föl med lös mage...

M

mizz_perfect

mitt föl har varit lös i magen några dagar nu. i början var det bara som vatten, sen blev det som tjock vällig och efter det små korvar. nu är det som välling igen..

vet kunde inte komma förän nästa vecka.

fölet är jättepigg, äter nästan hela tiden.

hur ser fölbajset ut överhuvud taget? någon som har någon aning om vad det kan tänkas vara för fel på fölisen?

om stoet brunstar är det inte ovanligt att fölet blir lös. om det är ett äldre föl kan det bero på tex mask el. obalans i tarmen, tills vet. kommer är det bara att se till att den lilla inte blir uttorkad.

lycka till :) :bump:

fölet är 2 veckor gammal nu. Stoet brunstar inte just nu heller... man blir ju lite orolig, framförallt när det är första fölet :crazy:

Ifjol blev mitt föl väldigt dålig i magen. Hästarna gick på bete då.
Efter många om och men, kom jag på vad som orsakade diarrén. Saltstenen!! Den lille var visst väldigt förtjust i att slicka på den. Efter att jag satt den utom räckhåll för fölet, blev han snabbt bra i magen igen!

Har din fölis tillgång till salt eller saltsten?

Annars kan väl fölungen få diarré om stoet plötsligt får komma ut på mycket kraftigt bete eller liknande.

Hoppas din fölunge blir bra igen! Lycka till! :)

Samma som min fölis med andra ord. Tyckte hon slickade lite väl vällustigt på saltstenen och sen kom lös mage på posten. Tog bort saltstenen ur hagen för tillfället och magen blev snabbt bättre. Tokiga fölungar!

Hmmm... Kan det vara därför som min lilla bebis oxå är lite lös i magen då tro??
Skall ta och testa att ta ut saltstenen eller hänga den högt upp ett par dagar så får vi se.

Bra tips!

Vi gav potatismjöl till unghästen i stallet so haft diarre ett tag och vilket mirakel, försvann direkt!
Vetrinären so rekommendera det var en kovetrinär men han sa att det funka på hästar lika bra..
Men det är nog inte bra och ge det till så små föl.

Inte alls omöjligt. Ibland kan de bli väldigt begivna på saltet, nästan som ett beroende.

Vi tog som sagt bort saltstenen i hagen, men de har sina vanliga små på väggen i boxarna. Tar in dem på nätterna när det regnar (har hänt ganska ofta i sommar...suck) och däremellan för att ge kraftfoder. Blir lite mer hanteringen av fölet då, hon måste gå i grimskaft både ut och in plus att vi passar på och borstar av lite då och då och framför allt lyfter hovar och kratsar dagligen nu. Är det fint väder så åker de ut i hagen igen efter någon timme.

mitt föl hade földiarre,veterinären trodde det var för stoets fölbrunst så vi fick ngra tabletter,och tog ut saltstenen..
lycka till

du har nog rätt i att det kanske kan vara saltstenens fel. :idea:jag ska prova sätta den så att fölet inte når den. ska han inte få salt alls eller bara i bland?

när hästarna gick ute några dagar på natten var han nästan helt bra men nu när dom stått inne pga mygg och knott så har det börjat igen..

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 506
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 312
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 060
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 877
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30