Föl med balansproblem - erfarenheter?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 751

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag sitter i stallet med ett nyfött föl som verkar ha problem med balansen på nåt sätt. Den kan stå upp endast om den får stöd på vänstersidan, ställer den sig utan stöd så gör den en volt åt vänster.
Antar att det är neurologiskt? Fölet är fött en aning tidigt, 7-10 dagar nånting, om det kan ha betydelse.
Stoet, som är erfaret, verkar inte bry sig särskilt mkt om fölet. :crazy: Så man kan ju kanske ana att hon har en känsla av att allt inte står rätt till.
Jag har gnuggat fölet torrt med en handduk och mjölkat ur stoet och sett till att fölet fått en skvätt råmjölk, men frågan är hur jag ska gå tillväga sen? Det är nog inte så akut att jag behöver ringa och väcka stackars distriktsveterinären än, jag tar det i morgon bitti tänkte jag.

Nån som har erfarenhet av sånt här? Finns det något hopp?

Sv: Föl med balansproblem - erfarenheter?

har opplevd noe lignende med en lamunge som ble født litt for tidlig og der viste det seg at musklene i hoftepartiet ikke var helt utviklet. det rettet seg ganske kjapt i dette tilfellet ihvertfall men jeg vet ikke om det er sammenlignbart på hest ?

klarer føllet å reise seg uten problemer ?

Ja, hon ställer sig upp lätt, men ramlar igen om hon inte får stöd.
Verkar rätt pigg i övrigt, så det är ju ingen akut fara. Men jag antar att jag har en del jobb framför mig om det ska gå att göra något åt henne...

Och sekunden efter att jag skrivit ovanstående så ställde hon sig upp utan stöd, utan att ramla... :bump: Det FINNS nog hopp! :D
Även om hon fortfarande lutar sig åt vänster, lägger huvudet åt det hållet och har svårt att ställa ut vänster fram, så det blir en bakdelsvändning runt... Åsså ramlade hon igen... :crazy:

Jaja, den som lever får se hur det går.

Senast ändrad:

Jag har haft ett föl som inte kunde stå upp och dia det första dygnet. Jag hjälpte honom, sen var det inga problem.

Kan hon ha fått en liten hjärnblödning vid födseln? Var det en svår fölning ? Vet inte om föl kan drabbas men barn spec för tidigt födda kan få små hjärnblödningar . De brukar repa sig ganska fort och kroppen är fenomenal på att reparera skadorna när de är så att de inte får några men av det. Lycka till och hoppas det går bra.

Fast det beror kanske på varför den inte kan stå upp?
Här skulle jag jämföra det med när jag själv är yr i huvudet....

En annan fråga, Hur ofta ska man se till att tanka i fölet mjölk innan hon börjat dia själv?

Inte omöjligt. Tyvärr missade jag fölningen, trots att jag sov precis utanför. Trodde jag skulle höra när det körde igång, men jag hade slocknat ordentligt, tydligen...

När min fölunge inte kunde stå så berodde det också på balansproblem, han vinglade ordentligt. Men han repade sig riktigt snabbt.

Jag har inget svar på dina frågor, men önskar dig lycka till med fölet!

tack!

Det verkar faktiskt hoppfullt just nu, men hon har inte hittat till maten än. Frågan är om jag måste tanka henne en gång till innan jag går in och får några timmars sömn, eller om jag ska våga lita på att hon hittar dit själv? Första råmjölksskvätten är det några timmar sen hon fick nu.
Hm, jo, det får nog bli en tankning till innan jag går in o lägger mig...

Har du dator i stallet;)??

Jag skulle tanka och gå in och sova. Om några timmar har nog ungen fått ordning på hela ledningssystemet;).

Min vet. sa att man var tvungen att mata en gång/timme den första veckan.

Jag fick ett föl som hade det lite svårt med att stå själv. Stannade kvar tills jag såg att hon kunde hålla balansen, o att hon suttade på stoet! Det tog ca tre timmar.

När jag kom ut på morgonen dagen därpå, både stod hon upp o kissade o bajsade, hon var även o suttade på spenen.

När jag gick ut igen vid halv tio, var hon slö. Ringde vet. men han sa att det inte var någon fara iom att hon både kissat o bajsat.

En timme senare kunde hon inte resa sig!!!! Panik körning till djursjukhuset. Men hon gick inte att rädda. Hon hade fått för lite råmjölk i sig!!! Det hade droppat/sprutat mjölk ett par timmar innan fölningen.

Det var för två år sedan, nu mjölkar jag alltid ut ett par deciliter o ger fölet innan den har rest sig, o det funkar. Jag vågar inte vänta, det är hur viktigt som helst att de får i sig tillräcklig mängd råmjölk!

Har du dator i stallet;)??
Ja, faktum är att jag hade det... :D Trådlös bredbandsuppkoppling och bärbar dator :love::love:

Får väl uppdatera om läget...
Lilla fölet har tillräcklig balans för att stå och gå, men är inte 100 i vänstersidan ännu. Så den biten oroar mig inte längre.
Däremot oroar det mig lite att hon fortfarande inte har ätit ur spenen på mamman... :crazy: Hon är och suttar på rätt ställe och har ibland fått in spenspetsen i munnen, men inte regelrätt diat än. :crazy:
JA, jag har matat henne, litegrann till. Hon är ju inte direkt samarbetsvillig men lite mer har jag fått i henne i alla fall. Sen är ju problemet att ge henne lagom mkt så att hon är hungrig nog för att leta vidare, men får i sig näring och antikroppar nog för att vara pigg och frisk. :crazy:

Hej Det är viktigt att du får i fölungen all råmjölk och det är olika men jag har lärt mig och har även egennerfarenhet av detta att fölet måste få i sig minst 3-4dl mjölk till en början sen kan du ge fölet 3-4dl eller mer varje timme. första veckan minst. Det går att ta prov och kolla så fölet fått i sig tillräckligt med råmjölk. Dom sover och äter precis som bebisar. om du undrar nått mer så Pma om du vill.Men jag kommer gå iväg ett tag, Har själv fölisar och andra hästar att ta i tu med just nu.Mvh Gordon

Vad menar du med lite grann?

De ska helst ha i alla fall minst 2 dl rå mjölk, o det ska de ha inom 2 timmar efter fölning.

Annars måste de få blodplasma, men det är dyrt, tror det ligger på 2-3000:-. Det vet vetrin.

Om de börjar bli slöa är det bråttom.

Om du tar din arm , den som e närmast fölets huvud, under käken o runt huvudet, upp till örat, ta tag i örat, då har du den andra handen, fri o försök få i den mjölk.

det är ett litet shettisföl det handlar om, jag vet inte om mängden är densamma för alla föl?
Men i vilket fall som helst så har den fått i sig mer än dessa 2 dl råmjölk, dock kanske inte inom de 2 första timmarna. Men å andra sidan så har ju gränsen *enligt tradition* (och boken "att bli med föl) varit att fölet ska få i sig råmjölken inom 6 timmar, om jag inte minns fel.

Fölet är INTE slött. Hade hon varit det så hade veterinären varit här för länge sen....

Ok!

Lycka till med det lilla livet:D

det är ett litet shettisföl det handlar om, jag vet inte om mängden är densamma för alla föl?
Men i vilket fall som helst så har den fått i sig mer än dessa 2 dl råmjölk, dock kanske inte inom de 2 första timmarna. Men å andra sidan så har ju gränsen *enligt tradition* (och boken "att bli med föl) varit att fölet ska få i sig råmjölken inom 6 timmar, om jag inte minns fel.

Fölet är INTE slött. Hade hon varit det så hade veterinären varit här för länge sen....

Hej! Du har väl sett skäcken hos vår väninna? Den uppförde sig precis som ditt föl under första tiden på denna jorden, jag var nästan beredd att ta bort honom, eftersom jag aldrig haft nåt föl som uppförde sig så, men som tur va hade jag is i magen och väntade ut det hela, och med facit i hand, nu är det en fet skäck på 160 cm som verkar ganska nöjd hos sin nya ägare.:banana::banana::banana:

Det låter som de funkar rätt ok.ligg bara i och ge den mkt mjölk så ordnar de sig. Jag brukar sätta nappflaskan under mammans juver så man lär den att snutta på sin mor och även smörja juvret en heldel med mjölken. föl som blivit nappade ett tag kan sen ta förgivet att människan är mor och när dom blir lite äldre så kan dom bli rätt hårdhänta och rätt fram. Hoppas det går bra och se till att mamman tar över såfort som möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka