Föl med kolik symtom!

JessicaM

Trådstartare
När vi tog in fölet (4mån) så åt han varken hö eller kraften. Han låg bara. Han har varit väldigt trött hela dagen. Lyssna med mitt stetoskop på buken hans men hörde inte många buller. :cool:

Gick ut och gick med han en liten liten stund. 10min max. Sen släppte vi in han i boxen med mammsen och då började han dia och sen åt han lite hö.

Räckte det verkligen så??

Ska gå ut och kolla till han lite senare. Tempen var 38,6 förresten så den var ju ok.

Borde jag göra något mer??? :confused:

Sv: Föl med kolik symtom!

Ring vet! Åkte in med en kolikhäst i måndags och hämtade den i em, kostnad ca 23000kr...Tack och lov endast gaskolik och förstoppning....

precis samma symptom som min fölunge hade för 1 vecka sen, fast hon hade även lös avföring och fick senare riktiga buksmärtor, men en distriksvet kunde åtgärda problemet. en gaskolik var det mitt föl hade, hoppas det blir bra med din. skulle ringa och rådfråga vet iaf.

Jag har en fölunge som fick gaskolik var o varannan dag. Han har varit inne på klinik för utredning. Nu räcker det att han promeneras en stund så släpper det. Vi misstänker att det är vattnet i stallet som orsakar hans besvär, nu kör jag i dunkar hemifrån o han har varit symptomfri i 2 veckor.

Dax att ta vattenprover kanske? Vi har samma problem nästan varje höst på flera hästar i samband med riklig nederbörd, ev att ytvattnet går ner i brunnen och för med sig bakterier som en del hästar reagerar på. Men det konstiga är att de är bara 10% av hästarna som reagerar...Kan vara något dom petar i sig i hagarna också som inte är gynnsamt för magarna i detta sura väder:(

Jodå vattenprover ska tas, de ska komma en snubbe som installerat vattenreningsverket o göra ren den oxå. Har inte tagit vatten i kranen på snart 2 veckor o gjorde det härom dagen för att spola rent foderhinkarna (mitt dunkvatten tog slut) o då var vattnet ljust rosa:o, för 14 dagar sedan vart det brunt o ibland är det pissgult. Inget jag vill ge hästarna. Vattnet har inte alltid sett ut så här, så nått är knas helt enkelt, tillsvidare kör jag vattei i dunkar till 9 kusar, det är liiiiite slitsamt o mkt vatten går det åt

Han verkar vara som vanligt idag :bow:

Får se hur han är ikväll. Kan väl bli såhär när det har kommit frost?

Vad är det som man kan hälla på maten, är det vanlig matolja??

Matolja funkar inte. Paraffinolja använder man i koliksammanhang.

Hej

Vanlig matolja tas upp av tarmen och ger bara en massa energi. Paraffinolja=mineralolja använder man till kolikhästar med förstoppning (kolik kan ju vara en massa saker) för att skydda/smörja tarmen då den inte tas upp alls, bara passerar igenom.

Ska du få ngn effekt av matolja ska du ge litervis så att en del inte tas upp och det vill ingen häst frivilligt äta. Tvångsmatning ger risk för att det hamnar i lungorna= risk för allvarlig lunginflammation.
Därför ger man (veterinären) olja via en sond rakt ner i magen.

Hoppas pållen mår bättre!
mvh
/Eva

Hej

Vanlig matolja tas upp av tarmen och ger bara en massa energi. Paraffinolja=mineralolja använder man till kolikhästar med förstoppning (kolik kan ju vara en massa saker) för att skydda/smörja tarmen då den inte tas upp alls, bara passerar igenom.

Ska du få ngn effekt av matolja ska du ge litervis så att en del inte tas upp och det vill ingen häst frivilligt äta. Tvångsmatning ger risk för att det hamnar i lungorna= risk för allvarlig lunginflammation.
Därför ger man (veterinären) olja via en sond rakt ner i magen.

Hoppas pållen mår bättre!
mvh
/Eva

Man kan inte ge vanlig matolja litervis! Det måste ta livet av vilken häst som helst!! Nu överdriver jag naturligtvis men matolja måste man vänja hästar vid långsamt.

Man kan inte ge vanlig matolja litervis! Det måste ta livet av vilken häst som helst!! Nu överdriver jag naturligtvis men matolja måste man vänja hästar vid långsamt.[/QUOTE

varför tror du att jag vill att ngn ska ge litervis med olja? not!
det jag ville få fram var:
1.matolja har ingen smörjande effekt på en kolikhäst
2. om man inte ger "litervis" då hästen troligtvis skulle skicka en del vidare och "smörja" tarmen. hästen har begränsad möjlighet att ta upp mkt fett på en gång (har ingen gallblåsa), resten "åker ut".
3. att hästen troligtvis inte skulle vilja äta en sån mängd.
4. att om man försökte trycka in det i munnen är det risk att den drar ner det i lungorna.
5. att man behandlar kolikhästar (de med konstaterad förstoppning) med PARAFFINOLJA som INTE tas upp alls av tarmen utan passerar till 100%
6 att vet ger denna olja via sond.
7. att TS kan ge olja i maten till fölet, inte farligt men det lär inte ge ngn effekt på koliken, bara tas upp som energi.

antingen var jag otydlig eller så läste du inte riktigt,
mvh
/Evale

varför tror du att jag vill att ngn ska ge litervis med olja? not!
det jag ville få fram var:
1.matolja har ingen smörjande effekt på en kolikhäst

5. att man behandlar kolikhästar (de med konstaterad förstoppning) med PARAFFINOLJA som INTE tas upp alls av tarmen utan passerar till 100%
6 att vet ger denna olja via sond.
7. att TS kan ge olja i maten till fölet, inte farligt men det lär inte ge ngn effekt på koliken, bara tas upp som energi.

antingen var jag otydlig eller så läste du inte riktigt,
mvh
/Evale

Det är möjligt att jag läste dåligt och att du inte menar att ngn ska ge litervis med olja. Det är klart att man kan ge olja till hästar men man måste vänja dem vid det sakta annars kan det bli farligt. Man måste träna upp tunntarmens enzymer så att de kan spjälka all olja. Jag tror definitivt inte att små fölmagar är mindre känslaiga än vuxenhäst magar. Jag tycker inte att det framgår av ditt inlägg.

Jag vet inte vad som menas med att smörja tarmar. I min värld hjälper det bara att smörja om man har stor friktion som ex i maskiner med rörliga metalldelar. Jag tror inte att det är så i tarmarna. Paraffinoljan tas inte upp alls utan åker rakt igenom hela systemet. Den skjuter alltså på det foder som finns framför den så att allt åker ut. Så har jag förstått det.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som menas med att smörja tarmar. I min värld hjälper det bara att smörja om man har stor friktion som ex i maskiner med rörliga metalldelar. Jag tror inte att det är så i tarmarna. Paraffinoljan tas inte upp alls utan åker rakt igenom hela systemet. Den skjuter alltså på det foder som finns framför den så att allt åker ut. Så har jag förstått det.

då talar vi samma sak. smörja=minska friktion som uppstår vid tex förstoppningskolik. skiten och även paraffinoljan i sin helhet åker ut.
alla nya foder ska klart tillvänjas långsamt.
matolja=foder
paraffinolja=medicin

TS föl som allt handlade om från början verkar ju ha tillfrisknat mitt under allt oljedividerande, hoppas det är så.
mvh
/Evale

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 151
Senast: Siggan
·
Hästvård Flytta tråden om en ligger fel! Hejsan! Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år...
Svar
17
· Visningar
3 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka