

Sen det här med föl.
Vad ger ni o när börjar ni ge???? Hur mycke från föl till den är 1,5 år??

Min lilla dam äter i dag eller för den delen hon har ätit de ca 2 mån nu.... hon är i dag 4 mån.
2 dl havre
2 dl Marstall (musli)
2X om dagen

Vitaminer och mineraler till kvällen och ca 2 dl kli från mammans kvälls kli.

Fri tillgång på hö i hagen och nästan inne med.

Sv: Föl och upp till 1,5 år (foder)

finns ju tex marstalls westernfoder vilket jag tror många köper bara för att det är för westernhästar.

Är ju som vilket muslifoder som helst fast med lite extra biotin och äppelskruttar/fruktrester i typ ;)
I vårt stall äter 5 av 7 hästar det och de som ger detta har ingen analys på höt eller någon uträknad foderstat och då kan jag förstå att de ger detta fodret eftersom det ju innehåller det mesta. de kan också beställa hem pallvis och då flera hästar äter det så är det ju väldigt praktiskt :)

Däremot kan man ju få fram exakt samma innehållsvärden med lite vanlig havre/korn, lusern + mineraler och äppelskruttar vilket blir ordentligt mycket billigare. Men orkar man eller inte har tid att pyttsa så är det ju jättebra med ett sådant foder :)
och hästarna älskar det!

Vet att många tycker att det är billigt, men kommer ihåg att när jag fick höra priset så tyckte jag inte alls att det var speciellt billigt. Kommer tyvärr inte ihåg priset nu dock.
Själv är jag en pyttsare;) "en liten skvätt av detta, en dl olja, lite salt på toppen" osv. Men jag är totalt pysselgalen så det är väl därför :D

Westernfoder? Har jag aldrig hört talas om...
och hästens näringsbehov ändras väl knappast beroende på vilken diciplin den rids. Möjligtvis att det kan finnas foder som funderar bättre/sämre påolika raser, vad vet jag...

Jag ger väldigt lite kraftfoder.
Jag är noga med hösilaget och ger gärna ett med mkt bra värden. Nu har jag ett hösilage där jag inte behöver komplettera med varken kraftfoder eller mineraler till avelsstona -perfekt!

Fölen och unghästarna får samma hösilage. För vissa kompletterar jag med lucern, och utöver det får Britta (föl född i januari)och tvååringarna Countrymix, 1-2 kg om dagen beroende på häst/behov och mer än så behöver jag inte ge! Ingen behöver extra mineraler eller vitaminer.
2-åringarna får INTE fri tillgång på detta hösilage men dom går på lösdrift och har skog och halmatt sysselsätta sig med, förutom varandra.

Fölen (förutom Axel som är med mamma) står själva i storbox på nätterna med sitt hösilage och lucern.

Vi ger Country Mix till alla våra hästar från det att dom börjar äta foder, mängd beroende på behov. Fölisar upp till 1,5 år 2-4kg. Därutöver hö av bra kvalitet. Vår och höst toppar vi med lite Chevinal...
Funkar toppen!

finns ju tex marstalls westernfoder vilket jag tror många köper bara för att det är för westernhästar.

Är ju som vilket muslifoder som helst fast med lite extra biotin och äppelskruttar/fruktrester i typ ;)
I vårt stall äter 5 av 7 hästar det och de som ger detta har ingen analys på höt eller någon uträknad foderstat och då kan jag förstå att de ger detta fodret eftersom det ju innehåller det mesta. de kan också beställa hem pallvis och då flera hästar äter det så är det ju väldigt praktiskt :)

Däremot kan man ju få fram exakt samma innehållsvärden med lite vanlig havre/korn, lusern + mineraler och äppelskruttar vilket blir ordentligt mycket billigare. Men orkar man eller inte har tid att pyttsa så är det ju jättebra med ett sådant foder :)
och hästarna älskar det!

Vet att många tycker att det är billigt, men kommer ihåg att när jag fick höra priset så tyckte jag inte alls att det var speciellt billigt. Kommer tyvärr inte ihåg priset nu dock.
Själv är jag en pyttsare;) "en liten skvätt av detta, en dl olja, lite salt på toppen" osv. Men jag är totalt pysselgalen så det är väl därför :D

hmm.... var köper man de??? jag ger bara favrefri då jag vill justera mängden havre själv. Men granngården har inte ex western hemma eller zutch hemma.

satt och funderade på foder då det poppar upp mer o mer western foder.
Någon som kör dessa western foder???? För mig känns det som ett reklamknep för att få oss att köpa ;) Dela gärna med er av era tankar.

Sen det här med föl.
Vad ger ni o när börjar ni ge???? Hur mycke från föl till den är 1,5 år??

Min lilla dam äter i dag eller för den delen hon har ätit de ca 2 mån nu.... hon är i dag 4 mån.
2 dl havre
2 dl Marstall (musli)
2X om dagen

Vitaminer och mineraler till kvällen och ca 2 dl kli från mammans kvälls kli.

Fri tillgång på hö i hagen och nästan inne med.

Kan igenting om dessa Western Foder:
Här har du ett foderstät av Professor Gösta Bengtsson i hans ABC OM HÄSTER: Han var chef för vetrinär hög skolen och Sverigas främsta häst expert!
Foderstat för unghäster i det 2:a vinter:
Hö: 6kg.
Halm: 1kg.
Havre: 2.5kg.
Sojamjöl: .3kg.
Moröter: .1kg.
Fri tillgång av mineralfoder

Arizona

Delvis knapplån:
Har aldrig stött på westernfoder... :)

Däremot så får man ju hålla i sinnet att foderstaten förändras drastiskt baserat på vilken ras hästen tillhör.
Jag tillhör "gamla" skolan som propagerar för fri tillgång på hö till "hästraser" (absolut inte till ponnyer då dom gärna redan som små får den där ouppskattade bollformen..) sen får man fodra på utefter vad man har för näring i höet.

Våra "pluttar" (föl, unghästar) har helt enkelt fått en anpassad högiva (ponnyer..) och lite betfor/korn, med tillhörande mineraler. Bla. selen och magnecium har vi fått ge extra.

Ska jag blanda in något utöver betfor/hö/korn så blir det ant. cool müslie eller hippo grund.

det finns nog lika många olika sätt att fodra hästar, unga som gamla, som det finns hästägare.. :)

jag tror de köper genom PL. (som har rocking b du vet?)

men jag kan kolla upp mer ordentligt idag! :)

puttar upp denna tråd då de kom en ny tråd om foder och quarter. Så kanske de finns lite fler tankar och funderingar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama