föl med på ridrunda

skorpannorpan

Trådstartare
Är ganska långt från detta problem men är intresserad ändå. Hur beter man sig när man ska ha med fölet ur och rida? Stannar fölen vid sidan eller kan de få för sig att dra iväg? Någon som har erfarenhet, tips, råd och resktriktioner?

Sv: föl med på ridrunda

Jag har erfarenhet av att rida ut med föl. Det beror väldigt mkt på fölet och dess karaktär. När de är mindre följer de ofta mamman tätare, men efterhand som de vänjer sig vid att komma ut kan de göra avstickare och även vilja resa i förväg : )

jag har gjort så att jag har haft dem med mamman lösa så länge de hållt sig nära och utan krusiduller. sen har jag vant dem vid att vara med som handhäst i ledband. Har fungerat jättebra!

allmänt råd om de är lösa: givetvis långt ifrån allt vad traffik heter, och vägar du känner väl, som inte har konstigheter runtom stigarna ifall fölet gör en avstickare. dvs inga konstiga stenbrott eller taggtråds staket som ligger raserade eller morän mark eller kalhyggen osv :D

Jag har erfarenhet av att rida ut med föl. Det funkar bra i början, när de fortfarande är lite rädda för resten av omgivningen. Men man ska absolut undvika trafikerade ridvägar eller vägar där det ofta kommer andra hästar. Sedan när det gått ett tag så märker man att fölet blivit modigare och kan springa lite hur som helst, då får man börja rida inomhus eller något istället för säkerhetsskull. Eller så får man börja träna in att leda i grimskaft så får någon extra person följa med och leda fölet medans du rider. Sedan beror det lite på från föl till föl, vissa är mer fästa vid sin mamma än andra. Även beror det på stoet också. Det är lite svårare med ett sto som har föl för första gången, lite svårare att vänja ifrån dem.

Jag rider ut med mitt 3månaders stofölt sm med stoet :) Det går jättebra, ibland vill hon stanna och dia så då gör vi det och vi har varit på både långa och korta turer ;) det beror väl på hur ni har tränat med att leda fölet från marken också

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 552
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
589
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II