Sv: Föl 2013
KL
Vilken helt galen vecka det har varit. Som jag skrivit förut så fick mitt Briarsto ett stoföl e: Ampere i måndagskväll. Stoet släppte inte efterbörden, så vet fick komma och ta bort den på ti fm. Hon fick också antibiotika och antiinflammatoriskt. På torsdagen fick vet komma tillbaka och skölja eftersom hon hade mkt flytningar.
Mitt andra dräktiga sto började också se färdig ut för fölning, så henne har jag vakat på sedan den förra föddes, trodde hon skulle föla i går natt eftersom hon droppade mjölk och stökade ordentligt i boxen, men inte då. Idag har hon stått med rinnande mjölk, så jag har varit i stallet hela dagen och passat på henne (har inte mina ston hemma), tur var väl det, började i förmiddags tycka att min 4 dagar gamla fölunge har väl snabb andhämtning. Det var i och försig varmt ute och hon rejsar runt som en galning. Men jag tyckte att andningen borde lugnat sig när hon varit inne ett tag och vilat och det gjorde den inte. Hon var pigg och åt som vanligt, men det kändes inte ok. Så på em kontaktade jag vet som kom ut och kollade och mkt riktigt, lunginflammation, tidigt stadium eftersom hon inte var direkt allmämpåverkad och ingen feber. Blodprovet har sedan bekräftat. Antibiotika och metacam och något för att skydda magen. Hon har antagligen fått ner lite mjölk i lungorna.
Samtidigt som vet var här och tittade på fö,ungen så passade mitt andra sto på att föla. Ett jättefint stoföl e: Ampere - Don Schufro. Stoet betedde sig lite underligt, hon la av (inga krystvärkar) när bara framhovarna var ute. Verkade som hon tyckte att hon var färdig, då hon gnäggade och började slicka där det kommit fostervatten. Så vet och jag fick hjälpas åt och dra ut fölungen, äntligen lite trajming...