Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Min får också gå i grimma även om han inte vågar sig sååå långt ifrån mamma. Men vi har bilväg för nära för att jag ska våga släppa honom.

Så fint tecknat din kille är.

KL
Jag som trodde att mitt sto skulle föla bland dom första här inne..
Så blev det ju inte.Men efter en jättelång väntan så har han nu kommit ut.
I går på dygn 397 kl 9 nån gång på morgonen.
Jo jag va med hela tiden men hade ingen koll på klockan.
Jag hade planen att filma och fota hela fölningen..tji fick jag.
Det va lite kaos en stund. Men det gick bra till slut.
Han är 92 cm ca.Han har vääldigt långa ben.Och mycke veka kotor.
har blivit verkad i dag för att underlätta lite och veterinär kommer i morgon och kollar honom. Har bajsat kissat.
Har ätit 1 liter plasma och en halv råmjölk från annat sto.
Efter detta så får han nu fölmjölk.
Stoet har ingen mjölk inte ens juver.
Vi ger henne några dagar sen får vi nog hitta en amma.

Bild på fölis http://www.ladda-upp.se/bilder/kecrvinqhwdsys/

Så fin han är!

Påminner mig om min första uppfödning f. 91. Samma färg o tecken...han var efter National Zenith-Castello. Eller blir din skimmel förrestän? är mamman skimmel?

Inte ofta jag blir helt knockad av ett foto sådär-men allvarligt hur söt är han inte!! Också så med huvet på sned så får han nästan kattungeblicken. Jag dööööör:love:!

Grattis!!! Har följt dig i andra tråden, 397 dygn måste väl nästan vara Buke-rekord? :p Såg du att fölning var på G? Tänkte mest på om hon inte ens utvecklat juver. Väldigt söt iallafall!

Åh, jag ser inte bilden :(

Nu då?
*hjälp-testar lite*

b54680.png

Hoppas du inte har nåt emot det Ponniplutt! Skönt att han kom till slut ändå, jag har tänkt mycket på er!!

Tack för hjälpen med bilden.
Jo han e lite söt.
Han kommer garanterat att bli en skimmel.Just nu så har han 4 vita fötter/kotor och vitt på insidan av armbågarna fram samt massa vita hår i svansen.Han har även börjat skimmla av på smalbenen.
När han kom ut såg han ut som en vädurskanin
Ett öra hängde ner framåt och det andra låg ner åt andra hållet.
Ända tecknet på att det va på G va att hon fick värsta diarren på mogonen efter att hon ätit sin lusern och alla andra hästar hade gått ut.
Hon hade diarre i lördags också så jag trodde hon fått för mycke lusern.Vågade inte riktigt hoppas på att det skulle kunna komma föl
Men insåg rätt snabbt att hon även hade värkar.
Även denna fölunge är född med att moderkakan kom samtidigt som fölet.
Och enormt seg /hård fostersäck.Precis som Wm-fölet men hon va död.
Har aldrig varit med om det förr.Att 2 föl oberoende av varandra föds med att moderkakan kommer samtidigt.
I kväll så har han lärt sig snutta på tuttarna så det kommer ju underlätta för en amma om det behövs.Vilket det troligen gör.

Hna är bedårande.

I tråden om red bag delivery står det följande, jag funderar om det är nåt sådant som kan ha drabbat dina ston?
"en teori är tydligen att om stoet åker på livmoderinflammation någon gång under dräktigheten kan moderkakan bli förtjockad, och då löper stoet större risk att släppa den i förtid. Det är tydligen någonting som går att se med ultraljud, om den är förtjockad. Beror förtjocknaden på infektion löper stoet större risk att drabbas igen"

Nu har jag en fråga ang raskod hos Asvh, uppkommer ju varje år :)

Mitt sto är rent xx. Pappa godkänd. Mao ska fölis få gröna papper hos Asvh.
men sen ser jag att gröna papper kan ge olika raskoder (04 och 03 tex) som ger olika rätt att ställa upp i tex riksföl.

Hur vet jag vilken raskod mitt föl får?
Jag har inte tilläggsregistrerat stoet i asvh, har inte riktigt sett några fördelar med det.

Kl

Hur gör ni med ihopläpp av sto plus föl med andra hästar? Har två till hästar här som än så länge mest fått gå i egen hage då det inte funkat speciellt bra att ha dom ihop. Valacken är så nyfiken på fölis hela tiden att han springer efter honom vilket inte han tycker är så kul såklart. Ska jag behöva ha isär dom hela sommaren? Fölis är nu snart en månad.

Mina ska gå med ston med andra föl men jag hade inte släppt ihop dem med en valack. Valacker blir gärna för hingstiga.

Grattis till jättesöt fölunge ponniplutt! Jag hoppas för din skull att det ordnar sig för jag vet vilket himla meck det är att mata 1 gång/timmen...:( Men annars är ju min fölunge levande bevis på att får man tag i en bra amma så är det minst lika bra. Mjölkar ni stoet varje dag? Man kan ju ge medicin också för att dra igång mjölken.

kl

Tack ponte men jag tycker din är sötare med sin lilla stjärn i pannan! Jag hade väldigt gärna velat ha tecken i ansiktet på honom med men som tur är så verkar han bli skimmel! Gissa om jag vill ha en efterträdare till Grå!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 076
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka