Föl / lösdrift: hur känsliga är dom?

bapro

Trådstartare
Vad skulle ni ha gjort??
Jag har ett hingstföl som står med mamman på en betäckningsstation (de har köpt stoet av mig) 12 mil härifrån.
Han är född 12/6 & jag planerar att avvänja honom (han får stå i egen box på natten) i januari samt ta hem honom till "mitt" stall i februari.
KAN jag släppa honom på lösdrift med 2 andra föl" i februari, eller tror ni att det blir för kallt/för stor om ställning då han tills dess alltså kommer att stå inne i stall nattetid.... (det är ju ganska kallt häruppe i februari) Iofs både han ju ha satt päls, då han & stoet går ute ca 8-19 på dagarna....
Men jag vet inte, hur känsliga är dom?
Är det bättre att vänta med att ta hem honom till i maj, då det blivit lite varmare & han kan gå ute på "bete"/lösdrift direkt..
Fast då är problemet å andra sidan att han blir väldigt lite hanterad där han står nu & man vill ju gärna prägla dom litegrann själv... (vilket blir betydligt enklare om han står här hemma)

Sista alternativet är att ta hem honom i februari & låta honom & ett annat hingstföl dela en stor box i stallet (på natten) & fortsätta vara ute dagtid (8-19) & sedan släppa ut dem på lösdrift/bete typ i maj.
I sommar ska dom gå på bete på gården, sedan är tanken att
han ska gå på lösdrift nästa år.

Vad tycker ni?

Sv: Föl / lösdrift: hur känsliga är dom?

vi köpte vår nuvarande 1 åring i dec. (född i juni) han avandes snabbt då för vi tog hem stoet o sen en vecka senare åkte hon hem igen.
när vår andra lillskit var helt avvand..vilket oxå gick fort (han var avvand redan vid födsel ungefär, struntade i mamsen) så fick dom stå i box tillsammans.. en stor box..12-14 kvadratmeter elle nått..
o dom står fortfarande tillsammans. (nya stallet e inte klart än) de här e 1 halvblod o en connemara, båda hingstar.

Vi låter våra föl stå inne i egen box eller med annat föl på natten tills februari, då släpps dom ut på lösdrift och går sedan ute tills dom är 3-4 år! Våra ponnyavelsston (ridponnyer) går också ute dygnet runt året om!

så det borde med andra ord inte bli för kallt att ställa ut honom i februari, även om han tills dess stått inne nattetid??

Fölungar som av olika skäl skiljs av efter nyår har vi i stallar som har samma temperatur som det är ute.
Så det är bara att plocka bort fönster.. :D

Lite taskigt att först ha fölungen i varmstall á 15 grader och sedan kasta ut den på lösdrift där det kan krypa ner till minus 30.

AM

Mitt stall är inte varmt utan håller en dräglig kyla....
Fölen som ställs ppå lösdrift har massor av halm att sova i och fri tillgång till hö!

Nafayette skrev:
Lite taskigt att först ha fölungen i varmstall á 15 grader och sedan kasta ut den på lösdrift där det kan krypa ner till minus 30.

AM
Precis, det var därför jag frågade... Själv tycker jag ju lite synd om honom om han helt plötsligt ska gå ute dygnet runt i kylan... Å andra sidan borde dem ju ha satt päls eftersom att han är ute länge på dagarna & stallet är inte 15 +grader, men kanske +5...

Vad är bästa lösningen tycker du??? *tacksam för tips* ;)
Ska jag ta hem honom & ta in den andra hingstungen så att dom får dela box på natten i stallet tills det blir lite varmare...
Eller ska jag lämna kvar honom på betäckningsstationen till maj... (fast då blir han ju så lite hanterad)

Vad är det för temperatur där han står på natten? ÄR det varmstall eller kallstall?

Ser du till att hästarna har någonstans att gå in där det är torrt och att de har fri tillgång på hö så borde han klara det om det inte är "värsta varmstallet" han stått på innan.

Prova och se!

Det ÄR ett varmmstall, men det är väl ca 5+grader i stallet (alltså inten 15...)
PÅ lösdriften kommer de att kunna gå in självklart, det är en ombyggd timrad lada (med skivor på väggarna invändigt så att det inte drar, och de kommer att ha mkt halm där & hö såklart...

Men det är klart det är ju ganska kallt här i februari...

bapro skrev:
Men det är klart det är ju ganska kallt här i februari...

Det var just det jag tänkte på när jag skrev förra inlägget.
Du kan ha minus 30 vid dig då..

Svårt att råda dig, men jag tror nog att du vill ta hem ungen från betäckningsstationen och i så fall skulle jag nog göra så här:

Låt dom verkligen vara ute så länge som möjligt under dagarna med rejält med grovofoder ute i hagen.
( eller nä..det kunde inte du styra efter såg jag eftersom hon inte är hemma hos dig)

När du senare ska fixa iväg till lösdriften så passa på när temperaturen stiger lite. Det är ju inte alla dagar det är minus 30 i norrbotten hoppas jag.
Rejält med grovfoder och halmad loge så ska det nog fixa sig.
(tänk på att det går åt enorma mängder mat vid den kylan för lösdriftshästar)

En fråga bara..när ska dom på stationen skilja sina ungar???

Vi har 2 stycken märrar som fölat i början av juni men vi tänker skilja av i början av december.
Det är lite tidigt men vi vill inte ha en massa tjafs på lösdriften.
(vilket man lätt kan få om övriga ungar redan har "boat" in sig i ett par månader)

AM

Nafayette skrev:
En fråga bara..när ska dom på stationen skilja sina ungar???

Vi har 2 stycken märrar som fölat i början av juni men vi tänker skilja av i början av december.
Det är lite tidigt men vi vill inte ha en massa tjafs på lösdriften.
(vilket man lätt kan få om övriga ungar redan har "boat" in sig i ett par månader)

AM
Eftersom det är min fölunge, så får jag välja själv när jag vill ha honom avvand...
Det är bara ett till föl(sto) som står på betäckningsstationen nu & den skulle också avvänjas vid årsskiftet.. (båda är födda i mitten på juni)
Jag vill helst inte vänja av min tidigare, men det kanske vore bättre att han inte kom till lösdriften alltför långt efter det andra hingstfölet??? ( den är också född i juni, men vänjs av tidigare & kommer till lösdriften redan i november...)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 806
Senast: corzette
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka