Föl behöver träning/motion. Hur?

Snapsen

Trådstartare
Jag har hand om ett 4 månader gammalt föl. Hans mamma står i boxen p.g.a skada. Det är fortfarande för tidigt att separera dem, men ca en halvtimme åt gången går bra. Dessa halvtimmar är nämligen superviktiga att utnyttja för träning, då han måste få röra på sig!

Han är van med grimma och grimskaft, men går helst inte för långt bort från stallet. Det finns även en paddock som skulle kunna utnyttjas.

Finns det någon vänlig själ som vill dela med sig av sina tips? Någon kanske har erfarat samma situation? Alla erfarenheter och förslag är välkomna! :)

En bekant var i liknande situation och hon hade en annan häst på gården som de använde som "drag" och sällskap på följs när den var ute och gick.
Blev smidigare att gå lite längre sträckor då.

Men sen har jag nog inte mycket att tips att komma med förutom att jag lider med er, inte lätt när man ska täcka allas behov

Om det bara handlar om 2 veckor hade jag låtit fölis vara :)
Unghästar behöver röra sig för att bygga upp senor, ligament, skelett ect. ect. för att på sikt bli hållbara hästar, men en boxvila på 2 veckor ser jag inte som någon katastrof och kommer inte att påverka hästen i framtiden.
Självklart kan du träna om du vill att fölet ska bli ex. bättre på att lyfta hovar, lättare att leda osv. Men motion för motionerandets skull är inget som fölet egentligen "behöver" om det bara handlar om 2 veckor. Självklart är det lite tråkigt och om han/hon blir väldigt rastlös kanske du kan släppa fölet i en paddock en stund med ev. en annan "busig" häst som den redan känner.

Han fick vara inne en dag med mamman och blev direkt väldigt stel av detta. Alla andra dagar har vi gjort som så att han får springa i hagen med en lekkamrat. Har gjort susen! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 345
Senast: Anonym
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve