Föl + lösdrift

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 411
S

Sevlan

Jag har en underbar föl unge Chaplin och hans mamma Nova.

Nova har de senaste 2 åren gått ute på lösdrift året runt,
men nu är detta hennes första föl och han föddes den 14 juni och nu funderar jag lite på om de ska gå på lösdrift iår eller om det är bättre att stalla upp dem i vinter för att sedan nästa år satsa på lösdrift igen för hennes del,
(har nämligen inte bestämt mig ang vad som ska göras med Chaplin ännu)

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?
Låtit dem gå på lösdrift eller haft dem uppstallade på nätterna?

Vi har en lösdrifts box som är på baksidan av stallet och har 3 ½ vägg
(den ena väggen är det en jätte bred dörr i)
och fullt strödd med spån i botten och sen halm över som har bildat en mycket trevlig bädd.

Sv: Föl + lösdrift

Ha dem ute!!!
Det är det mest naturliga sättet du kan göra.
Släpp dem gärna med andra hästar i en större lösdrift med fler föl och mammor så kan du nästan inte göra det bättre för dem.
Vi har alla våra fölston ute året om de fölar även ute i gruppen och vi har aldrig haft några problem. sen får de gå i lösdrift tills de blir tre år och blir inridna.

Jag kommer att vara i precis din sits nästa år fast fölet föds i slutet av april. Som det ser ut nu så kommer folet att få gå på lösdrift MEN jag kommer att ta in det i box några timmar per dag för att helt säkert säkerställa att det får vila, äta upp sitt kraftfoder och torka upp. Min stallägare gjorde precis så med sin unghäst och jag tyckte det var kanon.

Ha dem ute!!!
Det är det mest naturliga sättet du kan göra.
Släpp dem gärna med andra hästar i en större lösdrift med fler föl och mammor så kan du nästan inte göra det bättre för dem.
Vi har alla våra fölston ute året om de fölar även ute i gruppen och vi har aldrig haft några problem. sen får de gå i lösdrift tills de blir tre år och blir inridna.

JAAAAAA, en super häst ägare enl min egen åsikt, bara en massa
:banana::bump::bow::bow::bump::banana:

Nån som vet om nån som har en eller flera ston med föl i nybro området?? och har lösdrift???
Tips???

Mitt första föl föddes i april för 2 år sen, han har sedan gått på lösdrift förutom några nätter första vintern som han fick stå inne för att vänja sig vid box.

Årets föl (lillebror till det förra) är född i maj och kommer också gå ute under vintern.

Jag tycker du ska låta fölet vara ute, men även vänja honom vid att stå inne så att du kan ställa in om det blir ruskväder.

/M

håller med de andra jag oxå, lösdrift är bra!
för både föl o mammor.
sen är det ju i princip bevisat att hästar som får växa upp i lösdrift/stora ytor med många kompisar håller bättre.
bra foder så går allt skit bra
lycka till! :bump:

en skitkorkad fråga :o
ska man ha täcke på fölet??
mitt sto har aldrig täcke på vintern (är en varmblodstravare) utan då det är riktigt rusk väder så går hon ju alltid in i lösdriften och där stannar hon tills hon är torr.
nån gång har jag fått ta in henne en stund över dagen på vintern om det har vart regning och jobbigt i flera dagar för att hon ska torka ordentligt och få sova lite.

hur har ni gjort med era lösdrifts hästar och föl?
får de fri tillgång på grovfoder (hösilage/hö)?
om de inte får det, hur mycket har ni då gett per dag?

:banana:

Min unghäst är född på lösdrifft i maj -05,där stog han tills jag köpte han juni -06,och fick då lov att stalla in han pga att det inte fanns nån lösdrift här i närheten! Efter att ha stått i box i ca en vecka,så protesterade han i 2-3 veckor med att gå in i boxen,han tyckte väll att han lika gärna kunde stå ute. Nu är han dock box-van.

Jag tycker inte du ska ha täcke på fölet. Bättre i så fall att stalla in några timmar och lägga en vanlig filt över som glider av istället för att riskera att fölet fastnar någonstans.

Mina har fri tillgång till grovfoder. Jag låter mina föl dia till de är ca 9 månader (då jag särar dem från stoet) och under den tiden får stoet extra kraftfoder som hon delar med fölet.

/M

Jag tycker inte du ska ha täcke på fölet. Bättre i så fall att stalla in några timmar och lägga en vanlig filt över som glider av istället för att riskera att fölet fastnar någonstans.

Mina har fri tillgång till grovfoder. Jag låter mina föl dia till de är ca 9 månader (då jag särar dem från stoet) och under den tiden får stoet extra kraftfoder som hon delar med fölet.

/M

Hur får du ditt sto att hålla hullet?
min går som sagt på lösdrift med sitt föl och de har fri tillång till grovfoder + bete (inte jätte näringsrikt då det är oktober nu men iallafall lite)
och så får hon krafftfoder 3 ggr/dag
frukost:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross
½ kg vetekli

lunch:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross

eftermiddag/kväll:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross
½ kg vetekli

Är detta för mycket/för litet??
hon gick på de båda kvällsmålen medans hon var dräktig och nu har jag lagt till det tredje sen hon fölade då jag tycker att hennes revben syns ganska mycket och hon ser inte lika fräsch ut som innan. hon är avmaskad precis som fölet.

fölet föddes den 14 juni.
och han är ganska så stor redan, stoet är bara 1.60 cm
och hingsten som hon blev betäckt med är närmare 1.70 cm.
så hingst fölet kommer att bli en stor och rejäl kille.

Inga problem att ha honom på lösdrift. Men....kanske inte så lyckat ihop med ston :eek:! Hingstföl blir ju "förr el. senare" könsmogna! Men är stona dräktiga är det inga problem. ;)

Hur får du ditt sto att hålla hullet?
min går som sagt på lösdrift med sitt föl och de har fri tillång till grovfoder + bete (inte jätte näringsrikt då det är oktober nu men iallafall lite)
och så får hon krafftfoder 3 ggr/dag
frukost:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross
½ kg vetekli

lunch:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross

eftermiddag/kväll:
1 kg krafft grön
1 kg kornkross
½ kg vetekli

Är detta för mycket/för litet??
hon gick på de båda kvällsmålen medans hon var dräktig och nu har jag lagt till det tredje sen hon fölade då jag tycker att hennes revben syns ganska mycket och hon ser inte lika fräsch ut som innan. hon är avmaskad precis som fölet.

Det beror helt på hur ditt grovfoder ser ut. Tänk på att ditt sto behöver bra mycket mer proteiner än om hon inte haft föl. Jag skulle (utan att veta hur ditt hö ser ut) ge enbart kraftgrön eller lucern som kraftfoder.

Inga problem att ha honom på lösdrift. Men....kanske inte så lyckat ihop med ston :eek:! Hingstföl blir ju "förr el. senare" könsmogna! Men är stona dräktiga är det inga problem. ;)

men han är endast 4 månader nu den 14 oktober.
och jag tror knappast att han blir könsmogen under vintern, eftersom han fortfarande är "bebis"

och även om han skulle bli könsmogen nu under vintern, så skulle han knappast gå på och betäcka sin mamma.

Det beror helt på hur ditt grovfoder ser ut. Tänk på att ditt sto behöver bra mycket mer proteiner än om hon inte haft föl. Jag skulle (utan att veta hur ditt hö ser ut) ge enbart kraftgrön eller lucern som kraftfoder.

höet är väl sådär. den första lasten jag fick nu är väl inte den bästa, men jag ska få en ny nu i oktober och den är ju betydligt bättre.

tycker du att jag ska ta bort all kornkross och vetekli?
och bara ge krafft grön eller lusern eller ska jag blanda krafft och lusern?
jag vet inte hur hon ställer sig till att äta lusern då hon är ganska så petig i maten :crazy:
men om man blandar med lite melass så borde det slinka ner (hon gillar inte betfor men melass går bra :smirk: )

ungefär hur mycket har du gett dina ston på lösdrift? alltså hur mycket krafftfoder?
Nova är ca 160cm hög och ganska så rejäl för att vara varmblod, och chaplin (fölet) är en rejäl kille ;)

Jo, han kan mycket väl betäcka sin mamma! Sånt händer faktiskt. Och många hingstungar blir könsmogna redan vid 8-10månaders ålder, alltså så pass att de betäcker.

Har själv ett dräktigt sto här och skulle hon få en hingstunge så skulle de inte få gå ihop första vintern, OM inte stoet var dräktigt igen vill säga. Det är för riskabelt, helt enkelt.

Hej! jag har mitt sto med föl på lösdrift. Han föddes 070701 och dom är varmblodstravare. Jag kommer ha dem ute hela vintern och kommer väl inte skiljas vid förrän början av nästa år, det beror på lite hur det går.. jag ser inget hinder med att ha dem ute så länge dom får bra med mat och ha så dom kan gå in och ta skydd..
Lycka till

Jo, han kan mycket väl betäcka sin mamma! Sånt händer faktiskt. Och många hingstungar blir könsmogna redan vid 8-10månaders ålder, alltså så pass att de betäcker.

Har själv ett dräktigt sto här och skulle hon få en hingstunge så skulle de inte få gå ihop första vintern, OM inte stoet var dräktigt igen vill säga. Det är för riskabelt, helt enkelt.

jag har jobbat på stuteri och där hade vi till 99% av alla gånger mamma och föl i hop under hela vintern och avvande dem på våren och då var väl fölen (även hingstfölen) runt 10 månader.
och vi hade då två flockar, en där de stona var betäckta som gick med sina föl och de ston som inte var betäckta eller som inte heller skulle betäckas som även gick med sina föl (hingstföl inkluderat)
och jag såg aldrig eller märkte eller på annat sätt märkte att hingstfölet försökte betäcka vare sig sina mammor eller sina kompisars mammor i den ålder. :cool:

det finns ett hingstföl på den lösdriften som jag har mina och han försöker betäcka mitt sto:smirk: som brunstar men inte någon av de andra fölhingstarna gör det.. så visst finns det tidiga tendenser på en del..

Liknande trådar

Hemmet Nu behöver jag Bukes bästa mattesnillen, ni kommer nämligen märka att jag själv inte är ett sådant. Jag har ett yttepytte sovrum. Eller...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 087
Senast: Voeux
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 245
Senast: As_Vegas
·
Anläggning Vi bygger lösdrift, och för första gången funderar jag på att låta årets två föl gå där med sina mammor och de andra stona. Tidigare...
2
Svar
23
· Visningar
4 594
Senast: eigollet
·
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: AmandaA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka