FÖL färgnedärvning

Som Magdalena undrade: Får islandshingsten betäcka ett Irish Cob sto? Jag skulle inte tro det..Är han hingst fortfarande för i såna fall ryker ju betäckningslicensen.

om ni saktar ner lite och kollar på första inlägget ser ni att det är stoet som har 50% islänning i sig och hingsten är en helt annan ras, förmodligen tillåten att använda i korsningsavel.

Jag vill också veta hur det har kunnat bli "silversvart skäck" efter en hingst som är "fux sabino" och ett sto som är "stickelhårig mörk fux skäck".

Men nån har ju korsat med islandshäst för att få fram stoet som e 50% isis eller hur.... och har hört att det var samma person som nu har det här fölet och jag tycker det e fel!!

Skulle ALDRIG korsa min isis med en annan ras men min travare skulle jag kunna korsa med nån ponnyras för att få en trevlig Ponny till sonen.... Men islandshäst korsar man bara inte!!!!!!!!!!!!

Instämmer helt!

Att korsa Islandshästar känns helt fel för mig! Av de här anledningarna som jag nämnt ovan och så känns det bara så totalfel, kan inte riktigt förklara varför...

Jag tycker inte manen ser nog ljus ut för att vara Silversvart(vindott) jag gissar att du får en fuxskäck. Speciellt eftersom två fuxar inte kan få något annat än just fux!!

Appropå Vindottir, direkt översatt så blir det väns dotter!!
Ska man använda det islänska namnet så är det vindott.

visst känns det lite knasigt att korsa en islänning, men det var ju knappast det saken gällde. Dessutom bryr jag mig föga om att det är en korsning, för att vara ärlig.
Någon Annans Problem, som det så sött heter. :smirk:

-----------

Jag är också nyfiken på vad för färg det blir när fölispälsen faller av :)

Fölet ser ut att vara en solklar silversvartskäck. De behöver inte ha ljus man när de föds utan ser ut precis sådär. Jag har för mig att Selja visat bilder på Wony tidigare, hon kan mycket väl vara silverbrun om hennes farfar är Sveipur från Hoggen (silversvart). Nu vet jag inte vilken Raukur som menas och tror inte han är godkänd (iaf inte i Sverige) men han bär isåfall också silveranlaget.

Tänkte inte ge mig in i diskussionen om korsningsavel, även om jag sällar mig till skaran som anser att man inte bör korsa med islandshästar.

/Erica

Jag har själv fött upp Raukur. Jag har själv låtit kastrera honom, men han har betäckt stoet strax efter han blev kastrerad genom att han rev stängslet och hoppade in till stona (jag var på Irland själv när detta hände och hade inte fått någon rapport om det). Stoet var förut betäckt med en IC-hingst men för visso tog det inte. Jag trodde länge att Wony var dotter till IC-hingsten men det visade sig när Wony var 2 år att ett DNA-test visade att IC-hingsten inte kunde vara far till henne. Wony var då såld för länge sedan och jag hade inte sett henna sedan hon var 7 mån. gammal. Det fanns ingen annan än Raukur som kunde tänkas vara hennes far, efersom ingen annan hingst fanns på gården då. Jag köpte tillbaka Wony eftersom ägaren ville det och så blev hon så småningom betäckt av Brannagh.
Raukur är kastrerar som treåring och det finns inget föl efter honom förutom denna förtjusande olyckshändelse Wony. :smirk:

Fölet ser ut att vara en solklar silversvartskäck. De behöver inte ha ljus man när de föds utan ser ut precis sådär. Jag har för mig att Selja visat bilder på Wony tidigare, hon kan mycket väl vara silverbrun om hennes farfar är Sveipur från Hoggen (silversvart).
Jag grubblade vidare på detta när jag mockade ikväll, tänk att man tänker så bra då!!
Och jag funderade så här, fux och fux blir ju alltid fux MEN om ena förälderna bär ett dolt Silveranlag (som då detta stoet kanske gör genom sin far Sveipur) KAN då fölet bli Silver?? Måste inte svart med in i bilden nånstans :confused:
Jag tror inte jag har hört eller sett nåt sånt fall, däremot har jag sett flera fuxar med dolt silveranlag få silveravkommor, dock har alltid en svart häst varit inblandad tror jag.

Kom också på att jag för två år sen såg ett silvermusblackföl och hon hade inte heller så ljus man när hon var liten, men solklart Silver idag.
Djupa funderingar från "dyngmockerskan"

Du har rätt, fux + fux blir alltid fux, även om någon förälder bär silveranlaget. Det krävs ett svart anlag från någon av föräldrarna för att silveranlaget ska synas hos avkomman. Men i detta fall var det ju inte två fuxföräldrar utan en silverbrun - de kan ibland förväxlas med fuxar med ljusa manar.

Och som sagt behöver inte fölen ha ljus man när de föds, den kan bli kritvit sen ändå. Det man ska titta efter är om hästen ser rödaktig ut, inte gul/silveraktig, för är den rödaktig är den förmodligen fux. Fast det finns ju andra bättre sätt att se om ett föl är silver eller fux, t.ex. eyelinern runt ögonen när den är nyfödd, som bara silverfölet har och inte fuxen. :)

/Erica

Men i detta fall var det ju inte två fuxföräldrar utan en silverbrun - de kan ibland förväxlas med fuxar med ljusa manar.
Vet vi det då???
Är mamman silverbrun?

Nu är jag ruskigt trött men jag tror inte det stått nånstans att mamman är annat än mörk fuxskäck :confused:
Visst KAN dom förväxlas men det torde ju vara en lätt match att ta reda på hur det är?
Någon som hört om fuxar med svarta ben?

<Måste inte svart med in i bilden nånstans :confused:
Jag tror inte jag har hört eller sett nåt sånt fall, däremot har jag sett flera fuxar med dolt silveranlag få silveravkommor, dock har alltid en svart häst varit inblandad tror jag.>

Svart är ju - liksom silver alltid dolt på en fux. En fux är fux oavsett om den är AA, aa (eller Aa). Två fuxar kan därför mycket väl få ett silversvart föl, förutsatt att båda har en "svartgen" (a) och att en av dem bär på silvergenen.

Två fuxar kan inte få svarta föl eftersom de båda har ee och inte kan ge något E! Så är fölet silversvartskäck får väl teorin att Wony inte är rödskäck utan silverbrunskäck anses bekräftad!

Wony är säkert silverbrunskäck, för jag har aldrig riktigt förstått mig på hennes färg. Hon är som en brun häst fast med silverbrun man och så har hon vit svans (smutsvit!), men svansen är vit säkert på grund av skäckfärgen. Hon har en skäck fläck som är som en bomerang över svansroten. Sedan har hon lite vita stickelhår och snöflingor på ena sidan av rumpan. Wony står sedan i somras hos en kompis på fastlandet och nu när jag kikar på korten så ser man att hon är klart brunskäck, fast inte med svart man utan med ljus. Hade glömt att hon var svart nertill på benen. Så ni färgkunniga har alldeles rätt! Lägger in en bild på henne. Bilden är från september 2003.
wony.jpg

Det är inte alltid så lätt att se skillnad på en silverbrun och en fux med ljus man och svans. En silverbrun MÅSTE inte ha svarta ben. Särskilt inte på vintern, då bruna hästar ofta har väldigt ljusa ben. Kom ihåg att det är de svarta håren på en häst som bleks av silveranlaget. :)

Som jag skrev så har Selja visat bilder på Wony för länge sen här på Bukefalos och jag har för mig att vi diskuterade hennes färg då. Från Seljas kort här är det ju däremot väldigt tydligt att Wony är just silverbrunskäck och inte rödskäck.

/Erica

Pinsamt! Jag som ska föreställa kunnig på hästfärger! Naturligtvis kan inte fuxar få svarta föl! Vilket hjärnsläpp, förstår inte vad jag tänkte på när jag skrev det! Eller rättare sagt - tänkte - det var väl just det jag inte gjorde :o

Liknande trådar

Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 935
Senast: carwes
·
L
Islandshäst Är det vanligt att föl utan vita tecken på benen ändå har vita hovar då de föds? Är fundersam för i år har båda mina föl vita hovar...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: liliano
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Slobodan
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur