föl diarré

D

Dova

Jag har ett föl på 2 veckor och tre dagar, och han är något lös i avföringen.
Blandat helt vattnigt med fasta bollar.
Han är redan framme och pillar på mammas hö och krafft.
Jag har höjt hennes krubba för att han inte ska komma åt krafften men han äter det som faller ur...betfor havre och krafft...han höll på slickade på hennes saltsten de första dagarna, men den tog jag bort direkt.
Kan det vara för att han äter hö och krafft som han är lös i magen?

Tacksam för svar:)

Jag har tänkt ringa veterinär såklart, men vill ändå höra era åsikter, va gör man åt föl diarré ?
 
Sv: föl diarré

Fölen brukar få diarré i samband med att stoet går in i sin första brunst efter fölet är fött (fölbrunst) och diareén klingar oftast av när stoet går ur sin brunst. Håll koll på att fölet diar och är ok i sitt allmäntillstånd och kontakta din veterinär om du är osäker.
 
Sv: föl diarré

Nästan alla föl får "földiarré" , Förr trodde man det berodde på fölbrunsten hos stoet, men eftersom även flaskuppfödda föl drabbas i samma utsträckning så är teorierna nu att det är övergång till fast föda som gör att dom blir lösa. Det viktiga är att se till att dom inte blir "hängiga" då små föl snabbt kan bli uttorkade. Fölen äter också instinktivt träckbollar från andra hästar för att bygga upp en egen tarmflora.
Dom kan bli nästan skinnflådda i rumpan och då får man hålla rent och smörja med nån skyddande salva.
Lycka till med fölisen :)
 
Sv: föl diarré

Okej, ja han är super sprallig och växer både på höjden och bredden hela tiden...så det är kanske ingen fara då...Skönt å höra att dom brukar äta skit...för ja har sett han gå omkring me mammas bollar i munnen ibland och undrat va han har hållt på med :rofl: , men då e han väl normal ändå då! haha...
Får smörja han i rumpan lite då :)

Tack för svaren
 
Sv: föl diarré

Årets lilla kille har haft diarre i 3v tid, nu har det vänt och nu är han förstoppad istället:smirk:
 
Sv: föl diarré

Jaha, men så jobbigt!
Finns det inget man kan göra för att förhindra diarré eller förstoppning på fölen?
 
Sv: föl diarré

Vid diarré finns ett preparat att köpa hos dom flesta veterinärer som heter Diarsanyl (finns ej på apotek). Helt ofarligt preparat, är nån form av "lera" som skyddar irriterade tarmar och har en "stoppande" effekt.
Ibland kan mask vara orsaken till långvarig diarré (fölmask eller spolmask). maska med ivomec eller nåt preparat från samma grupp. Apoteket har en gratis broshyr om avmaskningsrekomendationer.
Förstoppning löses lättast med motion eller skilja sto och föl åt
 
Sv: föl diarré

Jag hade ett jäkla gissel med min lille, först var han förstoppad och jag fick ge laxermedel första veckorna. Men sedan då stoet gick in i brunst så fick han diaree i st så det bara sprutade ur honom.
Men efter det, iom att stoet gick ur brunst så blev han normal i magen. :D
 
Sv: föl diarré

Vid diarre som inte 'r "fölbrunstdiarre" använder jag Socatyl vet.
Vid förstoppning så är det ett microlax i rumpan och en slurk med paraffinolja i munnen.
Man blir såååååå uppskattad av fölen.
 
Sv: föl diarré

Darby skrev:
Fölen brukar få diarré i samband med att stoet går in i sin första brunst efter fölet är fött (fölbrunst) och diareén klingar oftast av när stoet går ur sin brunst. Håll koll på att fölet diar och är ok i sitt allmäntillstånd och kontakta din veterinär om du är osäker.
Diarrée som uppstår runt 9 dar kan också vara fölmask som har sådan livscykel att symptomen uppstår då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 178
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 447
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp