Min stackars älskling har trampat på en spik.
Ingången var i strålfåran, ungefär på mitten. Den hade gått in ca 3 cm in i hoven och veterinären var rädd att den skulle ha träffat strålbensbursan. När vi drog ut den så var den helt torr, det fanns varken blod eller ledvätska på den. Diskuterade med veterinären och med stallägarna om jag skulle köra till Hbg el ej. Fy sjutton vad det är svårt att ta ett sånt beslut.
Vet sa att han hört om flera tillfällen då man kört in och det ändå inte blivit bra... eftersom spiken trots allt var torr så betstämde jag mig för att han fick stanna hos sina kompisar istället. Han fick bandage på foten, penicillin och stelkrampsspruta (fick två förra året, men det var ändå snart dax att vaccinera) och sen var det bara att hålla tummarna.
Till nästa morgon hade benet svullnat upp ordentligt, vet kom ut och tittade på honom, gav mer penicillin och Metacam. Vet klämde på kronranden och tyckte att strålbenet kändes opåverkat. Svullnaden gör att det är svårt för Tage att gå, men när han gör det verkar han inte ha problem med att lägga vikt på den skadade hoven. Han hade lite förhöjd temp första dagen, men sen har den gått ner. Vet är försiktigt positiv även om benet är väldigt svullet. Svullnaden har varit ungefär samma de senaste dagarna, även om inte bursan är träffad kan det ha kommit in skit i hoven men vet vill inte skära upp den förrän det finns en böld. Jag har köpt en ”tubbease” gummisko att trä på om hoven måste skäras upp.
Vet tycker att det är bra om han rör på sig lite mer sammanhängande än bara mellan höbalen och ligghallen, så igår var jag där och lockade på honom med en havrespann. Under mina glada tillrop så promenerade han i ca 15 min, sen fick han vara ifred.
Ingen vidare start på 2019.