Min lilla hingst på snart 3 månader är en envis liten buse! Helt orädd sedan dag 1 och snäll att leda, MEN. Han har bara bestämt sig för att han aldrig ska gå tillbaka till hagen från stallet. Överallt annars går bra att gå. Till hagen från andra ställen, bort från gården... bort från hagen Men just stall -> hage vägrar han. Jag vill ju inte dra i nacken på honom men han sliter bakåt eller växer fast, så när han vägrar gör jag som jag lärde mig på hästjobbet jag hade, att lägga grimskaftet runt rumpan. I början gick det dugligt... nu lägger han sig, leker rodeo eller sätter sig.
Mutor funkar inte heller, tränat lite NH - han ignorerar. Så fort vi är i hagen igen är allt över och han slutar vara envis. Jag tror att han testar mig mest och jag vill inte bli frustrerad men efter några veckor börjar jag bli less haha.
Har ni tips på hur jag lär honom att ha framåtbjudning till hagen från stallet på samma vis som överallt annars? Han trivs i hagen och springer nästan dit om vi kommer från ett annat håll, och att gå till stallet älskar han. Han hängde förr på om jag travade med mamma men nu har han lärt sig att det innebär hage så han vägrar. Han har gjort det till en grej. Jag känner att jag måste lära honom nu för stallägaren kommer inte våga ta honom sen, även om han är en liten shettis.
Han är också totalt ointresserad om mamma försvinner, och hon är coollugn och ropar sällan på honom. Idag släppte min syster ut mamman och hagkompisen i hagen, vi tänkte att han skulle följa efter när de kom ur sikte, långt bort. Men nej. Han ville åt andra hållet. Att ha honom lös går inte för han drar - och det långt bort.
Jag som haft ston i flera år, är det en hingstsak? Eller är han bara för envis för sitt eget bästa?
Jag älskar verkligen honom för hans orädda personlighet, men envisheten... haha jag är bortskämd med att mamman är otroligt snäll.
Någon sa till mig att man kan binda fölet vid mamman. Men jag har lärt mig att man inte ska binda fast föl så unga. Men om man kan, hur gör man? Vart binder jag i mamman? I halsring? Tänkte om hon kan hjälpa mig fösa med honom?