Föl med hård mage??

J

jelly

Ett av mina hingstföl (2 veckor på midsommarafton) fick förstoppning på dag 4. Han behandlades med dropp, klyx och kramplösande, blev även insatt på Andapsin (mot magsår) i förebyggande syfte. Jag läste sedan i Fass att Andapsin kan ge trög mage.... Och han är jättehård i magen. I övrigt är han hur pigg som helst och kissar jättebra, så han måste ju få i sig bra med mjölk. Jag var i kontakt med vet. igår och hon sa att jag skulle sluta ge Andapsin (han har fått det i en vecka, skulle ha haft i 10 dgr). Jag vet inte hur lång tid det tar innan magen blir normal efter att ha ätit Andapsin, men han är fortfarande jättehård i magen...det kommer ju ut, men det är ju så hårt!!!
Är det någon som har erfarenhet av föl med tröga magar så vore jag jättetacksam om någon kan ge mig lite råd. Jag vet ju inte ens om det beror på Andapsinet...finns det några andra tänkbara orsaker? :confused:

jooo, andapsin kan ge förstoppning..

går själv på det, men har aldrig haft något problem med förstoppning. Tar dock diverse andra preparat med motsatt effek, så de kanske ta ut varandra :confused:

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Hej. Min häst har skadat sig och ska ha andapsin för magsår i förebyggande syfte. Någon som vet doseringen? Distriktarn visste ej...
Svar
6
· Visningar
9 797
Senast: maria_b
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 612
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Någon som vet om morötter är för svårsmält för ett 8 månaders föl? Min fölunge har börjat få magknip när hon står inne sedan ca en...
Svar
8
· Visningar
3 066
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka