Föl med skev rygg?

T

Tiboo

Hej
Fick ett föl med ganska skev rygg i Söndags morse, har rättat sig en del men jag undrar om någon här inne har erfarenhet om detta på föl...berätta gärna och vissa bilder om det finns.

Sv: Föl med skev rygg?

Skev? på vilket sätt?
Skolios (snedhet i sidled) förekommer även på häst, har för mig det står om det i "Håll hästen frisk". Jag har ingen egen erfarenhet.
Sen finns ju också karprygg och medfödd svankrygg.

Skev? på vilket sätt?
Skolios (snedhet i sidled) förekommer även på häst, har för mig det står om det i "Håll hästen frisk". Jag har ingen egen erfarenhet.
Sen finns ju också karprygg och medfödd svankrygg.

ja man kan säga att den är sned i sidled...ska se om jag får tag i denna bok..tack för boktipset

Jag har tyvärr erfarenhet av föl med sned rygg. Ryggraden var som ett S sett uppifrån. Den var helt normal för övrigt och kunde resa sig och hitta maten på egen hand. Det var en jättefin fölunge för övrigt. Tyvärr rätade den inte på ryggen så den avlivades vid ca 3 månaders ålder.
På seminstationen sa veterinären att det förmodligen var ett genetiskt fel, alltså missbildad. Stoet har fått 13 andra avkommor utan fel så antingen var det slumpen eller också kombinationen mellan just dessa två som gav felet.
Det var några år sedan, innan digitalkamerans tid, så jag har tyvärr inga bilder att lägga in.

Hoppas att din fölunge kan räta sig så slutat blir lyckligare än för oss.

Låter som något ovanligt. Vad säger veterinären om det?

Jag har tyvärr erfarenhet av föl med sned rygg. Ryggraden var som ett S sett uppifrån. Den var helt normal för övrigt och kunde resa sig och hitta maten på egen hand. Det var en jättefin fölunge för övrigt. Tyvärr rätade den inte på ryggen så den avlivades vid ca 3 månaders ålder.
På seminstationen sa veterinären att det förmodligen var ett genetiskt fel, alltså missbildad. Stoet har fått 13 andra avkommor utan fel så antingen var det slumpen eller också kombinationen mellan just dessa två som gav felet.
Det var några år sedan, innan digitalkamerans tid, så jag har tyvärr inga bilder att lägga in.

Hoppas att din fölunge kan räta sig så slutat blir lyckligare än för oss.

Jag har tyvärr också fått uppleva detta, då mitt ena sto fick ett föl med skolios (s-formad ryggrad) nu i våras. Precis som i Jarrahs fall var det ett fint föl i övrigt, pigg och alert, och stoet har flera friska avkommor sedan innan. Jag gjorde en del research (se t.ex. denna länk) i samband med detta, och som jag har förstått det orsakas det av en störning i fosterutvecklingen, dvs. allt finns på plats men har vuxit ihop fel i någon fas. Vad det beror på vet man inte, men det är extremt ovanligt att samma sto får fler än en avkomma med skolios, trots att hon betäckts igen med samma hingst. Skolios på häst är överhuvudtaget väldigt ovanligt, och såvitt jag vet finns det inget annat alternativ än avlivning, då en häst med den typen av snedhet (om den är grav åtminstone) aldrig kan få ett bra hästliv.

Nu vet jag ju inte om det är just skolios din fölunge har, mycket kan ju rätta till sig under de första veckorna också. Hoppas på det sistnämnda i ditt fall!

Jag har haft en travare med kraftig scolios. Uppifrån sett så hade han en sväng på rygen där det skiljde 5-6 cm från vänster till höger sida. Han tjänade en halv miljon kronor och fungerade helt perfekt i tävling. Däremot hade han mycket svårt att muskla upp ryggen just vid detta svängda parti.

Har även sett föl som fött sneda i korset (höjdskillnad). Dessa har inte lyckats speciellt bra i prestation men fungerat i övrigt.

Låter som något ovanligt. Vad säger veterinären om det?

vet tror hon rättar sig....har rättat sig lite men jag är orolig för henne såidag kommer en annan vet ut och ska kolla på henne. har haft en uppföddare här ut och kollat som har fått skeva föl innan och hon trdde också hon skulle rätta sig men jag vill vara så säker som möjligt ...

Jag har tyvärr också fått uppleva detta, då mitt ena sto fick ett föl med skolios (s-formad ryggrad) nu i våras. Precis som i Jarrahs fall var det ett fint föl i övrigt, pigg och alert, och stoet har flera friska avkommor sedan innan. Jag gjorde en del research (se t.ex. denna länk) i samband med detta, och som jag har förstått det orsakas det av en störning i fosterutvecklingen, dvs. allt finns på plats men har vuxit ihop fel i någon fas. Vad det beror på vet man inte, men det är extremt ovanligt att samma sto får fler än en avkomma med skolios, trots att hon betäckts igen med samma hingst. Skolios på häst är överhuvudtaget väldigt ovanligt, och såvitt jag vet finns det inget annat alternativ än avlivning, då en häst med den typen av snedhet (om den är grav åtminstone) aldrig kan få ett bra hästliv.

Nu vet jag ju inte om det är just skolios din fölunge har, mycket kan ju rätta till sig under de första veckorna också. Hoppas på det sistnämnda i ditt fall!

hennes ryggrad är inte S formad utan går endast å vänster...svårt att förklara, ska ta fram instruktionsboken och se om jag kan hitta hur jag lägger upp bilder...blir lite lättare att se då.

Hur ser benen ut? En kompis fölunge var kraftigt windswept och då såg även ryggen alldeles sned ut i och med att bakbenen inte stod rakt under. Men den rättade sig.

Här finns information om hur du gör när du lägger upp bilder.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197
Annars kan du maila dem till mig så kan jag lägga upp dem. Min mailadress finns under min profil.

tack men jag kan inte få över dem från mobilen till datorn iheller...helt värdelös på sånt men när jag fått in dem på datorn så mailar jag dem till dig, svårt att koncentrera sig på det när man har en gnällig 3 månaders bebis också.

Hur ser benen ut? En kompis fölunge var kraftigt windswept och då såg även ryggen alldeles sned ut i och med att bakbenen inte stod rakt under. Men den rättade sig.

hon är lite X-bent bak men inte alls mycket, vet kommer nu i eftermiddag så får jag se vad han säger....ryggen har ju rättat sig en del men jag vill ju kolla upp henne ändå då jag har haft en massa otur med hästarna de senaste åren och så jag kan hoppa över all oro.

hennes ryggrad är inte S formad utan går endast å vänster...svårt att förklara, ska ta fram instruktionsboken och se om jag kan hitta hur jag lägger upp bilder...blir lite lättare att se då.

Jag tycker det låter som en fölunge som legat lite klämd med bakkärran? Isåntfall försvinner det när hon vecklat ut sig. Bäst att kolla med vet dock.

Jag tycker det låter som en fölunge som legat lite klämd med bakkärran? Isåntfall försvinner det när hon vecklat ut sig. Bäst att kolla med vet dock.

så nu har vet varit här och han ska prata med andra vet då han sa att antingen kunde det vara musklerna som var spända på ena sidan eller en missbildning. han lovade att koll upp detta snabbt medans jag vill röngta henne snarast så man kan kolla för är det en missbildning vill jag ta bort henne snarast möjligt och då säljs de andra hästar för det känns som jag inte ska hålla på med hästar mer efter allt som hänt under 1½år.

Nä! Upp med hakan nu, klart att det ska gå bra så du får fortsätta med att ha hästar. Tråkigt liv annars...
Håller tummar....

Nä! Upp med hakan nu, klart att det ska gå bra så du får fortsätta med att ha hästar. Tråkigt liv annars...
Håller tummar....

Ja det är precis vad jag gjort;)
Ringde till en tjej som jobbar med hästar och har en mindre skala uppfödning, hon sa att jag hade tur då hon hade besökt ifrån en tjej från USA.Jag sa bara att fölet har konstig rygg och hon avbröt mig och ville berätta hur mitt föl ser ut och allt hon beskrev stämmer:confused: . Hon har ju inte ens sett henne....Hon sa att detta föl har Windswept och det var visst vanligt i bla USA. Så på måndag ska jag ringa vet och prata med honom.....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka