Föl födda med olyckliga benställningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ancan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 755

ancan

Trådstartare
Funderar en del över varför så många föl föds med "hemska" ben nu för tiden...(senast i tråden "Svag fölunge").

Jag har ju "hela mitt liv"(med undantag för 90 talet) hållt på med avel, och jag minns inte att det problemet som finns idag med bla "windswept" (huer stavas det då:angel:) och andra fel var så vanliga förr, visst förekom det emellanåt, men inte alls i den omfattning som i dagsläget.

Jag minns ett ardennerföl vi fick på 70 talet, vdet kunde inte resa sig sj'älv pga av benställningen, och vi lyfte den och lade den i två veckor(ca).
Folk mer eller mindre "idiotförklarade" oss- det var ju bara "att ta bort honom-han skulle aldrig bli riktig ändå..."

Ingen mer än jag som funderar om vart vårt avelsmaterial(=stona) är på väg, och hur mycket vi kan "tänja gränserna" innan det går för långt?

Sv: Föl födda med olyckliga benställningar

Om du läser ridsports-avelsextra, så tar de upp just det problemet.
Frågan ställdes om hur långbenta o slimmade ska våra tävlingshästar bli?

Ett problem som också togs upp i artiklen var att de slimmade hästarna ska orka bära tunga ryttare o prestera bra på tävling.

Kan du få tag på den tidningen får du många svar.:idea:

Jag har den tidningen, och jag vet att det bla stora uppfödare/ avelsorganisationer pratas en del om just detta.

Jag var nog mera intresserad av i vilken omsättning det diskuteras/funderas över på "gräsrotsnivå". dvs ibland mindre uppfödare/förstagångare...

Vad jag mest undrar över, är hur dessa långbenta,högresta ston kommer att fungera i aveln, eftersom de har tendenser att ha grunda bålar, ngt korta kroppar jämfört med våra "gamla hederliga ston" (detta gäller absolut inte enbart svensk avel!)

Funderar på det ganska mycket...

Om mina teorier är hållbara eller inte låter jag vara osagt. Men skulle kunna tänka mig en kombination av att vi avlar på långbenthet (vilket ju inte stämmer i alla raser eller för alla individer förståss) men även funderar jag på vårt foder. Har märkt att de av våra ston som mjölkar riktigt bra oftare har lite snedfödda fölungar än andra.
Vi har på båda våra föl som varit på djursjukhuset fått kommentarer om att de "deffar" fort i vikt och att märrarna både är i mycket bra hull och mjölkar jättemycket. Ganska långa i synen då jag förklarat att de inte fått något som helst kraftfoder under dräktighet. Utan fri tillgång på ett kvalitativt grovfoder samt mineraler och tillskott av e+ selen i vattnet under våren. Fölen har inte varit klena vid födsel...
Tanken dyker även upp att fölet har för snabb tillväxt i magen mot slutet och ligamenten vs skelett synkar inte riktigt.

Oj vad jag svamlar :o

Gira :banana:

Senast ändrad:

*KL*
Det skulle vara intressant att höra om hur mycket av ett "rasproblem" det här anses vara. Jag har en känsla av att det här är något som huvudsakligen förekommer inom halvblodsaveln. Kalla mig gärna okunnig, det är nämligen precis vad jag är. Det kallas visst inte ens "halvblod" längre... :D Själv snöade jag in på araben redan som 16-åring och är sedan dess otroligt okunnig om andra raser.

Min känsla när det gäller araben är att den här typen av problem är sällsynta. Araben har sin beskärda del av "avelsproblem", men inte just de här.

Det skulle vara intressant att höra vad uppfödare av andra raser säger. Hur vanligt är det att fölen föds med sneda ben, även fast de håller "normal" häststorlek (enligt mig max 160 ;))? Hur vanligt är det att deras ben inte håller för ridning? Har halvblodens skadebenägenhet (om den nu existerar) något att göra med att de är så stora nuförtiden, eller beror det bara på att halvbloden som ras är så dominerande bland sporthästarna?

En sak som jag brukar tänka på är just storleken. När jag red på ridskola (mitten av 70-talet), var ett normalt halvblod ca 155 -160 cm. Jag kände till en som var 170 cm och han var gigantisk i mina ögon. Idag känns det som om en som är lägre än 175 är liten... :confused: Det finns de som säger att hästen inte är byggd för att vara så stor, i alla fall inte i förhållande till en klen benstomme (jämför med t ex shire).

Vill gärna höra andras teorier och framförallt är jag nyfiken på att höra orsakerna till att man vill ha dem så stora?

Carina på Silver Arabians

Inom travet brukar man ofta säga att de stora inte håller....

*funderar*

Har fått knasiga benställningar på travare, knabstrupper men helt övervägande är det just "halvbloden" som drabbats

En sak jag som kallblodsägare tänker på är hur vansinnigt tunna ben andra sk "ridhästar" har!

Jag har aldrig haft benbekymmer på alla mina hästar genom åren om inte hästen råkat ut för en olycka.

Folk idag är så rädda för tunga hästar men jag tror inte på dessa "tunnbeningar" de har fortfarande stora tunga kroppar som dessutom ska bära upp en ryttare... jag är ärligt talat faschinerad över att det håller över huvud taget...

En sak jag som kallblodsägare tänker på är hur vansinnigt tunna ben andra sk "ridhästar" har!

Jag har aldrig haft benbekymmer på alla mina hästar genom åren om inte hästen råkat ut för en olycka.

Folk idag är så rädda för tunga hästar men jag tror inte på dessa "tunnbeningar" de har fortfarande stora tunga kroppar som dessutom ska bära upp en ryttare... jag är ärligt talat faschinerad över att det håller över huvud taget...

Ja nog är det så.. Mätte skenan på vår ena märr (hbl) förra året och den är drygt 22 cm. Detta till en mkh på 175 cm. När jag läser i hingstkatalogen så har jag noterat att hon då är grövre än de flesta hingstar... Vid premieringen fick hon omdömet, stor men ej tung.

jag tycker inte alls du svamlar - utan det är en mkt viktig aspekt i det hela!

Foder har alltid varit en fråga som det finns "miljoner åsikter" om.
Själv är jag lite motståndare till pelleterade sorter, även om jag ,till vissa hästar, använder mig av det i perioder.

I vinter har jag dock beslutat att alla halvbloden ska få fri tillgång med ensilage av bra kvalitet, samt havre,korn,mineraler mm.

Vid behov hackad luzern.

får se till nästa sommar om jag kan se någon skillnad...

Tror att halvbloden är överrepresenterade vad det gäller dessa föl-men jag har även sett det hos vissa ponnyraser, särskilt hos ridponnyerna.

Ja nog är det så.. Mätte skenan på vår ena märr (hbl) förra året och den är drygt 22 cm. Detta till en mkh på 175 cm. När jag läser i hingstkatalogen så har jag noterat att hon då är grövre än de flesta hingstar... Vid premieringen fick hon omdömet, stor men ej tung.

Hmmm, o på en fjording på 145 cm i mkh är skenan oxå på ca 19-22 cm... de vet jag i alla fall sällan har bekymmer i samma utsträckning som halvblod...

Tror att halvbloden är överrepresenterade vad det gäller dessa föl-men jag har även sett det hos vissa ponnyraser, särskilt hos ridponnyerna.

Undrar huruvida det ser ut om man räknar procentuellt på det. Det föds ju som bekant väldigt många halvblodsföl vs ex. New Forest eller vilken annan ras som helst, ej travarna inräknade, för de är väl närmast i antal födda föl.(fast enklast borde man ju då kunna jämföra de två raserna)
-Om jag inte fått allt om bakfoten. -Vilket händer emellanåt ;)

Där jag har min lillgrabb är det mycket travare och faktiskt så har de som varit absolut rangligast och mest "windswept" har faktiskt varit varmblodstravarna. De halvblodsföl jag sett, inklusive min egen, har varit korrektare i benen rent generellt och då vet jag att en del av dem kommer att hamna runt 170. Personligen vill jag inte ha dem över 165, tycker fortfarande att 160 - 165 är en bra storlek. :D

OBS att den här observationen(!) endast gäller årets småttingar och rör sig om en handfull föl, tidigare år när jag inte haft egna föl har jag inte gjort samma jämförelser. :cool:

Och mina ston har 23-24 nästan runt skenan! :crazy: Rejäla ben tror jag på! Iaf när hingstarna är såna spetar.

Tror som någon av dessa gamla hästkarlar sa att denna avel med välhopkomna hästar o högställda ger ston med dåligt utrymme i magen o föl med extremt långa ben som inte får ligga korrekt i magen. Det sas att de långa lite lågställda stona var de bästa i avelsboxen.

Själv ett sto som är 158cm som fick en fölunge som var x- bent förra året o en helsyster i år som istället var hängd i knäna.
Fast den x-benta har rätat sig helt medans den lilla på 3 v snarare hänger mer. Ska ta tag i det. Vet sa att jag skulle avvakta...men det blir ju värre istället för bättre...
Ja ja hur som helst... jag har aldrig fått några ponnyföl med inkorrekt benställning. Inte ens en aning.

Det där har jag också hört. Mitt äldre sto är ganska långt i bålen och hennes föl har varit korrekta (dock hade senaste lite långa/veka kotor bak vid födseln, men det gick ju snabbt över). De har fått gott om plats.
Dottern är något mer kompakt men fortfarande inte grund i bålen eller väldigt kort. Tror faktiskt inte det är så "bra" med jättekorta, högbenta hästar...

Såsmåningom leder det väl till att man får stoppa embryorna i ardennerston eller nåt så det ska få plats att växa. *spånar*

Det finns ingen regel utan undantag...
Hos oss står ett halvlodssto f 90 av äldre modell.
Ganska lågställd och lite lång i bålen.
Ut kom det enn jättesöt fölunge som hänger i knäna.
Har nu vid 5 v ålder påbörjt behandlig då det inte rätat upp sig trots massor av stretching.

Tror som någon av dessa gamla hästkarlar sa att denna avel med välhopkomna hästar o högställda ger ston med dåligt utrymme i magen o föl med extremt långa ben som inte får ligga korrekt i magen. Det sas att de långa lite lågställda stona var de bästa i avelsboxen.

Däråt ligger mina funderingar också...

Det här tycker jag är intressant. Vi fick ett hbl föl i April. Från början var allt bara bra men han växte enormt fort. Snart var han sned i frambenen och gick för mkt på hovspetsatna i fram. Vi har varit å klionik ett par gånger och fått rådet att bla ta bort all kraft från mamman eftersom han helt enkelt växer för fort då mamman mjölkar hela tiden.

Nu verkar det ha rätat upp sig utan någon specialställnug och lillkillen med mamma går på bete. Dock har det varit mycket pyssel och åkande runt detta.

Mamman är stor och rejäl men inte alls särskilt långbent. Pappan är smäckrare och mer långbent. Fölet är väldigt stort. Veterinärerna på seminstatione trodde han var närmare 5 månader då han var 2 :eek:

I år är stoet seminerad med en ngt mindre och ännu lättare hingst.

Jag har ett litet halvblodssto, 159 i manken. Hon har fått tre föl, efter samma hingst alla tre ggn. de två första var raka o fina i benen o kroppen.

Men det tredje fölet, jag har då aldrig sett något liknande. Hon var sned i hela ryggen bak delen var ett stort C, den ena hoven var aldrig i marken utan hon stödde på utsidan av kotan.

Den enda skillnaden på hästhållningen var att stoet fick två kg mer med hö, o lite korn/havre det rörde sig knappt om 1/2 kg tillsammans mer i foderväg per dag. För hingst fölet gick med henne länge. Hon kom tidigt ut på bete dagstid, innan fölning. Men då tog jag bort den extra maten för fölet togs bort från stoet. (Det första fölet dog pga för lite råmjölk.)

Men hon hade o har mjölk så det räcker o blir över, det började droppa/spruta en vecka innan fölning.

Jag börjar med undra varför det blev så...Först trodde jag det var hon som var extra långbent men så himla långa ben har hon inte. De satte på en sko med platta på, på djursjh. O nu efter tre veckor syns det kanppt inte.:D

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka