Föl födda med olyckliga benställningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 755
Sv: Föl födda med olyckliga benställningar

Knapplån.

Jag trodde att fölet mitt skulle födas "mindre" än vad hon gjorde.

Mamman är kring 174 i mankhöjd med rejäla ben.

Hingsten är en smäcker sak med starka ben på 157 i mankhöjd, så jag trodde inte att fölet skulle vara så långbent och krokigt, men ack vad jag bedrog mig.

Idag mår hon dock mkt bättre, skuttar och hoppar i hagen, och har börjat räta upp sina kotor så dte syns en väsentlig skillnad.

mvh

kanske det var ett mkt bra "hö-år"?
Så att det ändå var foderrelaterat?

Jag tror att många ger sina avelsston aallt för mkt kraftfoder under dräktigheterna...

Jag kan ju bara svara för mig själv, och jag gav henne mycket foder under dräktigheten

Men hon var ju så tunn, varenda revben syntes, så jag kände att jag var tvungen att göra det.

Hur ser ni på detta med hull?

Jag ville ju inte att varenda revben skulle synas på henne när hon gick.

hon fick i fri tillgång på bra hö, åt cirka 18 kg hö / dygn samt krafft groov, havre, lucern, olja, tokosel, e-vitamin, samt kalk.

Det där med foder tror jag har en stor delaktighet. Jag var på ett föredrag på Irland av en amerikansk foderexpert från Kentucky som sa att man absolut inte skulle öka fodergivan allt eftersom, utan behålla samma giva som vanligt. Det är när stoet ger di hon behöver mer.
Han menade att riskerna för OCD och andra tillväxtproblem är pga att stona får för mycket foder under dräktigheten och fostrens växtkurvor blir för ojämna. Det tror jag faktiskt på!
Denna killen var mycket bra. Det är så synd att jag glömt vad han heter, men jag har papprena kvar någonstans nedpackat. Ska ta en dag och leta fram dem.

När man som kille är längre och tyngre än många tjejer, så vill man ju att det ska finnas lite stadigare halvblod, man ska ju kunna rida på hästen utan att va rädd att den bryter benet för att man inte är under 150 och väger 45kg... :D
Okej, det var kanske att ta i, men nån förstår nog min tanke...
För det är ju inte bara tjejer som rider och tävlar!

Jag konstaterade att gamla tiders hingstar - från 40-50 talet och famt till början på 80 talet ungeför var i regel max 165 cm.

kanske det var ett mkt bra "hö-år"?
Så att det ändå var foderrelaterat?

Jag tror att många ger sina avelsston aallt för mkt kraftfoder under dräktigheterna...

PRECIS.........det här tror jag som är den stora boven i dramat...FODER...

Vi fodrar sönder våra föl i magen på stona. Jag vet många stora och mkt duktiga stuterier som ger sina avelston endast hö/hösilage i fria mängdet + mineraler under hela vintern. Ett par veckor innan fölning plockas dom in i stallet och börjas långsamt att fodras med kraftfoder.

Jag gav mitt dräktiga sto 8 kg hö om dagen. Året innan fick hon 6 kg. Det sista var uppdelat på 2,2 o 2 kg så hon får tre ggn om dagen.

Nu i vintras/våras fick hon 4 kg till natten o 2 morgon o 2 till middag. Den hagen hon går i på vintern har inget gräs. I krubban fick hon 250g hel svart havre o 250 mussli, extra vitaminer o mineraler. Hon hade föl vid sidan, till april, då delade jag de. Fölet var då 10 månader. Jag hade ingen annan lösning på delning sto/föl, för tillfället. Hon fölade d. 9 juni, ett krokigt sto föl.

Om jag betäcker henne igen nu i år, så går jag nog till baka till 6 kg om dagen, men jag tyckte inte det var för mkt om man jämför med vad andra ger. Vi analyserar allt vårt hö, en analys från varje fält.:D
http://www.pixbox.se/alb458872
Det är intressant o se vad ni andra ger till skillnad mot en själv. Mitt avels-sto har alltid varit lättfödd, hon är inte stor o inte lång i ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

kl.

Jag tror att jakten på långbenta individer gör att fölungarna inte får plats i magen på sina mammor o därför får krokiga ben.
Samt att fodret har en stor roll i de hela , att fölisarna växer för fort.

En bekant fick en jättefin hingst i år som tyvärr är väldigt X bent o den ska op. nu .
Jag tror inte den blir bra o förstå rinte hur man kan utsätta ett föl för op av båda frambenen o förlänga en sena.. är de inte bättre o avsluta då?

Jag borde fått krokigaste ungen i världen om det var så enkelt att det hade med kraftfodret att göra. Eller tänker ni att uppfödare ger mer än vad de egentligen behövt och därmed får krokigheter?

Jag räknade ju och då hösilaget dessvärre inte var det bästa, kvot på knappt 4.5 var jag ju tvungen att fodra upp med kraftfoder. I slutet av dräktigheten fick hon 2 kg krafft pluss grön, 2 kg korn och 0.5 kg betfor ihop med fri tillgång på grovfodret. Alltså i princip hälften av proteinbehovet kom från kraftfoder. Men redan från i höstas låg hon på mängder strax under detta. Hon tappar lätt i vikt och jag bara såg framför mig vilket benrangel som skulle vara kvar efter att fölet kommit ut och att hon DÅ skulle behöva fodras UPP kändes inte som en rolig tanke så jag försökte mota Olle i grind sas redan tidigt i dräktigheten.

Men som sagt, ut kom en så rakbent fölis det går och som inte haft några problem alls. :)

Senast ändrad:

Det är säkert en kombination med långa ben, foder o trång mage. Inte bara det ena eller det andra

Ja, det är det jag menar. :) Fast jag prickar nog in fler av de där komponenterna....jag hade kanske tur. :p

Problemet är alltså att fölen inte får plats i stoet. Dettta kan bero på, för långa ben på fölet, för liten mage på stoet (lite förenklat) eller för stort föl.
Det kan nog bero på alla orsaker eller bara en i olika fall.

kl.

Jag tror att jakten på långbenta individer gör att fölungarna inte får plats i magen på sina mammor o därför får krokiga ben.
Samt att fodret har en stor roll i de hela , att fölisarna växer för fort.

En bekant fick en jättefin hingst i år som tyvärr är väldigt X bent o den ska op. nu .
Jag tror inte den blir bra o förstå rinte hur man kan utsätta ett föl för op av båda frambenen o förlänga en sena.. är de inte bättre o avsluta då?

En av hovslagarna som kommer till stallet hade just varit på "fölkurs".
Där hade de en professor som berättade om behandlingar på X-benta föl.
3 grupper, en grupp verkades efter gängse praxis, en grupp verkades tvärt om och den sista gruppen var en referens grupp.
Samma % blev bra i grupperna, oavsett behandlingen alltså.

Det där med foder tror jag har en stor delaktighet. Jag var på ett föredrag på Irland av en amerikansk foderexpert från Kentucky som sa att man absolut inte skulle öka fodergivan allt eftersom, utan behålla samma giva som vanligt. Det är när stoet ger di hon behöver mer.
Han menade att riskerna för OCD och andra tillväxtproblem är pga att stona får för mycket foder under dräktigheten och fostrens växtkurvor blir för ojämna. Det tror jag faktiskt på!
Denna killen var mycket bra. Det är så synd att jag glömt vad han heter, men jag har papprena kvar någonstans nedpackat. Ska ta en dag och leta fram dem.

Andra tycker att vi får föl för tidigt på året.
När de då släpps på bete ett par månader gamla växer de alldeles för snabbt. Mamma får bete och mjölken blir bättre samtidigt som att fölet betar.
Bättre anser de att föla i slutet av maj/juni så stoet redan äter gräs och fölungen börjar äta succesivt. Då behövs ju inte heller allt kraftfoder.

Han menade att riskerna för OCD och andra tillväxtproblem är pga att stona får för mycket foder under dräktigheten och fostrens växtkurvor blir för ojämna.

Är också böjd att hålla med ovanstående! Och måste man fodra dem med mer energi och protein under dräktigheten bör det först och främst komma från stråfodret.

Flying High"Jag gav mitt dräktiga sto 8 kg hö om dagen. Året innan fick hon 6 kg. Det sista var uppdelat på 2,2 o 2 kg så hon får tre ggn om dagen.

Nu i vintras/våras fick hon 4 kg till natten o 2 morgon o 2 till middag. Den hagen hon går i på vintern har inget gräs. I krubban fick hon 250g hel svart havre o 250 mussli, extra vitaminer o mineraler. Hon hade föl vid sidan, till april, då delade jag de. Fölet var då 10 månader. Jag hade ingen annan lösning på delning sto/föl, för tillfället. Hon fölade d. 9 juni, ett krokigt sto föl.

Om jag betäcker henne igen nu i år, så går jag nog till baka till 6 kg om dagen, men jag tyckte inte det var för mkt om man jämför med vad andra ger. Vi analyserar allt vårt hö, en analys från varje fält
."

Nu uppfattade jag det som om du hade ett halvblod? Att bara fodra en större häst, dvs över 500kg med endast 6kg stråfoder är inte att rekommendera. Som vi tjatat om tidigare är MINSTA giva, dvs EJ rekommenderad giva, av djurskyddsskäl 1kg TS (TorrSubstans) per 100kg häst. Observeras bör att hö endast består av 84% TS och olika hösilage av ännu lägre TS.

Även om hästen är lättfödd behöver matsmältningskanalen och hästens mentala hälsa betydligt mer stråfoder. Har man för bra värden får man helt enkelt byta det mot sent skördat eller fjolårshö med lägre värden, så att hästen kan äta mer.

FT_ryttare"En bekant fick en jättefin hingst i år som tyvärr är väldigt X bent o den ska op. nu. Jag tror inte den blir bra o förstår inte hur man kan utsätta ett föl för op av båda frambenen o förlänga en sena.. är de inte bättre o avsluta då?"

Det är en tacksam operation och en stor procent av de föl som opereras för x-benthet blir bra. Väldigt förenklat så sätter man som ett "väldigt stort clips", typ som från en häftapparat :) på den sidan som växer mest för att bromsa tillväxten och sen stimulerar man den sidan som växer långsammare att växa snabbare.

Att "förlänga senan" kan göras på olika sätt beroende på vad som är problemet, man kan bl.a. kapa förstärkningsbanden.

Lundsbo:
Man ska kanske fundera på vilken typ av bete hästarna släpps på? Om man släpper på en välgödslad vall med mycket klöver istället för ett ogödslad naturbete är det naturligtvis mycket stor skillnad på vad hästarna får i sig för näring. Samma gäller om det är en regning sommar då gräset har väldigt hög vattenhalt, dvs mindre näring, kontra en bra sommar med god tillväxt.

/Elin

Mitt sto som fick en x-bent förra året fölade i april o fick de sista månaderna av analserat hö o uträknad foderstat.

Fick rådet att i år minska protein intaget sista månaden av veterinär...han sa jag skulle fodra upp stoet efter fölning istället för mjölkens skull.
Eftersom hon skulle föla i juni o gick ut på bete redan den 21 april så fick hon inget kraftfoder alls.
Bara bra hösilage, mineraler, salt, o tokosel innan betet.
På betet fick hon allt det andra uton hösilage.
Fölis var ett helsyskon o hon mätte 5cm mindre än föregående, 104cm(109cm). Hon var något tunnare, inte x-ig men hängd i knäna.

Svårt att bli klok på dethär...
en som sagt tidigare, tror jag det är en komb av allt, gener, mat och plats i magen. Kicket, du kanske har avlat på bra benlängdgener och skulle då haft mer(lagom) mat:idea:

Fast, vad vet jag... bara spekulerar...

Har man för bra värden får man helt enkelt byta det mot sent skördat eller fjolårshö med lägre värden, så att hästen kan äta mer.
Det här måste vara en av de myter inom hästvärlden som är svårast att ta död på!

Fjolårshö innehåller inte sämre värden. Vitaminerna försvinner, men protein och energi sjunker inte under lagringen. Däremot kan mögel "äta" upp näring, men det innebär att den hygieniska kvaliteten är dålig och då ska man inte fodra det till någon.

Sent skördat hö innehåller mindre protein, men oftast samma mängd energi som om man skördat det tidigt. Om man ska leta efter ett hö med "sämre värden" för att kunna fodra mer till en lättfödd häst måste du se till att även energimängden är lägre och då är sent skördat hö inte lösningen.

Räkneexempel:

6 kg tidigt skördat hö:
6 x 60 = 360 mg SMRP
6 x 7,5 = 45 MJ

10 kg sent skördat hö:
10 x 36 = 360 mg SMRP
10 x 7,5 = 75 MJ (= fet häst om den klarade sig bra på 45 MJ).

Carina på Silver Arabians

kl

Hur ser fullblodsfölen ut? Mammorna är ju ofta korta i kroppen med långa ben. Deras tunna ben håller för galoppen vilket är en betydligt större belastning än dressyr/hopp.

Är problemet att vi avlar fram tunga kroppar på smala ben?
Halvbloden ska ju gärna ha en rejäl hals fast tunna framben, blir skumma proportioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka