Föl har svårt att resa sig

giffan

Trådstartare
Måste börja med att skriva att veterinär är rådfrågad och kommer kontaktas igen, det här är endast ett alternativ att få goda råd och ventilera lite.

Föl som föddes 2 juni, går på bete med två andra och det fungerar fint. I går morse ser dom som har betet att fölet ligger ner, och gnäggar, kan inte resa sig. Det går att hjälpa den upp, och den vill äta direkt, och mycket. Sen leds sto och föl in i stallet.
När fölet lägger sig ner så kan det inte själv komma upp. Men kommer upp med hjälp och både står och går och äter som vanligt. Vill även äta hö. Något stel när den rör sig, och lite svårare att få med bakbenen.
Ingen temp eller andra tecken på skada sjukdom.
Veterinär har tillkallats och det enda vi fått som råd är att den ska få vila inne, och hållas under uppsikt. Hjälpas upp så den kan få äta, och ha koll.
Någon som varit med om liknade? Funderar själv på selenbrist.
Veterinären tro det kan handla om knottöverkänslighet och komb av utmattning.
Är läget inte förändrat till i morgon.... ja då måste man ju kunna få in den till strömsholm eller liknade...

Och kom ihåg, vill inte ha spydiga komentarer, varför jag sitter på andra sidan skärmen och skriver när fölet är dåligt. Fölet går inte hemma hos mig, och jag litar på dom som har fölet.

Sv: Föl har svårt att resa sig

Har det varit mkt insekter?
Om fölungen sprungit mkt pga knott eller broms kan den fått ont i kroppen av överansträngning.
Kan ju ha halkat omkull också och gjort sig illa även om inget uppenbart syns utanpå,fläkt sig eller skadat bäckenet/rygg.
Att hålla sto och föl inne vid insektsproblem är klokt,inte bra för växande föl att springa för mkt !
Så att veterinär ordinerade vila för fölungen inne är klokt.

Din tanke om selenbrist kan stämma också,inte helt ovanligt att snabbt växande unga individer får selenbrist !

Nu är inte jag nån veterinär men även om den inte har selenbrist utan överansträngning/muskelskada så borde det väl inte skada att spruta fölungen med selen/e vitamin för säkerhetsskull?
Har en vänninna som har beten på jordar med känt lågt seleninnehåll,när hon födde upp föl så vet jag att hon fick behandla fölungar pga selenbrist.

Men som sagt just nu är stickande insekter väldigt plågsamma iallafall här och frågan är vad som är vad..
Lycka till med fölis!

Nu har vi fått svar. det var stelkramp och fölet lever tyvärr inte längre.

Nu har vi fått svar. det var stelkramp och fölet lever tyvärr inte längre.

Beklagar verkligen att det va så illa..

Har själv aldrig hört talas om att ett föl drabbats av stelkramp. När/om/och om du vill så skulle jag gärna vilja ta del av vad som orsakade att detta föl drabbades av stelkramp..

Jag söker absolut inte svaret i dag utan är bara tacksam om det ngn gång i framtiden delges.. Detta enbart beroende på att jag gärna vill ta del av det för att få bättre kunskap.

Mina tankar går till både dig och stoet denna tunga dag. Det enda ljuset man just nu kan se i tunneln är väl om ditt sto kan bidra till ett föl som just förlorat sin moder..

Ingen som vet vad som orsakat det hela. Fölet blev bara 5 veckor och mamman var vaccinerad... Men som veterinären sa, ett vaccin är ingen 100% garanti.
Jätte tragiskt, och jag är tveksam till om stoet tar ett nytt föl nu när hennes var så pass gammal.

Kl
Så tråkigt för er :cry:

Detta är nog första gången som jag hör att en sådan liten unge dör i stelkramp.
Dom brukar ju få skydd från mamman dom fyra månaderna via mjölken.
I alla fall om dom är boostade sista månaden
Kram till er från oss.

Am

KL
Har varit med om föl som dog i stelkramp men det var på 1970 talet och jag tror inte det var lika vanligt att man gav vaccin till stona före fölning som idag.
Var fruktansvärt, gick så långt att fölet tuggade fradga, ingen vet. visste vad det kunde vara, om vi åkt till strömsholm direkt så hade den kunnat klara sig.
Jag var inte så gammal då men det sitter fast på näthinnan som det vore igår:cry:
Är väldigt noga med att mina hästar ska vara vaccinerade mot stelkramp!

Ja stelkramp va nog det sista jag hade i tankarna, eller det låg långt bak iaf. Just för att man vaccinerar... men som vet sa, inget är till 100%

Vad jag funderade på var att du skrev att den diade när den fick hjälp att komma upp.
Stelkramp gör ju att dom blir till att börja med, stela i nacken och har svårt att vrida huvudet..

Kom då att tänka på islandshästarna som bara låg.
Kom inte upp av egen maskin och vinglade med bakbenen.
En hel ridskola uppe i norr fick samma problem.

Har för mig att det var en foderrelaterad förgiftning.
Snarlik botulism...

Bara funderingar från mig...då...

Am

Okej, läste om det där, och tyckte inte det stämde så bra med denna unge iaf..
Kanske värt att kolla vidare iaf...

Självklart.
Med det du skriver nu så är det inget att tveka om.
Stelkramp och förvisso även botulism är inget man vill vara med om två gånger :cry:

Jobbigt för dig :(

Am

Ja och ändå vaccinerar man... och det händer iaf. Sorgligt men sant.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka