FÖL färgnedärvning

S

Selja

FÖL
Ballinabrannagh irish cob (fux sabino) har blivit far! Wony (stickelhårig mörk fux skäck) som är korsning islandshäst (vindottir solid) och irish cob (brunskäck) har fått ett hingstföl, 6 da'r på bilden, som är vindottir skäck (silversvart skäck)

wonyfol.jpg

Fiin! Men varför korsar man med ett sto som är 50% islandshäst för?? Det finns ju så många "rena" Irish cob ston.

Hur kan fölet bli silverSVART om båda föräldrarna är fuxar? Eller har jag missförstått något?

Söt fölis iaf!

//Kristin

Om man vill avla på ett korsnings sto är väl upp till var och en, Bara det är en korsning som duger något till och får ett värde i folks ögon, vilket jag tror att detta föl får, definitivt om det är vidottskäck med snygg teckning. Lycka till med sötingen :love:

En Islandshästkorsning ser jag absolut inget värde i, och jag hoppas att folk kan se bortom den fina färgen... Vad är det för egenskaper man vill föra vidare från en Islandshästkorsning? Viktbärandet är inte alls säkert eftersom det faktiskt inte är en renrasig Islandshäst! Gångarterna, om någon extra nedärvs, kommer bara krångla till det eftersom hästen inte är avlad för extra gångarter! Och om det är färgen köp en renrasig silversvartskäck!

som någon inan skrev om man vill avla på korsningar så är väl det upp till var och en, vill du inte ha en islands korsning så låt då bli och skaffa en, men hacka inte på dom som vill :mad:

hon skapade dena tråd för att som jag ser det visa sitt fina föl, inte för att folk skulle tala om för hene vad dom anser om hennes avel.

Med häst utan värde menade jag tex diverse travarkorsningar och fjordkorsningar tex (intet sagt att dom inte är trevliga individer). Det här med islandshästens viktbärande egenskaper anser jag vara bull*** :devil:. Dom är inte mer vikt bärande än en ponny av liknande typ.Dock är nog tinkern viktbärande så det räcker för dom flesta. Hur många köper en tinker för att dom vill ha flashiga gångarter? Inte så många väl.Och färgen Vem vill betala 50000kr och uppåt för att få en skogsmulle med fräck färg? Vad säger att det inte finns en hopplös grisepassare bakom "den fina färgen" :devil:

En fjordkorsning har tex mer värde för mig för där finns inte viktbärandefaktorn eller gångartsfaktorn med i bilden! Jaha, så tinkern är viktbärande men islandshästen är det inte? ( En tråd om viktbärande islandshästar om du vill läsa )
När jag pratar om gångarter så pratar jag inte om flashiga gångarter utan gångarter utöver skritt, trav & galopp!
Det är möjligt att det finns renrasiga grisepassande silversvartskäckar - men det finns även renrasiga BRA silverskäckar så varför skapa en korsning?

Och jag frågade också henne för att jag undrade vad syftet var med att avla på 50% islandshästkorsning.

Likväl som jag kan fråga en halvblodsuppfödare varför de har gjort det hingstval de har gjort.
Låt Selja svara för sig själv. Jag tror inte att hon behöver hejdukar heller... :smirk:

Mamman Wony är en helt underbar individ och har ett psyke och en charm som bergtar alla. Hon är c.a 150 cm inriden totalt utan problem och hon har fyra rena gångarter, dvs hon har tölt också. Hennes far Raukur är fyrgångare också och håller på att kvala in på SM-nivå. Wony är totalt trygg i sig själv, har inte varit och är inte rädd för något. Är arbetsvillig och ursnäll, så varför inte avla på henne?
Eftersom vi har en öppen stambok så kan avkommor längre fram komma tillbaka enligt reglerna, som vi måste rätta oss efter, enligt sista mötet i Internationella kommittén i Holland för ett par veckor sedan, och då har vi fått in en ny färg i stamboken! :)

Jo, men risken med att avla in andra hästraser är ju att man får med de defekter som rasen har. I islandshästfallen: spatt och eksem och i Irish Cob: eksem och benägenhet för fotskabb.

Gången hos islandshäst slår sällan igenom på korsningsavkommor och varför avla på ny färg när det finns andra ponnyraser med färg och utan eksem och spattproblem??

Nu ska du inte måla fan på väggen!! Man får inte utgå från att allt blir fel!
Jag tror att han blir en jattebra kille!!
Hans farfar är Sveipur.
Fridens frikadeller! :)

Jag har inte målat fan på väggen och tror säkert att det blir en fin totto, men det är vanskligt med korsningsavel (se hundavel t ex) och jag tycker att man skall ha en plan utarbetad som är genomtänkt och inte "buskavla" för att få fram en ball färg.

Som jag skrev tidigare så tyckte jag att han var fin!

Jag hade absolut inte en tanke på att avkomman skulle få vindottirfärg, utan det kom som en glad överraskning, utan jag tänkte enbart på mammans otroligt bra psyke. Pappan har också ett mkt bra psyke, så detta måste bara bli perfekt.
Jag har blandrashundar nu, bordercolliekorsningar, helt fantastiska kloka, lojala, sunda och pålitliga hundar. Har aldrig haft så bra hundar!!!! ;)

Är inte Raukur godkänd för islandshästavel? Med tanke på att islandshingstar inte FÅR betäcka andra raser.

Jättesött föl men hur kan man avla fram eller på isis korsningar?? :(
Jag tycker det e en ras man ska bevara och inte hålla på och exprimentera med.... och den åsikten står jag för!!!!!!

Liknande trådar

Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 935
Senast: carwes
·
L
Islandshäst Är det vanligt att föl utan vita tecken på benen ändå har vita hovar då de föds? Är fundersam för i år har båda mina föl vita hovar...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: liliano
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Slobodan
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur