Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

kl

Eftersom lillskiten är så vek bak så ska vi ut och promenera på hårt underlag. Jag har inte vågat att gå ut ensam med dem tidigare eftersom stoet har flipped shit när fölis inte riktigt hänger med. Nu ser hon bättre dock, så det är bara ut och gå. Det gick rätt bra, förutom att lillan är lite för tuff och inte riktigt vill följa med alltid. Det finns så mycket kul att tugga på så.. Tur att mammahäst har lugnat ner sig och bara brummade lite när lillan kom för långt bort. Hon kom även när jag ropade på henne :love:
Hovslagaren ska verka på Tisdag, så får vi se vad han kan göra för att underlätta för kotorna.

2n6sep.jpg

8 dagar idag, så jag är inte superjättenervös än.. Det går ju fortfarande att hjälpa till med benen s a s.
Hon trampar igenom väldigt mycket tycker jag. Står hon rakt upp och ner så ser det inte jättefarligt, men så fort hon rör sig så flexar kotan väldigt mycket när hon sätter benen under sig. Tycker inte riktigt om vinkeln bak-kotorna har.

jag tror inte man kan göra så mycket åt hängande knän rent korrigeringsmässigt, däremot så ska han vila massor

Tycker att han hänger väldigt lite i knäna, ganska normalt skulle jag säga.

Kan inte se mig mätt på honom, tycker han är underbar!

jag tror inte man kan göra så mycket åt hängande knän rent korrigeringsmässigt, däremot så ska han vila massor

De går inne 21-07 på morgonen, men släpps snart på bete. Dock ligger han ner mycket mer nu än för 2 v sedan. så märks att han blir lite trött i benen. Enligt djursjukhuset är det bara bra iom han vuxit rackarns fort.

*kl*

Hoppas att man får skutta in här helt plötsligt. Lillhingsten är visserligen inte Min, men eftersom han bor på jobbet och jag så gott som gör detsamma känns det litegranna som att vi tillhör samma familj. ; )

Det är det enda fölet vi får i år, så han kommer bli en bortskämd liten gris.

Född tidig eftermiddag torsdagen den nionde.
U: Silvern Silk ox (Crabbet)
E: Marcus Aurelius ox (Crabbet)

Senast ändrad:

Så fin! Blir han skimmel?

Förhoppningsvis inte! Vi har för många grållar på det här stället. :D Stora'syster' som är U: Silvern Silk's mamma och efter samma hingst blev fux, så vi hoppas på det, men det är alltid så svårt med fuxföl tycker jag.
Temperamentet skvallrar om en hetlevrad röding i alla fall, om man väljer att tro på sånt. ^^

Om man ska tro på "tecknen" för om de kommer skimmla av eller inte ser han ju ut som att han får behålla fuxfärgen tycker jag! Urläcker! En sån vill jag också ha, men tro katten på att min kommer få skimmelgenen ändå. :D

Jag säger tvärtemot, ser typiskt ut att bli skimmel en som skall förbli fux föds mkt ljusare i färgen, riktig "vuxen" fuxfärg som liten skvallrar om skimmel som vuxen.

Jaha, då har jag helt missförstått. :D
Trodde man gick på nyansskiftningar mer, alltså om de var ljusare på magen och insidan av benen = inte skimmel.
Jämn (ofta mörk) färg = skimmel.

Tusan också, att det ska vara så svårt att se på en gång, men det blir väl lite mer spänning så... :p

Hade ungen svart eller rosa hud kring ögonen som nyfödd? Det ska tydligen också vara ett tecken... var det rosa hud = fux? Jag tror det.

Min fux hade rosa ögon som nyfödd, och hon har behållt sin fuxfärg :)
Hon såg överlag ganska skabbig ut i färgen som nyfödd, tur att det blev bättre :o

Så fin! Vilken nobel näsa. :love:

*kl*
Det har alltid varit svårt med fuxarna här på gården tycker jag - den här gossen är skrämmande lik sin äldre nästansyster och trots att vi allesammans var övertygade om att vi fått en skimmel till förblev hon en riktigt tjusig fux.

När han var alldeles ny pladdrade uppfödaren om "mörka ögonfransar, and thus he would be a fux"... men hon var rätt stressad vid tillfället och jag har verkligen dålig koll på skimmelgener generellt. Vi HOPPAS som sagt på en röding.
Är det någonting särskilt jag borde spana efter? Tidiga tecken?

googla "skimmel" så får du upp "Skimmel eller någon av grundfärgerna. Vilken färg får fölet?" den sidan tyckte jag hade mycket bra information i sig!

Mörka ögonkanter på ett fuxföl som nyfödd = skimmel, rosa (gräsliga ;)) ögonkanter på ett fuxföl = fux som vuxen. De som skall förbli fuxar är väldigt blesiga nästan beiga i färgen som nyfödda, djup fuxfärg redan vid födseln = skimmel. Sen finns det alltid undantag har man lärt sig genom åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 070
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 371
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka