Föl och sto, separerade boxar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag funderar på att börja ha mitt föl och sto i separerade boxar på nätterna snart.. hon är 2 och en halv månad. Boxarna är brevid varann skiljer galler så de kan prata och lukta på varandra. Anledningen är att stoet är lite speciell. Hon låter inte fölet smaka mat eller hö. Kastar man in ett äpple tar hon det ifrån fölet fast hon har mat i krubban. Stoet är även rätt stor och tjock och fölet har växt till sig väldigt så det är lite trångt åt dem. Särskilt eftersom stoet inte riktigt har koll på vart hon har sin rumpa så fölet får ta betäckning om stoet blir lite upprörd och går runt i boxen.

men men till saken.. Hur länge tycker ni att jag MÅSTE vänta innan jag vågar mig på det här? Fölet är väldigt självständigt och står inte mkt med mamma i hagen mest bara när hon ska äta..

Om det inte framgick så kommer de självklart gå tillsammans om dagarna. De står inne mellan 22 och 06.

tankar tack! inga attacker

Sv: Föl och sto, separerade boxar?

Har stoet tillräckligt med mjölk så ska fölet nödvändigtvis inte behöva något kraftfoder ännu på ett tag. Det kan vara bra att låta de små smaka lite så de vänjer sig men det är inget måste än. Kan du inte sprida ut höet mer i boxen så att fölet också kan få chans att äta? Eller är stoet så hemskt att hon jagar runt fölungen?
Går det att undvika så skulle jag avråda från att separera dem redan men jag förstår dig samtidigt. Man vill ju inte att den lilla ska komma till skada.

nej.. kraftfoder hade jag inte tänkt att hon ska få heller utan hö och lite äpplen.. som det är nu så måste man i princip dra in fölet i boxen fast mamman är där inne.. vill inte alls.. måste ju betyda nått..

höet blir nog svårt att sprida ut.. den delen av boxen fölet får ha är den som stoet har som toalett.. ingen bra ide att lägga höet där..
tror du att det är väldigt hemskt att separera dom två nätterna? De skulle ju sto i boxarna brevid varann.. men jag vet inte..
hade tänkt vänta tills fölet är ungefär 5 månader innan jag skiljer dom åt på nätterna egentligen..

som jag sa så är fölet väldigt självständigt.. jag brukar vara utanför hagen med henne och leda henne.. stoet bryr sig inte så mkt.. så länge jag håller mig i närheten av hagen så hon kan se henne.

njae dom här två boxarna är i en annan del av stallet och vi behöver dom längre fram..

kl

egentligen är det ju ingen panik nu.. men hon blir ju bara större och större fölungen.. så tillbaka till min fråga.. när tror ni att det är okej att skilja dem åt på natten? 5 månader?

Har hon börjat äta ok vid 4 månader så kan du separera dem då .
Börja natte tid.....
och ha dem ihop på dagen

kl

egentligen är det ju ingen panik nu.. men hon blir ju bara större och större fölungen.. så tillbaka till min fråga.. när tror ni att det är okej att skilja dem åt på natten? 5 månader?

5 månader är ju mera ok i normala fall att ta isär dom, men kan du inte öppna mellan boxen bredvid...göra en typ "creepfeeding så fölet själv kan bestämma var den vill vara..mamman kan inte gå in på fölets del...

man måste ju ta det säkra före det osäkra :D
Fast jag är inte speciellt orolig på travsidan.. hade jag lagt det på avel så hade jag blivit rejält sågar.. tycker man blir det direkt av ridfolket vad man än skriver..

Nu kan jag inte svara när fölet kan vara i en egen box över natten, men har du kanske möjlighet att ha fölet i en annan box någon timme på kvällen och sedan flytta det in till mamman. Kanske en ideé om du nu inte gör sån "creepfeeding".

För att pröva hur det fungerar eller? Jag har tänkt göra det på dagen.. pröva alltså.. visar det sig att de inte bryr sig så är det ju good to go.. men att byta boxar mitt i natten är nog ingen bra ide.. om det var det du menar..

men i mitt blivande stall så kommer det att gå att ta bort mellanväggen så det blir en stor box. Den går att sätta dit sedan igen. Enkelt.
Men ja vet ju ine hur de ser ut i ditt stall.

Jag funderar på att börja ha mitt föl och sto i separerade boxar på nätterna snart.. hon är 2 och en halv månad.

Jag personligen tycker att avskiljning inte bör ske förrän tidigast 5 månader. Gärna inte ens förrän 6-8 månader beroende på hur mamma och föl ser ut.

MEN...

Det finns orsaker till att ändra rutiner.

1 att stoet är dum vid fodring och sparkar iväg ungen efter väggen

2 att boxen är för liten ( i ditt fall)

Åtgärder:

Orsak 1:
Vi har använt metoden att ha en krubba i varje hörn. Då kan mamma och föl äta i lugn och ro.
Mamma brukar vara så pass korkad att hon norpar ungens krubba. Under tiden så äter fölungen mammas mat. Hö i varje hörn. MASSOR!

Orsak 2:
Där måste man definitivt ändra boxens utformning. Ett sto med ett 2 månaders föl ska ha gott om plats i boxen.

I övrigt är Marthas förslag jättebra.
Såga upp ett hål till boxen brevid så att ungen kan ta sig dit men inte mamma.

AM

som det ser ut nu så är det ingen panik.. finns hyfsat med plats.. men hon kommer ju bara bli större.. så jag har bestämt mig att fundera över situationen igen i slutet av oktober då hon är 4 månader..
boxen är egentligen inte för liten.. men stoet beter sig inte som andra fölmärrar vi haft.. är lite oförsiktig med fölet när hon går runt.. Men som sagt för tillfället fungerar det ju hyfsat...

Nej jag menade att flytta fölet till mamman innan natten men nu såg att ni tar in vid 22 så då är det ju inte mycket tid, kanske "creepfeeding" är bästa alternativet om du nu har möjlighet till det.
Lycka till med fölet.

KL

lite uppdatering vore kanske på sin plats..

dom har nu varit ifrånskilda på nätterna i en månad ungefär.. och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet..

jag prövade först med att sätta upp en till krubba i deras box och det fungerade ett tag men efter nån vecka så hade stoet listat ut att det var god mat i båda så hon tog en tugga från ena och gick sen till den andra och åt och tillbaka igen.. ja ni fattar.. så det funka inte så bra.. så jag valde att sikta in mig på att skilja dom åt. jag började ta in dom och ge lunchhöet i dom boxarna så de skulle få pröva på att vara i sär en liten stund.. I början var fölet väldigt upprört, stoet brydde sig inte så länge hon hade mat. fölis reste sig och försökte ta sig igenom gallret. Men redan andra gången jag prövade så åt fölis av sitt hö och va inte lika orolig. Tränade några gånger till för att sedan ta en veckas paus för jag skulle måla om i stallet. sen så träna jag två gånger och så lät jag dom vara inne på natten.

Redan dagen efter i hagen så var de mkt trevligare mot varann. Innan kunde stoet hugga och skrika åt fölis när hon försökte dia men nu lyfte hon i princip benen så hon skulle komma åt ordentligt istället.. tror det gör stoet gott att få slippa fölis ett par timmar på natten..

alla småbarnsföräldrar vet väl hur skönt det är att få komma bort från bebis ett tag hur mkt man än älskar dom.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka