Föl efter Tornesch.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lina4ever
  • Startdatum Startdatum
L

Lina4ever

Jag har tänkt att betäcka med honom, och är självklart jättenyfiken på om någon här har en fölunge efter honom. Skulle bli superglad om någon har bild på sitt Tornesch föl.
/Lina

Mitt sto väntar bebis efter Tornesch, hon skall ha ca 25 men verkar vara på g tidigare, veterinären trodde det var en vecka kvar ungefär.

Lovar att lägga ut bilder så fort jag tagit några.

I övrig kan jag säga att han har bra kvalité på sin sperma och är super trevlig! åkte och hälsade på förra sommaren.
Vet att Heliotrop själva betäcke nåt sto med honom, borde finnas på hemsidan..
Heliotrop

OOO vad spännande. Jag väntar på bilder med stor nyfikenhet!

En bekant till mig fick ett hingsföl efter Tornesch för 2 veckor sedan. Han går under arbetsnamnet "Gurkan" för han är det skevaste och mest krokbenta föl min kompis någonsin fött upp på 40 år. Stolinjen har hon haft i 5 generationer och aldrig haft dessa problem innan.De första dagarna gick han på kotorna och han kan fortfarande inte trava.

Är en här också som fick en efter honom för ungefär en vecka sedan. Otroligt långa ben och kunde inte stå på dom. Om dom var krokiga förtäljer inte historien.

Såg Tornesch på bruksprovet och var verkligen imponerad. Han ska ju vara en utpräglad hopphingst, så jag väntade mig en hingst med korta, stötiga rörelser - tji fick jag! Han rörde sig mjukt och elastiskt och gav ett intryck av att vara samarbetsvillig och ridbar.

Oj då, det med de krokiga benen lät ju inte kul. Föl som går på kotorna o inte kan trava. Stoet som jag skall betäcka är efter Homosassa xx- Standford o har både långa kotor fram samt långa ben.
Jag rider själv fälttävlan och vill satsa på en lättare hingst som inte är för stor. Föll för Tornesch direkt när jag såg honom.
Jag vill gärna höra fler åsikter och synpunkter.
/Lina

har hälsat på honom ett par gånger och han verkar mkt trevlig, samma tecken som mitt sto i ansiktet :D,dock bara sett honom i box och i skrittmaskin. kanske lite grov, vilket han inte är på bilder, riktigt snygg! :d
gillar Last Liberty och såklart Elmshorn!! :bump: :banana:

Har träffat på Tornesch själv på tävlingar nu i vår, måste säga att jag är grymt imponerad av honom. Rör sig bra hoppar strålande o framförallt har han en super bra skalle!! Dessutom är hans härstammning exakt i min smak :d har sett två st föl efterhonom, högresta och lätta i typen båda två, inga "krokiga" ben på de två heller.
Hade jag bara haft ett passande sto hade hingstvalet varit enkelt :love:

Jag har inte upplevt honom som liten, snarare lätt och smidig, men å andra sidan jag hade nog inte chansat och tagit honom till ett litet sto alt. ett sto som jag vet lämnar små avkommor. Men jag tycker det är välkommet med en LÄTT hingst med den stammen. Börjar finnas väldigt gott om rejäla 170 hingar i svansk avel nu. Säger därmed INTE att det inte finns andar lätta hingstar, men just han tycker jag är mycket välkommen. Men som sagt han upplevs inte som liten live iaf!

Tycker det ska bli väldigt intressant att följa hans avkommor!

Jodå visst finns det 170 hingstar.Men oftast är de nyaste och intressantaste hingstarna små... :crazy:

Bara lite skumt att svenskarna köper just de små välstammade hingstarna...antagligen för att de anses för små på hemmaplan skulle jag tro...och säkerligen något billigare i inköpspris. :confused:

Med tanke på de stona man sett på fölmönstringar osv och insett de svenska stonas låga medelstorlek...ja jag undrar hur många utav dem med mindre ston som ändå frestas att använda dessa små hingstar pga av den goda härstamningen? :confused:

...ja så vitt jag vet är 167 cm idealmåttet.De som letar tävlingshästar letar oftast efter hästar runt 167-170 cm.Visst alla hästar blir ju inte tävlingsindivider, men de flesta har nog ändå det målet med sin/sina uppfödningar. :)

Javisst är Tornesch snygg...har inte sagt annat! ;) :D

Jag bara har reflekterat över att det varit en del små hingstar på ingång i våran avel.Sedan finns det ju små hingstar som lämnar stort som tex Dirco. ;)

Visst är han inte en av de större killarna i svensk avel, men jag tycker ändå han ger ett ganska stort intryck när man ser/träffar honom.

Mitt sto är hittills bara betäckt med hingstar som är 163cm (alla tre :cool:) de två första har varit stora och blir nog som mamman 170cm. Förhoppningsvis blir även Tornesch bebisen det.

Hade jag ett litet sto som inte alltid lämnade stort skulle jag nog tagit en annan hingst.

För övrigt skönt att höra att inte alla föl hittills fått krokiga framben :crazy:

Det är väl jättebra att det finns lite mindre hingstar ute. Det finns väl många stoägare som vill avla neråt, precis som uppåt. Sedan är han 164 nu som 4-åring, men han växer antagligen lite till.
Mitt sto är ca 166 o jag är liten. Därför vill jag t.ex.inte ha ett monster på 172 att rida på så småningom, för det är för stort. Då är det ju smartare att inte välja en hingst i den storleksklassen, även om det kan gå hur som helst.
Fler hingstar i samma storleksklass som Tornesch, Qalle o For Feeling!
/Lina

Men jag som sitter med 2 ston på 172 resp. 175 cm, den högsta e. Nostradamus (163 cm). Letar förtvivlat efter små hingstar, som ger smått men hittar väldigt få somär under 165 cm. :mad:
Kan inte ni som bara hittar små ge mig ett tips om vilka dessa är! Alla utländska hingstar verkar ju vara 168 och uppåt.
Tycker Tornesch har väldigt trevlig typ och uppsyn men har inte träffat honom i verkligheten. Är dessutom lite för feg för att hoppa några större höjder och då är det kanske bättre att avla för dressyr istället... ;)

Ja, jag har inte sagt något annat än att det är bra med mindre hingstar i aveln, jag avlar ju själv neråt!
Jag betäcker med en liten hingst eftersom mitt sto ger stort, då finns ju åtminstone chansen att avkomman landar några cm under mamman. Just för att jag vill inte ha en häst som är större än modern då blir det kanske FÖR mycket häst att rida då modern är en handfull att rida.

Det är möjligt att han är 164cm nu, ber om ursäkt om för att jag skrev 163, jag minns bara allt från förra året då jag itne tittat på honom i år då han inte är aktuell för mitt sto.

Iår blir det dock en större hingst :d en riktigt snygging

...ja så vitt jag vet är 167 cm idealmåttet.De som letar tävlingshästar letar oftast efter hästar runt 167-170 cm.Visst alla hästar blir ju inte tävlingsindivider, men de flesta har nog ändå det målet med sin/sina uppfödningar. :)

:confused:

Är det verkligen så att idealmåttet skall ligga på 167 och uppåt? De flesta som tävlar är tjejer, mindre än karlar och mankhöjden skulle må bra av att gå ner lite. 165 är perfekt tycker jag.

Det finns större hästar med bättre ridbarhet än många som är mindre i storlek.Ridbarhet och temperament är avgörande för ryttaren...det behöver inte nödvändigtvis vara avgörande med att hästen är stor för att man inte ska klara av den.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 001
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V