Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

KL

Vilken helt galen vecka det har varit. Som jag skrivit förut så fick mitt Briarsto ett stoföl e: Ampere i måndagskväll. Stoet släppte inte efterbörden, så vet fick komma och ta bort den på ti fm. Hon fick också antibiotika och antiinflammatoriskt. På torsdagen fick vet komma tillbaka och skölja eftersom hon hade mkt flytningar.

Mitt andra dräktiga sto började också se färdig ut för fölning, så henne har jag vakat på sedan den förra föddes, trodde hon skulle föla i går natt eftersom hon droppade mjölk och stökade ordentligt i boxen, men inte då. Idag har hon stått med rinnande mjölk, så jag har varit i stallet hela dagen och passat på henne (har inte mina ston hemma), tur var väl det, började i förmiddags tycka att min 4 dagar gamla fölunge har väl snabb andhämtning. Det var i och försig varmt ute och hon rejsar runt som en galning. Men jag tyckte att andningen borde lugnat sig när hon varit inne ett tag och vilat och det gjorde den inte. Hon var pigg och åt som vanligt, men det kändes inte ok. Så på em kontaktade jag vet som kom ut och kollade och mkt riktigt, lunginflammation, tidigt stadium eftersom hon inte var direkt allmämpåverkad och ingen feber. Blodprovet har sedan bekräftat. Antibiotika och metacam och något för att skydda magen. Hon har antagligen fått ner lite mjölk i lungorna.

Samtidigt som vet var här och tittade på fö,ungen så passade mitt andra sto på att föla. Ett jättefint stoföl e: Ampere - Don Schufro. Stoet betedde sig lite underligt, hon la av (inga krystvärkar) när bara framhovarna var ute. Verkade som hon tyckte att hon var färdig, då hon gnäggade och började slicka där det kommit fostervatten. Så vet och jag fick hjälpas åt och dra ut fölungen, äntligen lite trajming...

Kikade på honom i färgtråden också rätt svår att gissa på, dock tycker jag på bilden i färgtråden på ögat ser ut att kunna ha "skimmelringar" runt ögat men man ser för dåligt på bilden. Om du granskar noga runt ögonen på honom är där inte några gråvita hårstrån och även någon ögonfrans (ser så ut på bilden i färgtråden), ser ju ut att vara mammas färg nu och då lär han bli skimmel för de föds ljusare än sin vuxenfärg om de skall förbli i den, dock kan han ju bli mörkare och då är han ju logiskt "blesigare" i sin färg nu därav en liten svårgissad grabb, men granska runt ögonen.

Så gott som alla crabbet är fuxar-så jag gissar att han får behålla sin fina färg :)

Mamman är ju uppenbarligen skimmel så naturligtvis är det alltid 50% (minst om mamman bara har ett skimmelanlag, 100% om mamman har två) för att det skall bli skimmel. Vad andra hästar i stamtavlan har för färg spelar liksom noll roll i frågan om fölet skall bli skimmel eller inte.

Ibland ska man ha tur också, vad skönt att det gick bra!

Såg stoet snopet ut sen när det var ett föl där sen och inte bara en pöl vatten? ;)

Tur att du var så snabb att reagera på fölets andhämtning, och att det löste sig med fölningen.

Har stoet haft många föl eller är hon gammal? Jag jobbar med suggor och de äldre eller de som haft många kullar har ibland väldigt dåliga värkar. Blev bara nyfiken på om det var samma på häst.

Gylle håller med dig, det brukar väl ändå vara 50 % chans/risk för skimmel, oavsett tidigare färger?

*knapplån*

Igår kväll föddes årets andra föl hos oss. Hon var efterlängtad då stoet gått rejält längre än hon brukar..

Lia CML sto e. Luxus CML u. Miramis ue. Master

DSC_0734.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0811.jpg
[/URL][/IMG]

kl

Nu har båda mina ston fölat!

3 maj, sto e. Lasandos - Mirio**

15 maj, sto e. Radisson VDL - Electro

Trodde aldrig att jag skulle få två ston, är så glad! :love:

Är det stoår i år? Verkar vara många som får det i år.

Svarar flera här. Nej stoet är inte speciellt gammal, 12 år och detta var hennes 4e föl. Hon var lite lika förra året, när jag kom ut till henne stod hon upp och slickade på fostervattnet med fölungen bara ute med hovarna. När jag då gick in till henne och rörde lite på fölungen därbak la hon sig ner och kom igång med krystvärkarna. I år la hon sig inte igen och det var dåliga verkar. och vi fick ju ut ungen i alla fall. Hon är väldigt glad i sin unge och sköter den perfekt.

Lite bilder på Amber (som jag tror hon skall heta). E: Amperé - Briar, född i måndags den 13 maj. På bilderna är hon 3 dygn

316158_420761298021894_1932695519_n.jpg

268870_420761581355199_1977426493_n.jpg

310135_420761641355193_284446453_n.jpg

971706_420761681355189_101590947_n.jpg

969761_420761728021851_1069434483_n.jpg

Tycker nu i kväll att hennes andningsfrekvens har gått ner, så det verkar som det går åt rätt håll. Veterinären skall komma ut i morgon och ta nytt blodprov för att se att medicinen har effekt. I övrigt är hon helt vild och galen, undar hur hon blir när hon är helt frisk:crazy:

Fast jag har två andra e Ampere och där är den ena svart med stjärn iof och den andra mbr med bläs:)

Okej, tack! Återstår att se då :)

Förresten hur höga är era hbl fölungar? Jag tycker min ser så liten o näpen ut när man ser vissa andras fölungar här i tråden. Han är ca 103-104 cm över manken dag 2 i livet.

Här kommer lite bilder på det senaste tillskottet

Donna Antique född den 17/5 E: Amperé - Don Schufro - Weltmeyer

969145_421049411326416_1370495817_n.jpg

480340_421049511326406_1657985524_n.jpg

260348_421048541326503_1167935043_n.jpg

Så gott som alla crabbet är fuxar-så jag gissar att han får behålla sin fina färg :)

Jag vet inte jag. ;) Samtliga crabbets här på gården är skimlar (Och det finns en drös)... förutom fjolårets föl som förblev en rödtott trots att de flesta av oss bettade på ännu en grålle. Det är därför jag är lite fundersam över lillhingsten.

*kl*
Men tack för alla tips! Den som lever får se, och jag skall uppdatera!

kl

Så roligt att se och läsa om alla föl :)

Jag har inte haft tid att skriva så mycket då jag haft en hel del jobb att ta igen efter fölvakaledigheten samt att det har krävts extraarbete sen föl kom hem från djursjukhuset i torsdags. Höll på att förlora förståndet ett tag då jag ska medicinera hennes öga med salva 3 ggr om dagen och det gick bara INTE!!! :crazy: Hon sprattla och sprattla och jag orkar inte hålla henne, hon väger mer än mig och jag har inte en chans. Kändes som om det enda jag åstadkom var att jag peta henne i ögat med tuben med salva...:banghead: Sen skulle jag spruta henne i muskel med Penovet, alla ni som sprutat Penovet vet att det är ganska trögsprutat och nu hade jag en liten liten nål dessutom. Hur bra gick det tror ni? Inte alls kan jag säga...:( Ringde sjursjukhuset med gråten i halsen, "jag kan inte det går inte"...men det var ok att skippa Penoveten...tack och lov...som extra krydda har alla hästarna fått stå inne för föl får inte vara ute i sol - än - och mammahäst är flockledare och accepterar inte att andra hästar får gå ut utan henne - då klättrar hon ut ur boxen...

Men nu ser ögat ser bra ut (såg fint ut redan i torsdags) det läker, återbesök av hemmavet imorgon och förhoppningsvis friskförklaring!

Tuff som en bandyboll är fölungen i alla fall!!! Attityd "muckar du med mig muckar du med hela Rosengård va". Frisk och stark i övrigt och har redan glänst med sin snabbhet och sin hoppförmåga. Seglade elegant över stenmuren i hagen häromkvällen :D

Jättevacker verkligen!

kl

Min lille buse har fått börja ledas ut i grimma. Vi har en bit till hagen, lånar av grannen så stoet får lugn o ro, och då måste vi gå över gräsmattan. Varje gång vi kommer dit så får Eskil spelet o tror att han är i hagen redan o kör varv på varv på varv i full sula...så nu är det grimma på tills han vet var hagen ligger!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka