föl född utan ett öga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carolinam
  • Startdatum Startdatum
C

carolinam

Hej!

Min familj har en mindre uppfödningsverksamhet. Vi har fått 8 föl av samma sto och ett av dom föddes för tre år sedan utan ett öga. Hon har ögonfransar, tårkanaler, blinkreflexer och ja, allt utom just ögat. Sedan är hon lite plattare på den sidan också så det ser nästan ut som att brosket från "ögonbrynet" sitter där ögat ska vara. Igår fick vi ett föl som hade likadant. Det är inte samma mor men det är däremot dottern till hon som fick det första fölet med ett öga. Är det någon som har nån erfarenhet av detta och vet vad det kan bero på? Om det är ärftligt? Båda hästarna är friska och krya i övrigt. Vi tar nämligen föl på avkommorna när dom är tre och är det ärftligt så känns inte det som en bra idé.. All info är välkommen!

TPFH/Carro

Sv: föl född utan ett öga

Jag har egentligen aldrig hört talas om hästar som föds med bara ett öga, jag vet en som föddes utan ögon, men inte någon med bara ett öga.

Eftersom stona är så nära släkt så hade jag nog valt att inte ta flera föl på denna stostam eftersom detta som är väldigt ovanligt förekommit två gånger.

Självklart skulle jag konsultera veterinär, jag undrar om inte Strömsholm eller Ultuna har en ögonexpert.

Min hemma veterinär har pratat om att Strömsholm har en ögonspeciallist!

Ja man skulle ju kunna ringa dit och kolla om dom vet något om det.. Det är knepigt för det första stoet som föddes utan ett öga är den sjunde avkomman av åtta avkommor av samma sto, och dom innan har inte haft några defekter alls. Hingstarna som vi har betäckt med har inte heller nån närmare släkt vad jag vet.. Cuper och Corlensky G.

Jag hade en som föddes med mikroöga, då finns ett litet icke fungerande öga, i övrigt finns allt annat som vanligt. Efter mycket efterforskande kunde jag läsa mig till att det var en missbildning som uppkommer sent i dräktigheten. Detta var iofs 17 år sedan så man vet kanske mer nu. Den avkomman var det stoets sista men hon hade fått många föl innan och ingen av dem hade mikroöga. Hästen i fråga tävlade upp till msv b dressyr innan han fick avlivas av andra orsaker.

Hoppas det går bra med din lilla!

Eftersom mor och dotter fått varsitt föl med samma defekt så skulle jag nog våga säga att det är ärftligt och inte avla vidare på den stolinjen. Även om 7 av 8 varit friska så är det ju ändå mycket med två föl med samma medfödda fel inom så pass kort tid ändå.

Känns ju som om det ligger något i det - hur har det varit på hingstsidan - hur nära släkt har de varit (om det är kombinationen som är dålig)

Eftersom det är två olika hingstar (som inte är besläktade alls fyra gen. bakåt iaf?) så kommer det nog från stona... tyvärr. :(

När jag jobbade på stueri på Irland fick vi ett år flera missbilade föl, bla ett utan framben, ett med alla organ i en salig röra (dog när navelsträngen brast) och även ett utan ögon, men det här var båda ögonen så vet inte hur pass relevant detta är. Missbildningarna visade sig sedan bero på att golfbanan som låg granne med en av hagarna där samtliga av dessa ston gått, hade använt ett icke godkänt bekämpningsmedel som spridits in i hagen. Blev en rätt rejäl rättslig process gällande det hela... Tyvärr fick alla de missbildade fölen avlivas.

Vad tragiskt :( Hoppas uppfödaren blev väl kompenserad för fölungarna..

Det ser ju ut som ett öga fast det är mindre, så det är säkert ett sånt som du nämner.. Finns det tester man kan göra för att se om det är ärftligt?

Ja det blev han, men det var hemskt att vara med om det. Fölet utan ben som försökte resa sig... stona som blev helt förtvivlade när de miste sina föl... och så många på en gång. Va inte kul :(

Fruktansvärt :( Min tog ju sin kastning med ro, men tror det är skillnad när fölet lever efter födseln och sen dör, speciellt en så "onaturlig" död... Hennes var ju redan död innan den kom ut, och jag är säker på att hon visste om att fölet var dött... :(

Fick du veta något om vad det kunde bero på? Tex mat, stress, miljöbyte..? Och vart kunde du läsa om det?

Om du googlar microphthalmia så finns det en massa information.
(Såg att fulblod har detta rasbundet)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka