Föl med överbett

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jessa_1
  • Startdatum Startdatum
J

jessa_1

Funderar på att köpa ett stoföl på 6 månader.
Vid veterinärbesiktningen konstaterades att hon hade ett överbett på 3mm. Nu undrar jag om detta är en anledning att inte köpa henne? Det jag har läst tidigare om just överbett är att det kan ge stora problem i framtiden för hästen. Har i framtiden även tänkt ta ett föl efter henne, men det avråds ju att avla på en häst med överbett. Mycket tacksam för olika synpunkter och erfarenheter

Sv: Föl med överbett

Jag har ingen jätteerfarenhet av olika bett men ett föl är ju inte färdigvuxet så det kan säkert ändras när den växer upp. 3 mm är dessutom knappt något att bry sig om, speciellt inte utifall man genom livet ser över hästens tänder regelbundet så man kan upptäcka eventuella hakar.
Jag har haft en häst med ½ cm överbett och hon behövde bara kollas ordentligt av tandläkare så inte tänderna växte upp längst bak i gommen.
Det är inte ens så mycket överbett att jag skulle fundera på att inte avla.

Det är rejäla överbett som kan ge problem om hästens framtänder inte ens går ihop. Men klart, sköter man inte tänderna alls på en med lite överbett kan den ju kanske få mindre problem.

Om det bara är 3 mm så hade jag inte brytt mig, sköter man bara tänderna som man ska så är det inga problem.
Förra året hade stuteriet jag jobba på en ettåring med lite mer än 1 cm överbett som såldes till en proffsryttare. Det ända Vet sa var att munnen måste kollas regelbundet men den har inte haft några problem.

En klasskompis till mig hade praktik hos en proffsryttare vars häst har överbett och jag tror iofs hela hästen var rätt bänglig och "ful" men den ska ha hoppat galet bra och inte haft några tandproblem som jag förstod det :)

3 mm är ju ingenting att snacka om. Det är ju en helt normal häst!!
Sen kan ju mycket ändras tills den blir vuxen också. Inte alls säkert att det är 3 mm när hästen är vuxen.

Som de andra säger - 3mm är ingenting! Vad tyckte veterinären om det?
Värre bettfel är underbett.

Lindrigt överbett är inget att bry sig om. Det som är viktigt är hur underkäken ligger an mot överkäken.

Vad gäller avel så vet jag en avelshingst som är elitpremierad som gett lindrigt överbett till flera avkommor. Avkommorna presterar mycket bra precis som han själv gjort så det har inte påverkat ridbarheten.

När en häst växer ändras alla kroppsdelar och när hästen är färdig kan överbettet vara borta, när det gäller 3 mm är detta marginellt och bör inte på verka, nästa gång du besiktar samma unghäst kan det istället vara ett underbett. Om det är ett fel på hästens bett skulle detta märkas tydligare och 3 mm är förmodligen en växtfas och inget att fästa sig vid.

Jag köpte en 3åring med överbett för ett par månader sedan. Han har mellan 0,5-1cm överbett på ett ungefär. Fick rådet att kolla tänderna 1gång/år på honom. Kollade för 1månad sedan, lite hakar i framkant på främre kindtänderna annars inget. Kollad 1 början på året av förra ägaren.
Jag misstänkte direkt att han hade överbett, han har väldigt strutig mule:love:
Tvekade aldrig att köpa:laugh:

/LL

Hur ser ni på hingstar(till avel) med överbett? Har ett hingstföl som har lite överbett. Planen är att visa på rådgivande och treårs och om det går bra behålla honom som hingst. Är det dumt att göra det?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag undrar lite om överbett på hundvalp på 5 månader. Fått bilder av uppfödaren men är osäker så jag läst om framtida problem med...
2
Svar
28
· Visningar
3 964
Senast: Sigvard
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka